AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
666

Tvätt efter extrarostskydd?

BM
117
BMW-Per
330 Touring -02
Hej

Hade blien inne för extrarostskyddsbehandling. De körde med något som heter Mercasol. Det stank som tusan i några veckor men nu har det släppt (i princip i a f).

Min fråga är hur jag ska tvätta bilen under efter denna behandling. Killen som gjorde jobbet sa att jag absolut inte skulle köra med avfettning. Han menade att oavsett hur bra skyddet är så släpper det successivt med avfettning. Jag skulle helst bara spola av, med varmt vatten. Något varmvatten kommer jag dock inte åt ute. Duger det med högtryck och kallvatten tro?

Tacksam för råd från experterna!

Hälsn Per
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
En hålrumsbehandling (jag antar att det var en sån du gjorde) mår inte bra av avfettning. Det bryts ner med tiden precis som han som utförde jobbet sa.
Det går dock bra att använda avfettning så länge man ser till att inte få in det i dörrar och andra behandlade hålrum.
Med andra ord; använd inte avfettning på rutorna eftersom det då rinner in i dörrarna och bryter ner rostskyddet.

I övrigt tvättar du bilen som vanligt med ett milt bilschampo och inte allt för hett vatten så håller du pärlan både smuts- och rostfri.
BM
117
BMW-Per
330 Touring -02
Det ser också ut som om de smörjt på något på insidan av skärmarna. Vad de gjort under vet jag faktiskt inte riktigt. Hålrumsbehandling var det definitivt, det rann rejält från dörrar och lucka bak under den första tiden.

Ztephan, om jag använder avfettning under har jag ju rätt taskig kontroll över exakt vad den hamnar (använder normalt inte tvätthall o hiss). Ska jag ändå spruta avfettning under före avspolning? Till min högtryck har jag nåt slags specialtvättmedel för högtryck (det heter Alto Car Combi Cleaner) som man kopplar direkt på sprutan. Kan det vara ett alternativ? Eller är bara avspolning med (kallt, varmt har jag inte) vatten utan avfettning ändå att föredra?

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Specialtvättmedlet är säkert riskfritt, hoppa över avfettningen.

Mvh

Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Du behöver inte avfetta under på din bil räcker väl med spolning med kallvatten, har en behandlad bil som jag dimmar avfettning försiktigt längs sidorna och låter verka en stund sedan spolar av med högtryck och rostskyddet är i kanonskick fortfarande.

mvh
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Jag avfettar alldrig över rutorna heller, så slipper man att det rinner ner i dörrarna och att plasten runt fönsterna blir gråa och trissta.

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.