|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Okej, jag räknar inte BMW M3 CSL. Men är det inte dags för BMW att bygga en utpräglad körmaskin? Visst, bilarna blir styvare och styvare, och under senare år, inte så jättemycket tyngre. Men faktum är att mer eller mindre alla nya BMW modeller väger ungefär lika mycket. Och de är tunga. Mer utrustning, mer säkerhet för ökad komfort. Är det inte dags att BMW gjorde en riktig körmaskin? Andra märken kan. Kolla bara in nya Opel GT Länk En CSL version av Z4 roadster/coupé kanske? Eller CSL verion av 1-serien? Eller en helt ny bil? Bara go, och väldigt lite show! | |
|
acey: All extra tyngd gör ju också att det går åt bra många utvecklingstimmar till att bygga tillbaka körupplevelsen. Det borde ju vara rätt så lönsamt att bygga en enkel och mer kompromisslös bil i stil med Opel Speedster/GT eller Lotus Elise/Exige och sedan ta förhållandevis bra betalt. Samma bottenplatta som 1-serien och nya 3.0 liter sexan. Med en vikt på 8-900 kg så skjuter 265 hk på riktigt bra. Standardbromsar från en bil på 1500 kg blir riktigt bra på en bil med drygt halva vikten. Bränsleekonomin (om någon bryr sig) blir ju inte heller lidande. Så med samma grundkomponenter som redan finns och ett pris högre än 130i så borde det ju finnas marginal för förtjänst. //Stenback |
|
|
BMW gör bara ultimate driving machines :) Annars är det bara att ta en sväng med en M3 E30. MVH, E38B12 Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
E38B12: Tyvärr slutade ju BMW tillverka M3 E30 för 16 år sedan =( Det är ju lite utav samma bil jag och acey efterlyser som nytillverkad. //Stenback |
|
|
Jag håller med, fullständigt! En liten lätt bil med skaplig motor. Det är i mina ögon rent horribelt att 1-serien väger ca:1450 kg. /Fredrik |
|
|
Återuppliva Z3, gör en version av M Coupen utan AC, airbags, stereo och innertak Dörrsidor på insidan och tak skall bestå av kolfiber, stoppa i ett par lätta racing stolar och en tunn matta på golvet. Borde gå att få ner vikten runt 1050 kg vilket borde ge mycket trevliga prestanda med 321 Hk eller mer under huven. /Fredrik |
|
|
Jag håller med acey mfl. Hög vikt är det effektivaste sättet för att förstöra körglädje. En 120Si på 1200 kg med lättviktsmaterial i karossen och cirka 200 sug-hästar, DET vore något :-) Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Aldrig, BMW börjar nog inte nyproducera e30 eller 02-serien... Håller med Kalle, en 120Si... - Uppskrämd 320Si motor - M-paket som standard - 25% Diffbroms - Ingen AC, Stereo, el-hissar och dylikt trams - Mindre ljudisolering - 6-växlad tätstegad manuell låda - Möjlighet att få den vit med motorsportflaggor likt M3 Lightweight Dessutom får den gärna låta lite, BMW har tappat allt vad motor / avgasljud heter i nyare bilar. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
Hm...påminner lite om Z8 den där Opeln...eller?? |
|
| finns många gamla bmw som har mycket körglädje!dom nya bmw ger jag inte ett skit för! | |
| Köp en sliten 1-serie där bottenplattan är bra. Sen är det bara att börja strippa, styla och trimma. | |
|
acey: Vad gör Opel GT till mer körmaskin än Z4? Salig Z3M var på sin tid i allra högsta grad en utpräglad körmaskin, utan en massa elektroniska hjälpmedel bortsett från ABS (gäller ej MJ01-02). /Masten Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3? |
|
| varför iten göra en retromodell på 02-serien...kunde ju vara en bil mellan 3-serien och 1-serien storleksmässigt...man kan ju ta bottenplattan från 1-serien o bara sätta på en ny kaross o ta bort lite onödiga saker...det skulle ju vara något | |
|
Ta bottenplattan och bara sätta på en ny kaross... Låter som det handlar om att bygga en VW-buggy ;) Finns ju redan ganska gott om roliga körglada bilar. Typ Opel speedster (och snart GT), Lotus Elise, Exige. Men framför allt Ariel Atom: Länk Att det inte står BMW på huven skulle jag lätt kunna leva med! |
|
|
120si vore något! Behöve inte vara så extremt som en helt ny roadster eller liknande. Bara något lättare, något råare och med "lagom" mycket kraft. Typ de specen som Kalle postade nyss. |
|
| Jag håller med er. Sedan 318is/M3 E30 slutade tillverkas så finns det egentligen inte någon bmw att verkligen vilja ha. Visst kan man hålla på och strippa ner en Z3 eller 1-serie, men då får man en tom plåtburk att åka i. E30 hade faktiskt inredning och grejer, men var ändå lätt. Kan mazda göra sin miata, så borde bmw kunna göra en ännu bättre variant på samma tema. | |
| BMW har redan byggt den och säljer den under namnet Mini Cooper S. ;) Det är bara att provköra, ni lär bli förvånade. | |
|
Hade jag inte behövt utrymmet hade jag skaffat mig en Mini Cooper S. Körglad bil, tyvärr är den inte så lätt som den borde vara. Kräver nästan ett Works kit eller motsvarande (ca 200hk). Men komforten var klart bättre än väntat, inga problem att tuffa på i 140 längre sträckor. Racerbilen: Länk |
|
|
En Z4 2.0si med den specen som Kalle postade på 120si plus diff vore mums... Mvh, /Wille |
|
|
Alla de platt former som finns idag är för tunga anser jag. Man får gå tillbaks till något äldre och modifiera det för att få till det bra. Självklart ska det inte se gammalt ut, tvärt om. Men allt tungt som finns i dagens bilar gynnar inte körmaskiner. Kolfiber är inte nödvändigt på något vis anser jag. Rätt tankesätt, uppoffringar av dagens komforthysteri plus modet att våga skita i krocksäkerhet på rätt sätt är vad som behövs. /Anton |
|
|
Jag skulle också gärna se en liten lätt sportbil som tex en Miata fasst bättre med runt 200 hästar. En bil på 1000-1200 kilo med runt den effekten rör på sig tillräckligt, och en vridstyv kaross med bra chassi. inga onödiga saker som elhissar, stolsvärme liknande behövs i en renodlad körmaskin. Ett koncept som Lotus Exige skulle va ganska optimalt för min del.. //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.