|
|
|
|---|---|
|
Hej. Någon som vet hur många watt en torkarmotor är på. Funderar på att använd en sådan till ett litet projekt. /Ola | |
|
U*I=P Mao skulle du lite grovt kunna räkna ut vad dom har för effekt. U(spänning) 12v skulle jag gissa I(ström) kolla vad torkarna är avsäkrade med P(Effekt/watt) Om du redan rykt ur dom ur bilen kanske det står nått om volt osv på motorn. |
|
|
Hej. Jotack, jag vet men jag har dessvärre igen torkarmotor att kolla på. Förresten så säkras motor upp betydligt mer än vad man kan lasta den kontinuerligt. Ingen som vet vad den har för effekt mellan tummen och pekfingret. /Ola |
|
|
Kan du inte prova att mäta med en amperemeter? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Räkna på 13,5 eller 14 volt. |
|
|
12V är givet om de kommer från personbil, de är normalt på runt 40-50W, vridet ut på den nerväxlade axeln kan dock vara betydande. Bl.a Bosch säljer "torkarmotorer" till allehanda projekt, de har en katalog/webbsida med diverse dylika motorer, fläktar osv. FP |
|
|
Tack folke. 40-50 W på motorn kanske. Någon som vet varvtal på utgående axel? /OlaE |
|
|
25-50 rpm kan det nog vara. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.