AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
660

750 -92, styrboxar och annat.

Hej, jag har blivit erbjuden en 750 -92 billigt. Ja, jag vet att man verkligen inte ska köpa en 750 billigt, men likafullt tänkte jag iallafall utvärdera om detta kan vara en hobby för mig att få rull på en 750. Enligt säljaren är det "Lite problem" med bilen, som yttrar sig som följer:

"problemet med styrboxarna är att insprutningen inte fungerar som den ska dricker allt för mycket bensin, och den andra boxen styr instrumenteringen vilket gör att bla varvräknare iinte fungerar som den ska dessa boxar är identiska med varandra byter man plats på de så dricker bilen normalt med bensin ca en lite milen och sen är det detta med laddningereläet "

Vad det sistnämnda innebär vet jag ej, det med laddningreläet. Bilen är dessutom fortfarande tyskreggad.

Tips? Låter lite underligt allt detta tycker jag.
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Varvräknare fungerar inte: kan vara fel i instrumentet(kondensatoter), eller kanske en vevaxelgivare som är kass(borde gå på 6 cyl isåfall), glappkontakt, eller fel i styrlådan (ganska sällsynt egentligen), osv...
Dricker mycket soppa beroende på hur boxarna är växlade.., bara att köra i det läget det funkar då :-)
Laddningsrelä: kanske bara att byta kol/laddningsregulator, eller hela generatorn.
Låter lite lurigt, men är du händig och har lite förståelse för elektronik, så är allt möjligt!
Tillkommer ju reg-bes, men är priset rätt, så varför inte? Du kan säkert sälja den som reservdelsbil för ca 10tkr om det skiter sig :-)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Svårt att utvärdera med så lite information, men det låter som en riktig problembil. Om billigt innebär max 5000:- så kan det kanske vara intressant, annars finns det säkert bättre objekt.
Köper du bilen för 5000:-, registrerar den och tar den i trafik för ca 5000:- och lagar den för 10000:- (mycket lågt räknat) så har du bilen i 20000:-. För 20000:- kan du köpa en fullt fungerande 750, så varför chansa...?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Paap Reeder
... om jag förstod ditt inlägg rätt så är inte boxarna lika som du säger.
Den bakre styr ena motorhalvan (glömt nu vilken men jag har det uppmärkt i min bil)
Nästa box är EML- boxen (2) som styrs av gaspedalen och som styr bl a de elektroniska spjällen samt ger data till box 1 och 3.
Därefter kommer boxen till den andra motorhalvan (3). Den boxen är utbytbar med den bakre (1) så där har du rätt.

Om ingen direkt kortslutning skett eller man inte kopplat ur batteriet vid MIG-svetsning är dessa boxar "i princip oförstörbara".

Att hitta felen på den bilen - om man bortser från rena chansningar på byten av allehanda elektroniska lådor - så erf ett dbl-stråleoscilloskåp + en 4-gasmätare + en bra digivoltmätare + ca 30 m2 kopplingsscheman samt inte minst kunskap hur allt detta skall användas.

Mitt tips: gör som Jesperado skriver ... möjligen dubbla eller trippla kostnaderna för hela projektet.
Men ... det är dyrt att ha kul.

MVH /// Paap R
Be
96
Bearcat
730iA -91, 300C -09, Jeep GC -93
Eftersom den är tyskreggad är det lämpligt att alla papper som exempelvis fahrzug-bevis och annat finns.

Utan det blir det bekymmer, stora bekymmer...

Billigt tycker jag låter som 5-7000:- annars kan det kvitta.
Jag håller med samtliga talare, detta är förmodligen ett oändlighetsprojekt som man nog inte bör ge sig på med småbarn och kommande husombyggnad i faggorna. Man kan ju köpa en fullt körklar och hygglig 750 för 25000:-. Det är bättre. Jag kommer nog att avstå.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.