AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.192

Allt ljud tystnar ibland.

se
661
seb_540
328i M F30
Hej, har ett märkligt fel på min e39 -99. Ibland (ganska ofta) så tystnar allt ljud - navi, tv, radio. Läste nåt liknande på sökfunktionen att det kunde förstärkarens kontakter som måste rengöras. Nåt annat tips? Var sitter stärkaren i en touring? Kollade till vänster där cd-vxl sitter, men där fanns inget.
Pa
6
Pahe
528iA Touring -99
Hej!

Har samma problem med min E39-touring.
Navin lägger av låser sig och stereon tystar, oberoende av varandra.
Tacksam för tips.

/Patric

se
661
seb_540
328i M F30
Har du dålig radiomottagning också? Mitt fel försvann - underligt nog, förstår inte hur det hänger ihop - när jag tryckte in antennkabeln som går in i radion (sitter under golvet i bakluckan till vänster) bättre, den satt litet halvlöst. Sen dess har ljudet funkat perfekt, då även på navin som sagt.
Pa
6
Pahe
528iA Touring -99
Hej seb!

Min radiomottagning är bra det är bara så länge den låter...
Jag trror inte att det är den anslutningen som är problemet men jag skall
kontrolera.

Det känns som att det är någon annan anslutning som är dålig då navin
hänger sig och tappar färgen på skärmen efter ca 5-10mil.
se
661
seb_540
328i M F30
OK, då har vi nog inte exakt samma problem, på min funkade allt perfekt förutom att ljudet från tv/navi/radio/telefon helt plötsligt kunde försvinna.
ma
21
mazter
540i -97
hej pahe. jag har typ samma fel. efter några mil kan min cd sluta funka och skärmen blir svart sen går radio igång i 10 sek sen dör den med, blinkers funkar ej när detta felet är framme?, efter körning i ett gupp så verkade de funka liten stund igen, detta har hänt 3 gånger ??
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Dålig jordning?
Dåligt batteri?
Eller glapp i iBuskedjan (som matas av ljusmodulen)?

/Andy
ma
21
mazter
540i -97
hej andy. som matas av ljusmodulen? hur kollar man den lättast då? sitter ibak allt som hör till cd,förstärkare,navi, radio, lr ?? inget mer vanligt fel som kan stämma in ?

/ jonas
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Ljusmodulen: LCM spänningsmatar i-buskedjan över vilken all kommunikation mellan dessa moduler går.
(det finns fler bussar i bilen, vilka hanterar motorelektronik, diagnostik etc. på liknande sätt).

Endel har även upplevt att en trasig DSP stört ut i-busen och orsakat ssporadiska fel i övrig utrustning, men somsagt, dålig batterispänning eller jordfel är vanligaste felen.

/Andy
Länk
Kanske kan vara något?
Er
16
EricE
540iA -00
Jag har en E39 touring -01 med Bussines-radio där jag haft avbrott på ljudet från just alla enheter (Nav, TV, Radio) till och från. Efter mkt letande så upptäckte jag att inne i radion så hade flera lödningar spruckit till en stor jordplåt som sitter som en ståndare längs hela kretskortet. Troligen pga mekanisk belastning eller vibration då denna jordplåt satt fast i omgivande plåthus och på så sätt får lödfogarna ta upp en del belastning.
Symptomen stämde med att ljudet ibland försvann med tung lastning i bakutrymmet och gupp i vägbanan.
Jag lyckades ganska enkelt att bättringslöda dessa spruckna lödningar. Radion är lätt att koma åt under lite plastkåpor (den där domkraften sitter och den innanför på en touring av min typ) och enkel att öppna (snäppa upp ett lock, och sedan ser man hur man skruvar bort andra sidan). mkt starkt ljus är ett måste för att upptäcka ev sprickor i lödningarna.
bm
41
bmwm301
323i -84
Tack EricE.

Har en 530 -01 där allt ljud krånglat till och från under 3-års tid. Efter ditt tips plockade jag isär radiomodulen och hittade med hjälp av förstoringsglas precis de sprickor i lödningarna som du beskriver. Fram med lödpennan så var det hela fixat på fem minuter och nu funkar ljudet i bilen även efter att man kört på gropig väg.

Jippie.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.