|
|
|
|---|---|
|
Det började som en skakning ! Som överskriften säger bilen började rista lite gran på sen hösten inför vinteravställningen. Efter en tändkabel kontroll i kväll på höger cilinder rad, blir jag inte klok 2 kablar ca 6kohm resterande mer än 20Mohm och en omätbar (avbrott). Hur kan bilen överhuvudtaget ha fungerat ?? I fördelarlockets centrum ser de oxå konstigt ut e de ingen fjäder (som i gamla vanliga lock) ?. Frågan e om man måste byta ut hela rasket e ju förbenat trängt på vänster sida som ska angripas i morgon. Tacksam för synpunkter söv gött /Niklas | |
| Ska sitta ett kol med fjäder i mitten på locket. Låter som det är dags för kablar också.. | |
|
Om några kablar gett upp är det bara en tidsfråga innan nästa gör det. Byt alla på en gång, även om det svider till i plånboken. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
Paap Reeder |
... bor du i Stkhlm finns det på BBS i Spånga 08- 445 77 80 en låda - faktiskt införskaffad på mitt förslag till alla V12-ägare i Stkhlm - och dom har dessutom den speciella tången - och där kan du beställa eller på plats göra kablar. Tändstiftshylsa kostar ca 200:- i skon till locket 150:- + kabel = peanuts gör ca 400:- per kabel. OBS ej kollade priser men som jag minns sedan sist. Gör dom alla 12 blir priset ungefär detsamma som satsen kostar på BMW ca 2500:- per sida men fördelen är att du kan således byta bara det som är trasigt. Enligt min uppfattning rasa inte kablarna pga ett motorn skickar gnistor genom dom UTAN som en följd av vårdslös mekanik ... d v s man bryter när man drar av dom från tändstiften p.g.a att man inte kommer åt. Måste dras lika spikrakt av som ett pistolskott. Ett bryt och man är 2500:- fattigare eftersom BMW bara säljer satser per sida. Sätter du andra hattar med annan resistans röker du spolarna. Varje kabel skall hålla ca 6,2 Kohm. MVH /// Paap R |
|
Hallå papproadster E de verkligen så att man sabbar allt om ohm talet blir fel fick isär en kabel (me silikon') som en gammal el räv som mig motsäger de sig själv att alla kablar e paj om ej ohm talet e rätt För att en krets skall uppstå krävs att de finns en förbindelse mellan jord-via-spole-via-fördelare-via-kabel-via-stift ock åter till jord och spänningen avgör "längden på gnist kapaciteten Okey e den beräknad på ett visst motstånd så e de väl så, man kan alltså säga att motståndet avgör strömmen i kretsen MEN spånningen e så hög att motständet blir irrelevant !!?? Spolen borde ju vara annpassad att klara en kortslutning då den gör ett antal sådana (via stiftgapet) per sekund ! ska beställa ett par nya lock o spridare så får man se om den går igång PS nägra av kablarna fick sänkt motstånd bara man vred lite på dom DS För att spänningen skall hoppa 1 millimeter krävs 1000 volt (tumregel) Alltid superbra me dina inlägg papp du e en guru fixat flera fel me dina inlägg på sidan TACK kompis !!! Nicke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.