AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.528

Omlackad, krockad?

Tjena!

Kan ett M Test(Plus Test) avslöja ifall en bil varit smälld tidigare?

Anledningen till att jag tror att bilen vart smälld är att fjädertornet på ena sidan är omlackad, dvs den är lackad i klarlack medans på andra sidan är tornet i mattlack som det ska vara..

Tacksam för svar

Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Den behöver ju inte va smälld för det men den har troligtvis minst gått mot en trottoarkant eller nått....

Det du ABSOLUT ska göra är en hjulinställning så du får reda på hur hjulen pekar. De kan se på ett M-test PLUS (om du har tur) ifall bilen blivit riktad. De kollar lack och märken efter riktbänk då !

Lycka till. Råder dig att akta dig för bilen !
Okej.. Så du säger att en hjulinställning troligtvis ka räcka i det här fallet? Hur mkt kostar en sådan isf?

Ett M-test PLUS med "bevis papper" å allt går på ca 3-4 tusen...
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
En hjulinställning går nog på minst en tusenlapp, antagligen lite till tror jag. Utrustningen är dyr och det tar lätt 1-2h för meken att göra det tror jag.

Så ska du köpa en bil för lite mer pengar så kan det väl vara lika bra att göra testet. Om inte annat så skulle det komma fram något fel senare som ska vara okej enligt M-testet så täcker väl deras frösäkring det (eller har jag fel?), så slipper du betala det då. Och så kan 3000kr vara en billig försäkring at slippa bli blåst på massa pengar.
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
jag har hört en del om att bmw är mattlackade i motorrummet,men det stämmer faktiskt inte alltid,har haft många bmw som har varit klarlackade i hela motorrummet och inte varit krockade! sen angående din fråga så brukar det vara ganska lätt att se om en bil varit krockad,eftersom det är väldigt svårt att reparera en krockskada så att det inte syns! en sådan bil kan vara minst lika bra som en icke krockad,men det kan bli problem den dagen du kanske skall sälja den igen! inte alla vill köpa en bil som har varit krockad även om det är bra lagat!! jag skulle gärna köpt en bil som varit smälld om den är ok,men den skall vara betydligt billigare än vanligt!
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Hjulinsyällning är inte så farligt durt, jag fick en fyrhjulsinställning för 800 kr. I ditt fall räcker det troligen med framvagnen.

Bilen: Länk
Gjorde hjulinställning för 700 kr. Tog inte mer än 30 minuter.

/Fredrik
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Jag har gjort 2 st hjulinställningar på min M3:a och jag betalade 350:- på Däckia i Ängelholm. Tog ca 30 min.

Mvh
Björn

Länk

e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Bara för att en bil varit krockad betyder det inte att den är skit och att man ska hålla sig borta från den...!
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
4-hjulsinställnig brukar gå på 800:- och det går fort att genomföra. Beroende på vad bilen är värd kan det ju vara vettigt att göra M- plustestet ! Bra att ha den dag du ska sälja bilen vidare i din tur också...
Kryssmät bilen! Då ser du om den är skev....

///
Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: Länk
Det är ju viss skillnad på "krock" och "KROCK":-)...
En mindre "fender-bender" som är seriöst lagat är inget som jag skulle oroa mig över, men däremot om bilen har varit rejält krockad o sned så skulle inte jag köpa den....

Rolex: Har hört att även okrockade bilar kan vara "sneda" från fabrik när man kryssmäter de....Hur vanligt det är vet jag inte men det finns säkert toleranser från fabrik...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.