AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.309

Billigt sätt att trimma!

Helga
Byt Era smällfeta 17-20" dyra fälgar/däck och sätt på 15 eller max 16".
Effekten blir som att öka 15 - 20 hkr minst, plus att Ni minskar förbrukningen med 1 - 2 dl. Mycket bättre komfort. Inte minst ljudmässigt.
Och Ni får mer klöver i plånboken.
Enda nackdelen är att Ni inte kan impa med era 19" eller att ni inte kan köra i 90 i rondellerna.

//Helga
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Låter ju lika roligt som att köpa sina kläder hos Myrorna eller UFF för att komma billigt undan.:))

Mvh Danne

an
11
andreas87
320i -87
518i -90
öhh... jag kan hålla med om bilen blir rappare med mindre fälgar, inte så konstigt, lite enkel mekanik så har man ju räknat ut det, men hur skulle det hålla förbrukningen 1-2 dl under normal, skulle vara p g a bredden på däcken eller nått sånt, annars så ökar du ju bara rullängden per varv å det drar ju oftast ner förbrukningen
Åq
47
Åque
525tdsA Touring-96
520i Touring-97 (sambons)
Eller så går motorn lättare och drar därför mindre bränsle. Det är ju inte bränslesnålt att köra i 5an helatiden heller.
an
11
andreas87
320i -87
518i -90
nej, självklart så lönar det sig ju inte att köra med stora fälgar, men om vi snackar långfärd eller blandad körning så borde det vara ett plus att öka utväxlingen (hur ofta har man inte velat ha en sjätte växel) statskörning kanske man skulle överväga att köra på mindre storlek, men vem gör det frivilligt:P
Helga
Vem har pratat om att öka omkretsen.

205x60x16 = 205 cm omkr.
205x65x16 = 211 cm omkr.
195x65x15 = 199 cm omkr.
245x40x18 = 205 cm omkr.

Mao så ger ett "normalt" däck exakt samma omkr som ett fett 18"

//Helga
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Instämmer verkligen. Jag gick från orginal 18" till orginal 16" och alla uppräkande fördelar stämmer. Men det går visst att köra 90 i rodellerna fortfarande :)

Mvh Björn
För att klargöra så blir bilen slöare med större fälgar enbart pga ökad svängmassa den ökade utväxlingen är marginell.

Helga, har du några fler smarta tips?? jag får inte på 15 eller 16" på min bil...;)
an
11
andreas87
320i -87
518i -90
ok, ber så mkt om ursäkt, missade att din poäng var bredden, inte omkretsen på däcken, var antagligen därför jag inte fick ditt resonemang att gå ihop
Utseende går före funktion, det är snyggt med stora fälgar.

/Fredrik
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Flera billiga tips för att "trimma billigt"

-Skippa tunga bilar "SUVar" tex

-Skippa bilar med mycket luftmotstånd SUVar tex

-Skippa sådant som är tungdrivet "tex 4-WD"

-Och framförallt .... skippa Automatlådan, inget gör ju så stor skillnad som ju automat....
Sp
210
Sparc
330e -22
Helga:

Sant till viss del. Men ack så tråkigt. :\
Lagomt är bäst.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Sen kan man slänga ut baksätet, passagerarstolen, reservhjulet, nästan all bensin i tanken, innertaket, dörrsidorna, golvmattorna, instruktionsboken m.m. och sätta på 155/70/15 däck som man pumpar stenhårt så kommer bilen gå lite fortare... Kostar inget heller! Du kan nog byta 20"'arna mot 15"'are utan problem!

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
0,65L/mil på 17" 225 är rätt bra ändå tycker jag...

///BMW - Was sonst!
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Redrik M "Utseende går före funktion, det är snyggt med stora fälgar."

Du tänker helt tvärs om mot mig. För mig är funktion prio A. Först och främste en bil som har

-Bra prestanda/mycket motor
-Komfortabel
-Kul att köra

Sen kommer kanske utseende.

Varför ha en snygg bil som är slö,bullig och tråkig att köra :-(

Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
BMW_MAN:

Visst är funktionen viktig.
Men tänk dig en E39 M5 med 15" om nu det går att montera, det hade sett rätt löjligt ut.
Jag tycker det tar emot att sätta plåtfälgar på min, och till nästa vinter ska jag inhandla 16" alufälgar som är lätta att hålla rena.

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
BMW_MAN, om det då visar sig att svarta plåtfälgar är klart överlägset när det gäller funktion så väljer du alltså dessa, eller?

Min bil med 18" hjul är absolut inte slö och tråkig att köra.

Givetvis finns det exemplar som är sönderstylade och inte är ett dugg kul att köra, men det går att få en snygg bil som fortfarande fungerar om man väljer rätt tillbehör. Visst min bil är ett gränsfall på dåliga väger, men då det är en lekbil väljer jag andra vägar och bara njuter av väghållningen. Det är inte bara svart eller vitt, orginal funkar kalasbra, stylat är skit. Finns liksom en oändlig gråzon där mellan.

Vilket orginaltoken Helga som kör med 8" breda AC Schnitzer fälgar och 225 däck inte riktigt har insett heller. =)

Detta ämne kan stötas och blötas i det oändliga, vi har olika åsikter om detta, så är det, vilket bör respekteras från båda läger.

/Fredrik
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Om lättmetallfälgar hör till funktion eller flärd kan väl diskuteras.

På en motorstark bil så höjer ju faktiskt lättmetallfälgar prestandan. Men riktigt feta fälgar på en 523 tex kan ju bli rätt tungdraget.

Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
Detta är ett typexempel på att den gamla välkända formeln
Form = Funktion
aldrig går jämnt upp...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.