|
|
|
|---|---|
|
BMW540 -00. Har problem med att motorsyrningslampan lyser. Var inne på BMW och dom konstaterade att jag skulle byta lamda-givarna innan katalysatorerna (2 st). Jag gjorde som dom sa för att spara lite felsökningstid men det hjälpte inte. Lampan började lysa igen efter ca 10 mil (som den alltid gör efter att jag släckt den). Bilen går för övrigt som den ska jämn tomgång osv. Har nu införskaffat egen utrustning för att läsa ut felkoder och dessa säger att bilen har fått för fet bränsleblandning. När jag minns tillbaka började problemet starx efter att jag bytt olja från tidigare castrol slx till mobile f1 olja, kan det finnas något samband? PJ | |
|
Villken felkod får du?? //SP |
|
|
Hej Patrik och välkommen till forumet! Har du provat funktionen Sök inlägg? Där finns bla denna tråd i ditt ämne Länk __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Hej Patrik99, jag har en 528iAT -00, och motorlampan på min lyste också förra vintern. En slang tillhörande vevhusventilationen hade murknat sönder - stort/långt hål. Inte den bästa kvaliteten/hållbarheten mao. Köpte ca 30 cm slang på OKQ8, samt en slangklämma, även om jag borde ha haft någon hemma. Materialet blev alltså inte speciellt dyrt, men det tog tid innan felet hittades. Det var en som sade att jag skulle lyssna efter susljud, och han hade hört att slangarna var av dålig kvalitet, så jag skulle kolla det "först". Jag köpte också en kodläsare, men det blev ju massor med koder, som t ex feltändning, osv, osv. Sedan kunde man förstås släcka lampan med kodläsaren... Leif L |
|
|
Hej alla! Tack för alla svar. Ska ta tag i bilen nu, det vore f.. om man inte skulle hitta orsaken. Ska kolla upp slangar mm. Felkoderna var P1174 samt P0170. tacksam för alla tipps PJ |
|
|
Patrik99: Såg att du bor i Västmanland! Då får du väl ringa till min kompis på Bilfix i Munktorp, Köping. Du får väl försöka åka dit på lördag? Säg bara när du ringer (0221-40081) att jag har skickat dig! Sveriges nästbästa Suzukimekaniker (2005) har startat eget, och behöver en utmaning... så får vi se hur det går. Min rekommendation rent generellt är ju att man inte kör något i onödan när nämnda lampa lyser. Antar ju att katalysatorerna kan förstöras om det rinner ner oförbrännt bränsle i dem. Naturligtvis svårt att höra om det är "fel" på en cylinder. Har inte haft igång min mätutrustning för att kolla vad koderna står för. Leif L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.