|
|
|
|---|---|
|
alltså hur ska man ställa in den här gasvajern på e39 523i -97 automat. Det finns en sån plastskruv som man kan skruva på som ligger precis över insuget till motorn. förut var den för lös. jag spände och fick ner förbrukningen från 2.0 liter till 1.4 liter per mil.... jag vill få ner den så mkt som det går Plus att gasen är automatiskt har jag märkt för varje gång man ger kontakt eller sätter på bilen. så rör gas reglaget sig för och typ checka nått...... men ändå har det betydelse hur pass mkt jag spänner och släpper på vajern.. men jag fattar inte hur det ska vara för han beter sig annorlunda varje gång.. ibland växlar han upp till högre växel snabbare... ibland är han slööö när man gasar... helt skumt Är det någon som vet något alls om det här??? så snälla hjälp!! börjar bli tokig på förbrukningen fasst ja kör jättelungt. | |
| har du verkligen gaswire på en så pass ny bil?brukar sitta en motor till spjället istället,varje gång man vrider på tändningen så startar den och nollar eller nåt! | |
| ju men det är konstigt. det finns en vajer. men ändå sköts någonting automatiskt. | |
|
Det går väl en vajer till motorn som justerar det elektroniska gasspjället. Har du servat bilen på sistone? Tänker mest på nya stift å så. |
|
| Japp helt nya stift och olja och sånt.. | |
| Men JAG förstår ändå inte hur den här vajern styr och på vilket sätt den påvärkar det elektroniska gasspjället. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det sitter en vajer mellan ASC ställmotorn på innerskärmen och till trottelspjället det är inte den du skuvar på??, är nog inte lämpligt blir den feljusterad så kan ASC falerar 0.5till 1.0mm är rätt spel. Gaspedalen ställs in med två potentiometrar via bilens dator ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso. Här är en bild som jag markerat på och pekat ut vilket reglage jag menar. Länk |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk Den enda vajer som ska finnas är denna till ASCregleringsmotorn. Länk ///MVH Hasso Länk |
|
Sådär jag hittade en annan bild. så kanske det syns bättre... Länk |
|
Det är denna vajer och motor som tidigare som din bild visar. Länk ///MVH Hasso Länk |
| nu skulle man vilja veta hur man ställer in det här spjället? någon som vet | |
Spelet på vajern ska vara 0,5-1.0 mm som jag skrev ovan, något annat finns inte angivet. Inget du ska pilla med överhuvudtaget om inte vajern går av tex.och påverkar inte bränsleförbrukningen alls eftersom det är en del i ASC systemet, så lika bra du lägger ned den funderingen. Du slutar bara med att du får ASC fel. ///MVH Hasso Länk |
| Hur menar du VARA 0,5 - 1,0 mm.. ?? vart ska ja mäta ifrån och vad ska ja mäta... ?? | |
Spelet= att nått kan röra sig en viss sträcka innan nånting börjar påverkas ungefär som spelet på en kopplingspedal. Dvs det ska finnas ett litet glapp i vajern innan den påverkar gasspjället för att säkerhetsställa att det inte påverkas när ASC inte ska jobba. Innan man börjar pilla med nått som man inte vet vad det är, så är det ju bra att memorera hur det såg ut innan, så man kan återskapa grundförutsättningarna. ///MVH Hasso Länk |
| Det är sant :) tack för all hjälp | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.