AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.451

Läck slang oljekyl automatlåda 328 ia -96

Mi
24
MickeMannen
BMW 328iA -96
Hej!

Det har läckt ut olja ur min automatlåda vid
infästningen till oljekylet.... x-antal deciliter med
påföljd att lådan blivit "seg" vid växling.
Om jag förstår rätt är detta Dextron 3 (longlife-olja)
som inte ska bytas ut. Hur gör jag?
Var kan jag fylla på olja igen?
Går det att trycka in olja i slangarna som går till kylet?
Tacksam för tips från någon som vet.

Bilen är en 328ia -96.

//Micke
Mi
24
MickeMannen
BMW 328iA -96
Ingen som har en aning om detta?????

//Micke
Mi
24
MickeMannen
BMW 328iA -96
Fortfarande ingen som har något tips?

//Micke
Visa användare
200
brännen
320d Touring -01
Skulle jag vara du skulle fixa läkaget först... nya slangar och kylare och sen byta oljan i växellådan. Högst troligt finns det åxå ett oljepåfyllningshål på sidan av lådan.

Mvh, Anders
Är inte parkeringsplatsens snabbaste karl...
Visa användare
345
Gr8ride
BMW 325i cab -90
BMW M5 -89

BMW CS #4005
Hejsan,

inte kul. Det finns ingen påfyllning i vanlig bemärkelse på nyare bmw-automatlådor. De kör med en longlife-olja om inte behöver bytas....

Den ska visst bytas, bara att det är ganska krånligt. På auktoriserade bmw-verkstäder är det inget problem de tappar ur oljan som vanligt för att sedan pressa i ny olja med en specialmaskin/verktyg.

Ett annat lite bökigare sätt är att samtidigt passa på att byta trågpackningarna i lådan. Tappa ur all olja(kolla först hur mycket som ska vara i lådan), lossa alla bultar, byta både övre och nedra trågpackningar, fyll på oljan i det nedre lösa tråget(så mycket som det ska vara i), balansera det fulla tråget på plats, skruva fast eländet(någon snäll kompis håller fast), gör samma sak med det övretråget och fyll på den olja som kanske inte fick plats i det första. Skruva fast.

Det senare är bökigt som f-n, men vad gör man inte...

Fick tipset av en galen engelsman, det ska finnas en länk någonstans...

Gr8ride
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
Är det samma låda som jag hade på min 325 ia -92. Så finns det en luftning samt en nivå plugg.

Länk
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Det finns en avtappnings och påfyllningsplugg. Tappa av olja som finns i baljan (tråget) och ta ner den. Passa på och byt filtret och trågpackningen. Sätt ihop och fyll på med olja! Det finns en sk pump på biltema som du kan köpa och pumpa i oljan! Oljan ska vara rumsvarm runt 38-40*C. Kör bilen på tomgång och dra igenom alla växel lägen. Stäng av bilen och kolla om det behövs fylla på oljan. När olja börjar rinna över för 2 gången så ska det vara klart!

MvH Bmw 4-ever
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.