AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.907

För snabb förstabil eller ?

Sida 2 av 3
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Ja, köp en SAAB! Den har väl tom handbromsen på framhjulen? :P

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Inte efter årsmodell 1987 ;)
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Jag vill slå ett slag för Volvo 740 som förstabil. Tålig som en pansarvagn, odödlig, bakhjulsdriven, lagom snabb (dvs inte) och bekväm. Man lär sig naturligt ett defensivt körbeteende av att inte kunna gasa sig ur svåra situationer.

Wilhelm Svenselius
Eller köper man något japanskt med någon mellan motor. Körde en massa med pappas Lancer 1.5.

Finns massa bilar i liknande storlek/effekt. Som nämnt, Lancer, Mazda 323, Honda Civic, Toyota Corolla, Nissan Sunny. Sen finns det lite franskt. Renault Clio, Peugeot 205.

Sen har man lite tyskar. Astra, Golf, Mercedes 190. Audi 80.

Jag och flera av mina kompisar stuntade i att köpa egna bilar direkt efter körkortet. Man körde föräldrarnas Lancer, kompisen pappas Kadett, resten körde liknande bilar.

Vill säga också med exemplet ovan att man inte behöver köpa en Polo eller Corsa, men en Golf eller Astra är ändå större. Samtidigt behöver man inte jaga en Passat eller Omega.
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
min första bil va en gammal Saab 900.. funkade kanon som förstabil.. stabil vintervagn och lätt att få tag i delar. Första bakhjulsdrivna åket va en volvo 142 -72. Trimmad B20 på 120-140hk gjorde den faktiskt hyfsat pigg.. dock är nog inte säkerheten som på en S80 precis.
Jag skulle nog råda till en Volvo 740 som första bil.. Billig i inköp, delar finns överallt och billiga är dom också.. ev verktygslåda som man har i bilen behöver endast innehålla hammare, silvertejp och skruvmejsel

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
Jag tog körkortet i mitten av december och har redan köpt mig en 325'a.
Visst kan jag medge att det är rätt frestande, speciellt när man hittar en asfaltsfläck! :P
Dock tror jag att om man har en bil man är rädd om kör man mer försiktigt än om man har en bil man inte är nöjd över! Man utmanar ödet genom att man inte är så brydd om att få en buckla eller kanske hamna i diket.
Dessutom om nu något skulle hända är väl oddsen bättre om man har en säkrare bil!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag har (relativt avlägsen) släkt i USA. Min släkting som var lika gammal som mig fick till en början inte ha en egen bil utan brukade låna sin mammas Mercedes ML. När han fyllde 18, fick han en bil av godtycklig modell som födelsedagspresent. BMW tok som han var, valde han givetvis en E36 M3 Coupé. (Den amerikanska M3an har bara 240 hästar, inte lika snabb som den europeiska M3an)

Det där med att man inte tar risker med snabba bilar om man är rädd om sin bil stämmer inte.

Knappt ett halvår senare, var min kusin och en av hans kompisar på väg till en fest. På vägen dit ska de enligt vittnesuppgifter börjat tävla med en blå sportbil (troligen en Alfa). Man tror att min kusin körde emot en kant med ena däcket och då fått en sladd på bilen som han inte kunnat häva och åkt av vägen i hög fart. Färden slutar med att de kör in i ett träd med sidan, så att trädet träffar i B-stolpen och nästan klyver bilen. När ambulans kommer till olycksplatsen är det redan för sent, det finns det inget de kan göra för varken min släkting eller hans kompis.

Detta inträffade ju bara ett par månder innan jag tar körkort, vilket gör att jag får börja med en Ford fiesta 1.1 (51 hästar) som första bil. Men jag hade oerhört kul bakom ratten på den bilen och kommer ihåg den som en ovanligt körglad bil. Nu vet jag bättre.

Idag tycker jag att mina föräldrar gjorde helt rätt när de hindrade mig från att köpa en snabb bil som första bil. Speciellt när man tänker efter på hur man betedde sig när man hamnade bakom ratten lite motorstarkare bilar.

___
Vagnparken: Länk
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
alla 18-åringar behöver inte va vårdslösa i trafiken (även om många är de)
själv hade jag en 750 E32 när jag fick kortet, var aldrig med om en incident eller skråma med den bilen (eller senare heller)
många sa till mig att köpa en billig risig bil att köra med de första, eftersom jag förmodligen skulle krocka osv. men jag ville ha E32an jag hade drömt om i många år, och naturligvis var jag mycket rädd om min pärla, då kör man lite mer försiktigt. (därmed inte sagt att 750 skulle va nån lämplig förstabil)

BMW CS #5139
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Jag köpte en bil som var ett par år gammal och hade hög säkerhet (alla airbags, moderna deformationszoner, hög tjänstevikt).
Att sen valet föll på en Cosworth säger kanske mer om mitt mortorintresse än mitt säkerhetstänkande...

/// Viktor

Mer mos till folket
Både E36 och E34 är inte allt för idiot osäkra och hyffsat prisväda numera. Från 94 fick dom airbag som standard har jag för mig. Köp en fyrcylindrig vagn till att börja med. Dom är billiga i drift och lättmekade och Körglädjen finns där likförbaskat. Men se till att ha bra vinterhjul på bilen, gamla BMW är inga bra vinterbilar i händerna på oerfarna piloter.
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Mitt förslag är antingen en Volvo 740 eller en E28 520.
Köpte själv en 520 ett par månader efter jag tagit körkortet. Efter sommaren, tog körkortet i april, köpte jag min E32 730.

Bara för att man är arton och precis fått körkort behöver man inte sakna säkerhetstänk och köra som fan. Så var det i allafall för mig, men naturligtvis ökar säkerhetstänket med milen och antalet timmar bakom ratten.

Lycka till i jakten på en lämplig bil!

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Låt han köpa vilken bil han vill. Jag ville ha en 328 som första bil men fick nöja mig med en 323. Jag tycker snarare att om man har en billig bil så kan man ju skita mer vad som händer och göra manövrar med mindre marginal.
Dessutom så får han väl stå för kostnaderna om något går sönder så det ligger nog i hans intresse att tänka sig för.

Är han 18 år borde han förstå att man kan dö i trafiken och anpassa sin körning efter det.
Köp ingen volvo 740 vad ni än gör... Visst de är lätta att laga men de e fan enda fördelen....! "har haft en själv i 2 mån" De bilarna dricker fruktansvärt mkt bensin ser fördjävliga ut och har defenitivt ingen som hellst körkänsla... Ngn sa ngt om en fiesta... visst den e kanske billig.. Men totalt jävla livsfarlig krocka o dö skulle jag säga. köp en normalstorbil iallafall.
Klart man testar gränserna, jag vet av egen erfarenhet att hur "sansad" man än är så räcker det med att man fötts man för att man skall gilla att göra smått dumma saker första månaderna med kortet.

Personligen var jag idiotisk och omdömeslös nog att notera 225 km/h dagen efter uppkörningen, dumt som attan. Man ska lära sig av sina misstag, och gillar man att köra fort så gillar man att göra det i de flesta bilar och kommer göra så, oavsett M5 eller Amazon. Så hur snabb bilen är är egentligen ointressant.

Jag hade tagit en rejäl diskussion med grabben innan jag köpt något :)

MVH,
E38B12
Vorsprung Durch Überlegenheit
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Men var det inte grabben som skulle köpa? Han är ju arton år nu och borde få bestämma detta själv enligt mig.

Kolla min bil och ålder(18), farsan sa även att han att det är skillnad med min första bil mot hans Amazon. Klart man testar, men ofta så har man ju lite bakom pannan trots att man bara är arton, så man anpassar testandet av t ex. fart till situationen.

Sen håller jag med E38B12 om det han säger, att man testar oavsett bil.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Om vi ska moralpredika på hög nivå så är det väl så att man inte ska "skämma bort" sina barn då de tenderar att inte uppskatta o vara rädda om saken i samma utsträckning som om de sparat och köpt den själv.
Talar av egen erfarenhet.

Men tanken med att ge bort en bil är ju god naturligtvis!

mvh
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
stavros, jag antar att det är mitt inlägg du syftar på. Jag vill nog påstå att jag inte alls moralpredikar, utan enbart berättar om mina erfarenheter av nytaget körkort och snabba bilar.

Dessvärre slutade det inte speciellt bra och det hela ledde till att jag fick börja längst ner på skalan, med en fiesta som kanske inte heller är den ultimata nybörjar bilen. Då var jag inte speciellt glad över att jag fick en fiesta istället för den 323i E30 som jag hade hoppats på, även om jag nu i efterhand tycker att mina föräldrar fattade rätt beslut. Samtidigt har inte gett några råd i frågan utan enbart delat med mig av mina erfarenheter, något som efterfrågades i ursprungsinlägget.

Samtidigt håller jag inte alls med om att man tar hand om en bil som man själv köpt bättre än en bil som man fått, även jag talar av erfarenhet. Jag vill nog påstå att det beror till en mycket stor del på vem man är och vad man uppskattar. Om jag gav dig en M3 E46 skulle du ta hand om den sämre än din E30 bara för att du inte köpt M3an själv? Det tvivlar jag på, det hade i alla fall jag inte gjort. Har man fått lära sig att uppskatta det man har och får så vårdar man bilen oavsett.

___
Vagnparken: Länk
Tycker man bör satsa på en säker första bil som många har varit inne på. Även om den inte är motorstark kan man åka av vägen och då är det inte fel med lite krockskydd. Så en större eller/och en modernare bil är nog att föredra.

Grelle: i den åldern så kan kompistryck spela en viss roll. Dessutom har man många gånger en övertro på sig själv (eller hur flåklypa :))!

Ni får samtala och kompromissa. En stor bil tror jag inte uppfattas som negativt?!
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

herregud........ "köp volvo 740".. jag blir rädd

jag har/hade en min 530i -93 som förstabil, och nej jag krockade aldrig, jag körde aldrig av vägen, jag tävlade aldrig med nån och jag åkte heller inte i i några träd.

kilroy
Grelle*

"Är han 18 år borde han förstå att man kan dö i trafiken och anpassa sin körning efter det."

Tror du på tomten också...?

Det är svårt att ge råd i frågor som denna. Jag har inte själv några barn (även om min svärmor tycker att det är hög tid) men jag kommer väl ihåg hur man tänkte med nytt körkort. "Vilja" och "kunna" följs inte alltid åt hand i hand...Man kan lika gärna köra ihjäl sig i en gammal Toyota som i en nyare BMW men troligtvis ökar risken ju potentare bil man har...vilket försäkringspremierna bevisar.

Fördelen med en äldre bil är ju att bulor och skråmor inte retar en lika mycket. Dessutom tror jag det finns ett värde i att köpa upp sig efter stigande ålder. Ökat ansvar komer med ökande ålder och då har man också bättre förutsättningar att ansvara för en dyrare och potentare bil.

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.