AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.908

För snabb förstabil eller ?

Sida 1 av 3
Di
100
Dixie
335i cab -08
318ti compact 03
840cia-96
Min 18-årige son tar snart körkort.Han har tittat runt på bilar som hellst ska gå som fan.40-50 papp för en skaplig 318is tex.Jag tycker att han kan nöja sig med en 10000 kronors-bil att sladda runt och leka med på vintervägarna.En bil som han inte behöver vara så rädd om och misstag gör vi väl alla i början!? Nu har han kommit på att han vill ta över min vässade 325:a -87 (som endast gått 16500 mil och är i kanonskick).200 på fyran tar inte så fasligt många sekunder.Jag säger till sonen att jag är tveksam till en så snabb förstabil och nämner min gamla Amason i sammanhanget.Visst är jag rädd om 325:an men framförallt är jag orolig för min kära son.200 kusar under högerfoten kräver respekt och omdöme.Sonen är ingen galning men det är klart att det skall testas.
Jag är så kluven.Det är klart att han skall ha en kul bil men är det inte klokt att först skaffa trafikvana i lite långsammare takt???
Tacksam för synpunkter och erfarenheter/mvh Dixie.

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Välj en så ny bil som möjligt med högre säkerhetsdetaljer som airbags, antispinn, och abs. Då gör det kanske mindre ont om/när han smäller samt att han kanske har chans att undvika en del smällar. Kräv att han ska ha hjälm på sig om han ska köra samt att det ska finnas en vimpel på antennen som gör att han syns runt höga buskar... ;)

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Gemini__
Håller med "heltsonika", i ditt läge skulle jag inte låta han ge sig ut i en E30 som har ruskigt dålig säkerhet. Speciellt inte med färskt körkort. Vet ju själv hur det gick. Jag kvaddade min första M535:a första veckan efter godkänd uppkörning, surt sa räven. När polisen kom drog jag fram "lappen" med darrande hand, hade inte ens fått det riktiga körkortet än. Nytaget körkort i kombination med en bil med mycket effekt är inget att rekommendera mao.

Mvh:
Thomas

Tr
207
Tracfreak
M5-99
523 Touring 99
En 318is E30 låter väl som ett rimligt alternativ.Ingen raket precis,men körglädjen är det inget fel på.Säkerheten är väl inte på topp kanske,men inga bilar i prisklassen runt 10´ har väl det.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Jag kan relatera till/minnas suget efter en bil med god prestanda i den åldern, trots att körskickligheten & omdömet inte var den bästa... Mitt förslag är att få/lura honom att intressera sig för andra attribut hos bilar. Utseende, modernitet, ovanlighet, status eller storlek skulle kunna ersätta prestandabehovet? Exempelvis skulle han kunna köpa en Smart, eller en gammel-Merca, något brittiskt, en BMW 7-serie osv.
Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Runt 10 kan man ju iaf fixa en hyfsat fin E34 och de är väl mkt säkrare än en E30. Sen måste jag också säga att en vässad 325 E30 inte är en nybörjar kärra men det beror ju också på vilken typ av kille din son är. Hade ajg varit i dina skor skulle han nog få vänta ett tag på 325:an tills han har mer erfarenhet.

/Ian
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Dixie:
Jag tycker du är inne på rätt spår. Relativt billig och inte alltför effektstinn första bil.
När jag skulle köpa min första bil (för rätt många år sedan) föreslog min far att jag köpa bil hälften av de pengar jag ansåg mig ha råd med (utan lån) av två skäl:
- ha kvar pengar att reparera för eller alternativt skrota den och köpa annan.
Detta baserat på sannolikheten att en gröngöling oftast gör några misstag och bilar går sönder. En annan aspekt var med en billig bil vågande man testa utan ett och annat besök i någon snövall gjorde speciellt mycket.

/G
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
325:an ska han inte ha än! Det är bättre att han börjar med en motorsvagare bil tills han har fått lite kör vana! 318is 16v är en utmärkt första bil, snabbare än 320 samtidigt som drift kostnader och försäkringen är biligare!

Mvh Abbe

M3 E30, dagboken: Länk
Jag ville exakt samma sak som din son när jag var i hans ålder och jag trodde att jag var Tommi Mäkinen bakom ratten (det tror jag fortfarande) :-)
Det slutade i endast en dikeskörning men det värsta var den idiotkörning som kunde sluta mycket olyckligt. Nu har man helt andra marginaler vid bilkörning även om det kan gå fort nu också, fast på andra ställen.

Mitt råd är att ha en hyfsat säker förstabil och inte allt för stark. Om det går, kompromissa med honom att du går in som delägare i "hans" bil, då får han en finare bil och du kan påverka bilvalet och bilbrukandet. Dessutom kan ni med gott samvete försäkra bilen på dig.

Flåklypa
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

"Heltsonika"!>>Ha,ha,,,Kul formulering angående vimpeln iaf :)))

Sedan så tycker jag som många här att första prio för dig är att skaffa en så säker bil som möjligt till sonen ty omdöme OCH säker körning kommer med tiden bakom ratten efter "några år"...Inte heller alltför motorstark bil heller.

Mvh Janne.
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
min första bil var en 320, kort efter bytte jag till m3. har man lite vett så går det bra. Frågan är ju om din son har det.
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Håller med flåklypa, så ny bil som möjligt med abs,airbags och andra säkerhetsdetaljer.
Om sonen ska äga bilen själv så måste han naturligtsvis kunna betala för försäkringar, bilskatt och andra skräpavgifter.

Bilen ska naturligtvis ha bra krocksäkerhet, och inte som man brukar köpa sig en 2:a bil rostig Nissan micra-89 till frun.

Lycka till.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Varje gång jag byter bil så vill jag att min nya bil ska vara starkare och snabbare än den förra (annars kan jag ju lika bra skita i att byta bil).

Nåväl, om man börjar på M3 så är de ju svårt att fundera på vad han ska köra vid 25år, ferrari 340 kanske, och vid 30 år? McLaren kanske.
js
42
jsvedin
Alpina B10 4.6 142/1 -02
Hej.

Min far hade exakt samma problem när jag fyllde 18.

Efter div. småbucklor och fälgdemoleringar blev det sömnlösa nätter tills pappa kom på den briljanta ideén - häftig unik bil som det (nästan) inte går att krocka med.

En Beachbuggy!

Barnsligt och löjligt kanske en del tycker, men icke sa nicke när du är 18 år och går i skolan!

Den gick att köra med året om (gömd mössa och handskar under sätet som kunde tas av och på vid mindre folktäta område;).

En bil som låter som att den gör 0-300 på 4 sekunder och en toppfart som närmar sig Mach1, även om sanningen var ca: topp på 110 km/h så var det ändå en otroligt rolig och trevlig bil med väldigt bra väghållning, framför allt kanske för att den hade breda däck och inte gick så fort.

Riktigt omogen körning slutar man (jag) med inte förrän vid ca: 25 års ålder och ansvar tar man (jag) nog inte förrän kanske vid 33 samt mogen för många hästar först vid 37 år samt barnförälder. Ja, jag håller med, detta gäller mig och inte alla ni som läser detta som är mogna tidigare, men det kanske kan ge dig en vink(Dixie), på jargongen i livet, för de som gillar "häftiga" bilar.

Min far har gjort allt i sin makt för att jag inte skulle trilla över en M5:a därför att han aldrig skulle förlåta sig själv om det hade hänt något med mig. Vilket jag idag är honom evigt tacksam för.

En 316 - 325 ÄR häftiga bilar och kanske inte kan jämföras med en Beach Buggy, men det ÄR udda och mer utstickande än nämda bilmodeller.

En stor nackdel är att Beach Byggun inte är krocksäker och då kanske en medelväg kan vara 3-serie cabriolet i glänsande skick, och framförallt Ägarbeviset måste stå på din son så att han känner fullt ansvar för polering och repor mm.

Lycka till

Jesper
sa
22
salami
523iA Touring -98
Inte så kul som en BMW kanske, men varför inte en gammal Volvo!?

Jag hade en 745 som första bil. Billig att köpa och försäkra, men drar kanske lite mer bensin, men det kan bara vara bra att veta att det faktiskt kostar att köra bil. I övrigt är den stor nog att lasta alla kompisarna i och mycket som tar emot vid en ev. dikeskörning. Det mesta går att fixa själv på bilen och dessutom blir du en skicklig!? vinterförare tack vare den sladdiga baken.... Bra övning inför framtida BMW....

;-)

Ci
531
CiM
325ciM-04
dixie:

man kan köra ihjäl sig med en cykel också. lär honom att ha respekt för bilar och höga farter. att neka honom glädje, skapar ännu mer frustration. människan älskar det förbjudna fruktet.
att lära känna sina begränsningar är det bästa. :-)
Helga
Jag skulle absolut valt en 525 E34.

//Helga
ka
204
kaell
330xi -01
Säg åt honom att köpa (eller ge honom?) en bil i 10'kr-klassen och säg att han ska ha bilen till sommaren "på prov" och se hur han sköter sig. En bil att göra sina första misstag på. Man lär sig väldigt mycket under de första halvåret med körkort och egen bil iallafall.

__
Joakim, Karlstad
Z3 2,8 Coupe -99
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag åkte mest Volvo 480 och en Golf 1:a när jag var 18-20. Det var lagom. Inga raketer. En 200hästars bil då hade kunnat sluta illa. Man har inte lika bra koll på hur pass farligt det är med farter i den åldern. Nu vet man lite bättre. Talar utifrån egen erfarenhet.

mvh
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
En idé...

Köp en billig E34 518 eller 520 (även 525 anser jag är för effektstark för en 18-åring) de är säkra och trygga bilar med bra vägegenskaper. Ge honom ett mål att sträva efter. Om han sköter sig i ett år eller två, dvs inga böter eller andra incidenter på vägen så kan han få ta över din 325:a sedan.

Då har han gått om tid på sig att lära sig hantera bilen och lära känna sig själv, sin egen kapacitet och sitt omdöme.
Jag började med en saab 900 t16 Vilket jag tyckte var alldeles ypperligt.. Jag skulle nog rekomendera en framhjulsdriven bil som första bil iallafall under vintern då man inte riktigt förstår hur en bakhjulsdriven bil kan uppföra sig på vintern än helldre hantera det.. Men ska han tvunget ha en bmw så köp en ny som möjligt med så mkt säkerhetsdetaler som möjligt. Det viktiga är att han tycker om sin bil, tycker man om en bil så är man rädd om den o kanske tänker sig för lite extra... Jag har kört skitbilar på vintrarna o med en skitbil är du oftast mindre ansvarsfull... Åka brett i över 100 med en volvo 740 är ju lungt men skulle alldrig göra det med en bil som man värderar högt.... Köp en tokfräsch 525 e34 av senare modell med stora fälgar o så.. eller en e36 då.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.