AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.288

ABS Lampa

Sida 1 av 2
sick_spasmoid
Den förbenade ABS-lampan lyser och jag måste koppla ur den på något sätt. Är det någon som vet vilken säkring som går till den?

Att slita bort alla hjul och kolla givare är inte ett alternativ, någon som vet något "bra" sätt att släcka den?
sick_spasmoid
Bilen det gäller är alltså en 318iS -92 E36 M42.
Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Om syftet med detta är att komma igenom besiktning, så kan du ju dra fram instrumenthuset och plocka ur lampan.

Om syftet är att kunna sälja bilen enkelt och problemfritt, så tycker jag du ska ta dig i kragen och ordna felet genom en feldiagnos på verkstad för att fastställa vilken givare som strular. Hur det ej kan vara ett alternativ är för mig ofattbart.

6a - för det är du värd
sick_spasmoid
Besiktning =/. Jag har körförbud vilken dag som helst och har ingen möjlighet att skruva med bilen. Ställa den på verkstad för 1000:-/tim är inte ett alternativ. Däremot skulle den där kontrollen kanske vara något, vad kostar den?

Borde det inte gå en säkring till ABS lampan?
Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Ok. Nej du har ingen säkring till endast abs-lampa, men som sagt är lampan urtagbar. En feldiagnos (avläsning av felkoder) på verkstad tar en bråkdel av en timme och är man inte kompis med någon verkstad så brukar man få betala ca 300-600 kr. Och tro mig, det är det värt för att få reda på vilken sensor som strular.

6a - för det är du värd
Lyser inte ABS lampan när bilen startas upp så förstår besiktningsmannen att lampan är urplockad och då blir bilen ändo underkänd. Så har jag förstått det.

Min lampa lyste och jag va inte så sugen på att lägga ut ett par tusen på att byta den så jag skruvade bort hjulen och rengorde alla sensorerna sedan dess har det fungerat problemfritt.
Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
En icke överhuvudtaget lysande lampa ger dock betydligt större chans att klara sig igenom besiktning än en som lyser konstant.

Men visst har du rätt.

6a - för det är du värd
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
koppla lampan till oljetryckskontakten så slipper man bry sig om skitet!!
Beror ju helt vad man för för nån besiktningssnubbe. Min bil tog typ 2min att kolla igenom. Det roligaste va att han inte fick på slangen för avgastesterna på mina utblås, hans svar blev: -Aaaaahhhh BMW går ju ändo igenom utan problem så vi skiter i det denna gången. =)

dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
då var det roligt när man körde e21 323 med ett blås på varje sida!oftast hade dom bara en slang.
sick_spasmoid
Hmm, men vilken säkring går till abs lampan. Skit samma om något annat kopplas ur..han ska ändå bara kolla om lampan är släckt =).

Koppla lampan till oljetryckskontakten var en bra idé..men hur mycket måste jag riva för att göra det?

Samma med instrumenthuset, hur bär jag mig åt för att få bort det enkelt utan att förstöra plasten? Jag har väldigt dåliga möjligheter att skruva eftersom jag flyttat. Dessutom ska jag på besiktning på lunchen imorgon och måste fixa det innan dess =/
sick_spasmoid
Kopplar säkringen ur soppapump eller nåt annat viktigt kan jag förstås inte göra det men om den kopplar ur innerbelysning, centrallås eller vad som helst i den stilen bryr jag mig inte =)
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
visst,har man tur så kan man ta lampan utan att bes märker det,men skulle dom göra det,måste du ju antingen laga abs eller koppla till lampan!bättre att"lura"dom direkt så slipper man åka tillbaka.
sick_spasmoid
Grejen är den att du får inte anmärkning på att ABS bromsarna inte fungerar. Anmärkningen får du pga av att lampan indikerar fel. Lampa släckt = Godkänd besiktning.

Ingen som vet vilken säkring som går till ABS lampan?
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
tänds inte lampan vid tändning får du en 2a så klart!dom flesta besgubbarna är inte dumma i huvudet!
sick_spasmoid
Spelar ingen roll..jag skulle kunna säga att jag kopplat ur lampan och ändå klara besiktningen. Indikerar lampan inget fel går besiktningen igenom.

Ingen som vet vart säkringen till lampan sitter?
"Är bilen i sitt ursprungliga utförande utrustad med ABS-system ska ABS-systemet ha möjlighet att fungera och kontrollampan ska fungera och ej varna för fel i systemet. Brist i ABS-systemet som medför att funkton ej är möjlig, ABS-indikering ur funktion eller ABS-indikering varnar för fel i systemet medför en tvåa..."
29
möka
325 Coupe -92
Och om abs funktionen är borttagen fast lampan ändå lyser? Den började nämligen göra det idag, även fast jag inte har abs på bilen (det har varit det tidigare)
ma
597
magican
E36 328 Coupe
Meen, mät alla givare, det är med 9 9,7% säkerhet avbrott i en givare, kostar runt 800 kr på BMW, byt och lev lycklig.

En ABS lampa kan man inte släcka, den släcker sig själv när den inte hittar något fel.

har bytt en av mina givare, nu har den börjat lysa igen då & då, så jag antar att givaren på höger sida håller på ge upp, bytte vänster förra året.

Original givare är 2 delar, metall nederdel och plast över, därimellan börjar dom ta in fukt och till slut ger spolen upp (avbrott) .. dom nya är helt i plast, så tydligen har BMW förbättrat konstruktionen på den.

Lätt att byta också, tar ju ungefär lika lång tid som att ta av hjulet..
ma
597
magican
E36 328 Coupe
Ja, jag såg vad du skrev. Men att hålla på rycka säkringar o shit är ju volvo mek.. sån't gör man inte. ABS är dessutom en säkerhets funktion. Kostar inte så mkt att åtgärda, laga på bilen på riktigt sätt istället!
Visa användare
162
Westerdahl
325i Coupé -92
320i Touring -95
320iA Sedan -97
Jag är helt klart för att man ska reparera abs bromsarna om de inte fungerar tillfredställande.

Tror dock inte besiktningen kan klaga om man släcker lampan och abs:en inte fungerar. Det har de ju inte med att göra. Då ska det vara så med alla saker. Om du kopplar ur dimljusen men låter dem sitta kvar får du väl ingen 2:a?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.