AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
780

E46 330 Touring -01 - Motorstyrningslampa tändes!

sk
31
skogsi
E46 330i Touring -01
Hej på er,

Idag tändes min motorstyrningslampa på min relativt nyinköpta 330 Touring -01. Någon som har några tips till varför den tändes? Service gjordes för ca 500mil och olja finns det gott om i motorn. Kan det ha något med lamdan att göra? Jag tycker kanske att bilen har lite för mkt vit rök trots att bilen är varm, går den fett? Kan detta hänga samman med motorlampan som tändes?

Mvh
Niklas
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Välkommen hit!

Bäst är att först åka till en BMW-verkstad och checka upp felminnet..

Möjligen kan en duktig mekaniker hitta felet åt dig just då...Men jag vet att det många gånger ej går att säkert säga vad som är felet trots detta..

T.ex def.LMM brukar ej ge någon felindikering.

Men kan ju vara t.ex någon givare,sprucken slang kring insuget,lambdasond,tändspole(dock tror jag ju inte på tändspole/ar iom att du inte har ojämn motorgång eller "saknar" effekt vad jag förstår?)..mm.
Dessa fel(förutom defekta slangar då) bör hittas efter en felsökning på BMW verkstad.

Kontrollera också i "sök inlägg" här på sidan...Denna fråga har varit "uppe" förr s.a.s.

Lycka till!

Mvh Janne.
sk
31
skogsi
E46 330i Touring -01
Ok tack så mkt för svaret.
Jag kan tillägga att jag inte märkt något med bilen förutom att lampan tändes, den saknar inte någon effekt enligt mig och har mycket jämn motorgång och tomgången är försvånansvärt jämn med tanke på tidigare bilar (turbo bilar) som alltid har varit lite oroliga i tomgången.

Det som jag tyvärr känner är kanske att svaret från BMW kommer vara att de inte hittar något direkt utan måste iså fall ta in bilen för en långre och mer kostsam felsäkning.

Tack så länge.
skogsi
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...Ingen kan tvinga dig till"en längre felsökning" utan din vilja eller hur?

En "felminneskoll" kostar allt ifrån "ingenting" till kanske ca 700kr..OBS! gissning,ring och fråga.Denna koll kan säkert hitta ditt fel med bara lite flax.

Men du kan ju prova att bara låta de(BMW) göra en återställning av lampan och sedan hoppas att den inte börjar lysa senare,det kostar ofta inte speciellt många kronor.
Men lampan börjar säkert lysa igen efter en tid igen isf..Bättre att göra en koll av minnet som sagt.
Som 1:a åtgärd hur som helst.

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.