AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
914

EDC anslutningar vid bak-klumpen?

Hej!

Gled igenom besiktningen igår, dock hade vi en liten diskussion angående ett par oljedroppar. Det går in ett antal rör i ett litet block alldeles bakom klumpen i bak. Jag har fått för mig att dessa rör är till för EDC'n, besiktningsman trodde på bromsrör.

Tyvärr är dessa rör gräsligt rostade och man kanske borde göra någonting åt det, någon som har något tips? Skall man lämna in bilen för att byta rör helt och hållet eller skall man smärgla upp dem och rostskydda? (Känns som muttrarna kommer vittra sönder snart dock)

Mvh
Marcus
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Låter på din beskrivning som du menar ventilen för nivåregleringen bak. Det är ju inte helt ovanligt att E38 750 har det som extrautrustning. Tänkte du på om det gick ett länkage mellan krängningshämmaren och blocket. Om svaret är JA, så pratar vi om samma pryl. (Med nivåreglering följer också 95l tank. Exemplar utan har bara 85l av någon anledning).
Det är väl knappast någon höjdare om rören är så dåliga att de kan börja läcka. Det borde resultera i raggarhäng eller slagsida på bilen. Det går ju hydraulolja inuti rören så rostskyddar du bara, så är det nog ingen fara.
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Kom att tänka på hur man egentligen övertygar en beskitningsman, (som kanske inte alltid är så bevandrad i olika märkens finesser), om att ventilen inte är en vanlig bromsreduceringsventil som ju brukar se liknande ut på andra bilar. Skriva ut en sida från TIS att ta med?
Powertoy:
Tackar för svaret! Och ja, det låter som precis samma sak vi talar om, det går någon arm uppåt från det blocket som mycket väl kan gå mot krängningshämmaren.. Och även, ja, bilen har 95l tank! :-)

Apropå nivåreglering förresten:
Hur funktionstestar man denna? Om jag t.ex. lastar in en kollega på c:a 110 kg i bagageluckan, sedan startar bilen, skall bilen reglera nivån så att den höjs igen till normal höjd i bak? (För det testade jag i somras när jag fick bilen, och tyvärr, inget bra resultat)

Besiktningsmannen i fråga var trevlig att ha att göra med så han släppte hela grejjen och litade väl på mig att det inte tillhörde bromsarna, men det kan vara problem det där, i alla fall när man själv vet vad sakerna gör och de påstår en annan sak. De blir ju lite lätt griniga om man står och käbblar för mycket liksom... Men sant, tar man med sig hela TIS och ETK kan man ju alltid slå upp det :-)

/Marcus
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Det som är lättast är att med bilen på tomgång skruva loss armen som sitter fast längst bak och simulera att krängningshämmarstaget rör sig. Det behövs ju iofs att man har tillgång till en lokal där man kan stå under bilen fast bilen står på marken.

Obs det är inga snabba rörelser det är frågan om.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Färlåt en okunnig persons fråga:
Om systemet hör till bromsarna så borde väl rören gå till bromsoken och om systemet hör till nivåregleringen borde väl rören gå till stötdämparna!?

Per L
Per L: Helt sant. Kan dock säga att rören inte är helt enkla att följa, iaf inte i stunden då man försöker övertyga herr besiktningsman :-)
Fick en två:a på bromsrör bak, tittade inte så noga då på besiktningen men såg nu att de var till nivåregleringen så får väl se om han hittar några dåliga bromsrör vid ombesiktningen. Har precis rivit ner mina rör/slangar för det verkar ju vara slangar som först är slang och sen är ihop pressade med ett rör så man måste ju byta hela fast det bara är röret som är dålig antar jag?

//Mattias
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.