AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.833

För lite bromsvätska. Kan det vara läckage?

Sida 1 av 2
Danne L
Tjenare

Var i stugan i helgen och var påvägen dit tvungen att bromsa ganska hårt för ett gäng renar på vägen.

Just efter det så plingade "kolla bromsoljan" till i displayen

så frågan är först och främst var sitter behållaren?

andra frågan kan det vara ett leckage i systemet för bromsolja ska väl inte gå åt?

tredje frågan bör jag bara frösöka fylla och se om den tar någon olja eller direkt sticka till bmw och be dom provtrycka systemet och hitta ev läckage?

den plingar inte alltid när jag kör nu men någon gång då och då så det är helt klart för lite olja i systemet
an
643
anlima
735iA -87
Har du kollat bromsbeläggen ?
En anledning till låg nivå kan vara slitna belägg.

/Mats
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Behållaren sitter under det vänstra mirofiltret i motorrummet.

Som anlima säger så kan det vara slitna brombelägg som orsakar det. Skulle det inte vara det så ska du inte bara fylla på med ny bromsvätska, utan först konstatera varför det läcker, för det är inget som förbrukas.
ska det inte stå Brake linings om det är bromsbelägg?
Mu
616
Mustang

540iat -94
Jo powder det ska det göra, men mannen hade ju bromsat hårt å då kan ju bromsvätskan skvalpa omkring och ge varning..
Sen är det ju som sagt att bromsvätska förbrukas inte men när beläggen slits åker vätskan ut i systemet, när man sedan byter belägg och trycker in kolven åker vätskan tillbaks till behållaren och nivån är på max igen...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är ju så att bromsarna bak är i princip overksamma om du inte bromsar hårt då och då, normal fördelning är 80/20 och har man smygkört och bromsat försiktigt en längre tid vilket ju är normalt i detta väglag så brukar bakbromsen nästan kärva ihop och när man sedan "panikbromsar" så börjar det röra på sig och klotsarna nyper till och som Musrtang säger då går det åt mera bromsolja för att fylla ut "glappet" vilket gör att det sjunker i burken, man noterar också att bromspedalen tar högre vilket är ett kvitto på att bakbromsen "justerat" in sig optimalt.
Därav det välkända problemet med rostiga bakskivor som det tjatas om, de bilar som används huvudsakligen av den kvinnliga delen vintertid har jag alltid fått hårdbromsat var 14 dag vintertid för att rädda skivorna bak.

///MVH Hasso
Länk
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Eller också så ser man till att utnyttja antispinnen på E39, så motionerar man bakbromsarna samtidigt :-)
Danne L
så lösningen på problemet är alltså att byta bromsbeläggen fram?
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
På en så pass ny bil som din DAnne L kan jag iallafall inte tänka mig något annat?

Jag har exakt samma problem men jag är rätt säker på att min 323a har läckage i slavcylindern då jag såg tidigare att någon droppe bromsvätska hängde där, fast just nu har både pedal fungerat som den ska samt vätskan stannat kvar i behållaren?
Mu
616
Mustang

540iat -94
Men inte behöver du väl byta bromsbelägg för att den varna när du gör en snab inbromsning!
om det nu inte varnar för bromsvätska hela tiden?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Fyll på bromsvätska så lampan slocknar inte mera, annars får du suga ur burken förmodligen när det är dags för beläggbyte eftersom den fylls på när kolvarna trycks tillbaka, sedan är det väl bara att vänta på att beläggvarningen kommer så småningom

///MVH Hasso
Länk
Danne L
nu har den faktiskt börjat att varna nästa hela tiden när jag kör upp eller ner i en backe så det rör sig i behållaren så börjar den varna

men ingen varning än om bromsbeläggen
Danne L
förresen...om jag fyller bromsvätska är det någon speciellt till just bmw eller kan jag bara plocka upp en flaska på okq8
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har du inte fyllt på än !! :)
Du kan ta en på OK eller var det passar ska stå Dot 4 på den vilket det gör på del flesta.

///MVH Hasso
Länk
Danne L
har varit och köpt det nu (har inte haft behov av bilen på ett tag)

men jag skulle behöva en lite närmare beskrivning på var behållaren sitter gärna med en beskrivning på hur den ser ut så man inte fyller i servobehållaren ;)

vid microfiltrena sa någon

jag antar att det är dom fyrkantiga boxarna som sitter på höger och vänster sida uppe vid stötdämparfästena?

förresten när ni sa vänster sida menar ni vänster när man står och tittar in i motorrummet?

och till sist ;) den skulle sitta under, sitter den alltså så taskigt till at man måste montera bort microfiltret? eller bara snett under?
Danne L
glömde förresten tacka för hjälpen så här långt

riktigt schysst av er att hjälpa mig
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Det är bilens vänstra sida, altså förarsidan. Och ja, Filret och filterhållaren måste bort.

Effekt är inget utan kontroll!
Kim Karlsson, Kalmar
Danne L
har inte bilen här idag så jag kan inte kolla men skruvar man bort hela filtret?
eller sitter det bara med några plastklackar eller likn?
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Det sitter bara clips. Men för enkelheten skull om du inte är van kan du ta bort filtret först för att lättare se vart filterhållaren (undre) sitter fast.

Effekt är inget utan kontroll!
Kim Karlsson, Kalmar
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Här sitter behållaren
Länk

///MVH Hasso
Länk
Danne L
tack så mycket för all hjälp grabbar, det uppskattas verkligen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.