|
|
|
|---|---|
|
Jag har tidigare berömt min M40-motor efter 27' felfria mil. Men nu har det kommit ett mystiskt knackljud som jag hoppas att någon kan hjälpa mig att identifiera. Vid varvtal på över 3000 OCH när motorn går under jämn belastning har jag ett tydligt knackljud. Det hörs ej när man belastar motorn (uppförsbacke/fartökning) och ej vid motorbroms, utan endast vid jämn fart. Vid varvning vid stillastående i friläge finns det inget missljud och inte heller på växlarna 1-3, utan det hörs endast på 4-5:an från från c:a 90 och högre fart. Under övriga förutsättningar låter motorn helt OK. Det är dags att byta kamrem, (inspektion II) men jag har svårt att tro att det kommer från remmen när det endast hörs vid jämn fart och inte vid stillastående varvning. Det enda mekaniska som jag hittar glapp i är att fläkten glappa något i "kopplingen". Goda råd emottages tacksamt!! /Mats | |
|
Min gissning är att det beror på att oljan i motorn behöver bytas. ___ Vagnparken: Länk |
|
|
Jag har ett litet tickade ljud på min bmw 320 .. e30 90'a -- vad beror det på må tro ? |
|
|
I och för sig dags för oljebyte (Inspection II), men om någon "lyftare" slamrar, borde det då inte höras vid tomgång eller varvning från stillastående? Eller...? Är relativt övertygad om att det inte är något ljud från ram/vevlager eftersom det brukar låta annorlunda och under belastning. Fler ideer? /Mats |
|
| ramlager knackar vid belastning-vevlager vid varvning. | |
|
Och vid belastning och varvning låter det inget! Tycker inte om att köra med knackljud eftersom man vet att något slits då. Börjar med att göra servicen/kamremsbytet som det är dags för så får vi se om det ger nåt. Annars får jag väl köra vidare och se vad som händer... /Mats |
|
|
Mats kanske läge att hälla i Omega 907 innan bytet Länk Mvh Danne |
|
| Nej den tickar lite när man kör i bland .. micke svagt o snabbt .. och på tomgång . men jag kör självklart på en Piss olja " goth" olja heter den .. något från överskottsbolaget .. för 100 kr 4 liter .. | |
|
320_alex jag antar att du kör en e30? då har du en m20... m20 har vipper vet du... dom slamrrar .. det är ju standard va faan. men du kan ju testa o byta olja.. o ställa in ventilspelet,vet ej vilket kolla bmw org. Tycker du fortfarande det låter så kan du ställa ännu tajtare. Detta gäller då tick ljudet kommer från toppen delen av motorn. /Strengbohm Free your mind, E30 Man vet att man lever när man varvar ur 5:ans växel! |
|
|
vad ska jag göra om jag skulle höra ett litet knackade ljud ? läste att det kan vara dags för kamremsbyte då ...eller ? |
|
| Vad är vipper ? | |
|
Kört ytterligare 50 mil och konstaterar att det måste vara en lyftare. Den har tystnat en del men ljudet hörs ibland. Ingen skillnad vid oljebyte till ny syntetolja. (Som jag alltid använt). Då klarade min M40:a alltså 27050 mil utan missljud från toppen. Är det rekord? Förmodligen ej lönt att börja byta några delar utan jag kör tills vidare med visst oljud som många andra. Jag sa för tolv år sedan att jag skulle sälja bilen när något började krångla, så det kanske är dags nu;) |
|
| 320_alex, köp "opel olja 5W30", en mycket prisvärd olja. kostar ca 380kr för 5L hos din saab/opel återförsäljare. | |
|
nupps inte än. min har gått 29^ ;) å än tyst som en mus. BMW är livet.! Bn gång en Bmw. ALLTID en Bmw |
|
|
Min gamla 318 8v -88, körd bara ca 18k tappade sucessivt oljetrycket efter vanligt oljebyte. Började slammra rejält efter ett tag(500mil). Fick varva den i slutet uppemot 3000 varv innan ngt tryck. Men innan det gått så långt testade jag också byta med olika sorters oljor, vilket i mitt fall var utkastade pengar. Känner igen det där med knackljudet under jämn belastning, innan det blev änn värre. Monterade ner motorn.Ramlagret hade rasat på min, 4:ans kolv var NÄRA att slå i toppen. Hade hoppat upp och ner på veven, därav knacket förmodar jag. Resterna av lagret hade satt igen silen till pumpen, därav inget tryck. Detta är kanske inte felet med din motor, men jag har ingen övertro på olika sorters oljor, bättre med tätare byten. 16V motorn ska väl vara bra mycket bättre och utan fabrikationsfel jämfört med 8V motorn så jag vet inte om detta hjälpte dig något. Bara lite av min erfarenhet av motorknack. /Schagerlöv |
|
|
Tack dina erfarenheter! Är dock tveksam om mot lagerfel eftersom oljetrycket är normalt. Vid slitna lager sjunker ju alltid oljetrycket precis efter dina erfarenheter. Kört 200 Mil nu och slamret fortsätter, varken mer eller mindre!! |
|
|
Efter knappt 500 mils knackande är det nu färdigkört! Idag började det skramla högljutt långt nere i motorn. Törs inte köra mer nu. Kamen och lyftare mm var inte orsaken till detta ljud utan det är något på djupet! Fortfarande finns det bra oljetryck, (Lampan slocknar innan motorn startar och tänds först efter några sekunder vid stopp). Vid vev eller ramlagerhaveri brukar ju oljetrycket sjunka märkbart. Har haft ett par bilmekar som provåkt bilen under tiden och de vi har haft diskussioner om kolvbultshaveri eftersom oljetrycket finns och ljudet inte kommer från ventilmekanismen/kamaxel. Någon som vill köpa en mycket fin enägarbil med defekt motor? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.