|
|
|
|---|---|
|
Hej alla BMW fantaster sitter nu en kväll som denna med ett frenetiskt letande av schyssta 540 IA bilar men jag har dels en del rädsla för allt som tidigare skrivits om lösa bultar och skruvade mätare men är det någon här som har erfarenhet av att ha bytat upp sig från en 523 IA till en 540? Låt mig i så fall höra - var förbrukningen fördubblad mot 6:an var det några aspekter där 523:an saknades (mer än ekonomiskt?) Hur mycket dyrare skulle det verkligen vara att äga en 540? Och finns där några orörda ex under 15000 mil? Tacksam för lite feedback i bytestankarna ;) B M W | |
|
jag var på vippen att köpa denna men när jag såg "min" i Stockholm så ides jag inte åka ner till Malmö. Kan vara värd en titt, "gubben hade visst kvar allt och var beredd att faxa upp alla kvitton etc. Ersätter visserligen inte egen kontroll men den såg ut att vara ganska rätt. Länk Jag kollade oljepumpsbultarna på min då jag kom hem, allt var i sin ordning och det var skönt fördelen med 540 är väl att dom oftast är mer utrustade, hur som helst en helt underbar bil med en underbar motor. Lycka till i ditt letande mvh Göran Min bil Länk |
|
|
Skillnaden i driftskostnader är väl framförallt försäkring och bensin. Gissar på att försäkringen är ca. 50% dyrare och bensinförbrukningen 25-30% högre. Vad detta blir i reda pengar får du själv räkna ut för den beror ju på dina försäkringsparametrar och hur mycket du kör. När det gäller övriga kostnade som service och underhåll så är det bara marginella skillnader, lite mer olja ska fyllas på, två extra tändstift, etc... Annars kan jag bara rekomendera 540 som modell, en komfortabel milslukare som vid behov kan byta skepnad till en "racer". Och väl bakom ratten så glömmer man snabbt bort saker som försäkringskostnader och bensinpriser ;) ___ //Ulf |
|
| 540=mycket bil för pengarna, man glömmer soppapriset så fort man varvar upp den över 4000, betalar ca 7000 i försäkring mot 5500 för 523 så väldigt stor skillnad i plånboken blir det nog inte. KÖP!!!!!!!! | |
|
Min hade också gått 22k mil och jag känner mej inte avskräckt, ett är ju troligt den är knappast mätarskruvad:-) Har den fått sin regelbundna service, blivit väl omhändertagen mm, så är nog inte milen det avgörande. Provkör en o du är fast vid din första kick-down:-) morret från 8:an tränger in i kupen, man riktigt känner hur motorn spänner musklerna,däcken hugger tag och vips så är man långt över tillåten hastighet:-) håller med "bmw_4ever" man glömmer priset på soppa, eller det blir en bisak i alla fall. det är så mycket komfort,körglädje mm som överväger. Min bil Länk |
|
|
Jag bytte i höstas från en 523i -00 till en 540IAT -02 med knappt 7000 på mätaren. Jag är supernöjd och tycker det är klart värt de extra kronorna. Som Programmer tidigare sa så är det framförallt försäkring och bensin som ökar ägandekostnaderna. Fördubblad blir inte förbrukningen för mig men det beror nog mycket på var man kör. I stan drar den riktigt mycket medan man på motorvägen kan köra på litern vilket inte är mycket mer än 523an. En stor fördel med 540 är att de oftast är rikligt utrustade. Navi, telefon, taklucka och komfortstolar är saker jag inte skulle betalat för när bilen var ny men nu när det ändå sitter i den så är det inte fel. Lycka till med letandet! |
|
|
Min 540ia från -93 (11000 mil) kändes som ett stort lyft mot min 520 som jag hade innan. Försäkringen ligger på ungefär samma nivå men däremot så är ju soppa-kostnaden vansinnigt mkt högre, speciellt under vintern. Jag grinar varje gång jag sätter mig i bilen och kollar hur (icke-) fylld tanken är... =( Men som bmw_4ever berättar så glömmer man ganska snabbt kostnaden när man varvar upp 8-an... Underbar bil, men det vete f#n ifall jag pallar med bensin-kostnaden mkt längre till... =| Köp och kör et tag tills du eller plånboken tröttnar... i värsta fall är det väl bara att byta bil? Det handlar ju trots allt inte om vilken bil du kör för tillfället utan hur många olika bilar du kommer hinna avverka... =) |
|
|
Jag förstår ju också att känslan är lååååångt ifrån den samma med en 8:a istället för en fjuttig 6:a :) Och jag skall nog inte provköra fler nu har redan provat på två olika - en import och en svensksåld och den stora skillnaden i dessa två segment är helt klart utrustningslistan som på den svenska som gick och räkna på en hand gentemot den importerade som man blir alldeles simmig i ögonen av välbehag av alla dessa lull lull som ju inte kostar mig nått extra den smällen tog ju första ägaren (Tackar tackar) så allt lutar ju helt klart mot ett byte inom en snar framtid och vad gör väl två extra tändstift till och några liter olja mer på en service som ju redan ruinerar en ;) Ingen som vill ha en pedantskött 523IA?? ;)) B M W |
|
|
Man får väl säja Grattis i förskott då till en alldeles underbar bil:-) Och varmt välkommen i V8 gänget Lycka till Göran Min bil Länk |
|
|
Jag ägde en 525 e34 förut och den var nog dyr i försäkring,den var i bra skick och riktigt fet med alpina kopior och lite stylad var den också,jag bytte till en 540 e39 för ca ett år sedan,jag letade ordenligt innan jag hittade den i Stockholm, Försäkringen var på 525 an ca 8400 kr per år för hel försäkring och för 540 är det ca 8700 kr per år,det skilde 24 kr per månad,så det var lungt,men du får räkna med att 540 drar ganska mycket mer bensin än en 523,min 540 ligger mellan 1.20-1.30 på stadskörning beroende hur man kör he he he,du får räkna med att det blir dyrare att laga 540 än en 523 om det händer något |
|
|
Det enda negativa jag tycker om dessa bilar så som 540 och likn. Är att går nått sönder så kan det bli jäkla dyrt, och då gäller det att man har pengar antingen sparat eller en hög månads lön. Sedan beror det på hur mycket du kör med bilen.... den drar en 1-2 l milen och kör man varje dag så.... det blir lätt en 1000kr man gör av med. Min far och mor har en e39 540 och visst är farsan nöjd med den. och har inte haft några problem med den, men mycket har med tror jag hur man sköter sina grejer. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.