AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.294

Inkoppling av lambdasond E34 M5

KS
6
KSL
740i -96
Undrar var lambdasonden ska kopplas in på en M5 E34 med S38B36, alltså den tidigare versionen med fördelare.

Är det via kabelhärvan i motorrummet?

Vilken typ av kontaktstycke har sonden? 4-polig? Avlångt eller fyrkantigt kontaktstycke?

Skiljer sig m5:ans sond från de som sitter på andra BMWs från samma tid eller kan man använda sig av en sådan?
Sondens kabel ansluts till motorns "kabelhärva" under insuget ungefär vid cylindern närmast torpedväggen, lättast att komma åt om man hissar upp bilen! Kontakten är av "skruv typ". Sonden är 4 polig o sitter strax innan katalysatorn. Vet att 3.6 och 3.8 har identiska sonder, det sägs även att 535 har samma sond. Enklast är att kolla på Länk o jämföra artnr för de olika modellerna....
Obs: Glöm ej att stötta avgassystemet underifrån när du lossar den gamla sonden(brukar sitta rätt bra...), vore ingen höjdare att "knäcka" systemet i nån skarv eller liknande..

KS
6
KSL
740i -96
Aha, vielen dank!

Just den fyrpoliga skruvkontakten var en av de misstänkta men jag tyckte dels att den satt väl långt bort + att den var pluggad med någon slags "fabriksplugg"!?
En plugg som verkligen är gjord för just det kontaktstycket med gummipackning och allt...
Blir nästan lite fundersam nu, för inte går man och köper en lyxplugg på BMW om man plockar väck lambdan & rensar katen eller vad man nu kan ha för konstigheter för sig?

Följdfrågor....

-Styrboxen till motorn ska enligt uppgift vara chippad. (okänt av vem och hur)
Finns det chip, mappningar som är gjorda för att köras utan lambda osv??

-Fanns det versioner av S38B36 som var utan lambda/kat från fabrik?
(När jag kikade på ETK på nätet så tyckte jag nästan att vissa saker pekade på det, trodde själv att alla hade kat)

Har iofs beställt en ny sond så den får väl pluggas in vare sig det behövs eller ej... :-l

Tacksam för alla svar som kan ge någon klarhet i ämnet!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.