AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.318

Fortfarande förmånlig försäkring

St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Fick idag besked om nytt försäkringsår, mitt andra, hos SalusAnsvar.
Till min förvånelse hade de inte gjort någon obligatorisk 30%-ig ökning från "välkomsterbjudandet".
Ökningen var moderata 2,6%, från 8922 till 9155/helår.
Däremot var förhållandena mellan ingredienserna ändrade rätt mycket. Fjorårets siffror inom parentes:

Trafik 3557 (2978)
Delkasko 1964 (2434)
Vagnskada 3209 (3183)
Bilallrisk 425 (327)

Det är alltså en stor omfördelning mellan trafik och delkasko, någon som vet vad det beror på? Trafikbiten styr väl inte försäkringsbolaget själva har jag för mig?

Tycker ni att priset är hyfsat? Jag kör 1500 mil/år, full bonus, bor i Kävlinge kommun i Skåne och är 44 år.
sa
22
salami
523iA Touring -98
Har du kollat på originalforsakring.com, IF´s märkesförsäkring för BMW? Jag har förvisso klart mindre motor än du men betalar "bara" kappt 8000 för helförsäkring, 1500 mil och jag är tjej på 28 år.....

be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Som det ser ut så har ägare till 540 orsakat mindre olyckor än väntat/beräknat mot föregående år, men däremot så har kanske stöld av exenons och annan utr höjt premien för halvförsäkringen.Kan finnas tuswen anledningar men två har jag räknat upp...
F-bolagen står för kostnader om du använder din trafikFörsäkring,men om du inte tecknar en trafik när du köper bil går TFF in (alla bolag) och försäkrar dig tills du ordnar en själv,dyrt är med!!Ring alla bolag det finns tusen lappar att spara.

Mpower
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Stente: När jag hade min 540iAT -00 så betalade jag 10.500kr/år (2004) och när jag kollade upp försäkringen på en annan 540iAT förra året så hamnade en premie på ca. 11'. 38år boendes i Lund, 1500mil, lgh, ej garage, max år på körkort och skadefritt.

Tror nog din premie är ok men det skadar ju inte att kolla runt. Själv fick jag lägst på BMW Originalförsäkring på min 530 för ett halvår sedan. Betalar ca. en tusenlapp mindre än vad du gör för din 540.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

betan: ditt resonemang är nog rätt däremot så bör det väl vara tvärtom, dvs mer olyckor och mindre stölder med tanke på höjd trafikpremie och sänkt delkasko...

___
//Ulf
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Programmer:sant sant blev lite fel där :-)

Mpower
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Tack för alla tips. :-) Salami, jag tror att just motorstyrka är det som väger in tyngst vid premiesättning.
Checkade priset med Originalförsäkringar och de var marginellt billigare, 175:-/år. Då med en vagnskadesjälvrisk på 4' istället för dagens 3'.
Finns det några andra förmåner med att teckna med Originalförsäkringar? Vilket f-bolag är det som står bakom varumärket?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det är If som står bakom och deras argument är att bilen alltid repareras med originaldelar.

___
//Ulf
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
salami>> Åker du 523i sv-såld så hoppas jag du kollat upp Aktsams premie, kompisen har en likadan bil som din och betalar 3500kr/helår helförsäkring/1500mil.

mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.