AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.669

E46 coupe, kommer det höga priset hålla sig?

Sida 1 av 2
ka
43
kajjan
323ci E46
Ja, vad tror ni. Jag är helt förälskad i E46 coupe men priset verkar aldrig sjunka. Det har väl nästan stått still de senaste åren.

Gör man kanske en total tabbe att slå till nu när det snart är dags för den nya coupen? Man vill ju inte gärna ta smällen för värdeminskningen.

Är priserna på 323/328ci på blocket verkligen realisitiska? Ni som köpt/sålt nyligen kan gärna berätta.

Tack.
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Hej och välkommen till forumet!

Många som annonserar får nog tyvärr behålla sina bilar. Priserna är ofta höga. Men visst finns det säljare med rimliga förväntningar också! Det är lättare om du har något konkret exempel.

Det är rätt svårt att säga något om värdet generellt då M-pkt, navi, skinn,lucka, pdc, bensinvärmare mm kan påverka prisbilen rätt mycket i vissa fall...
ka
43
kajjan
323ci E46
Jo, då var det nästan som jag misstänkte.

Mina kvar är:

Svensksåld
skinn
Manuell
Max 14´ mil
Svart/silver/topaz blå

Ärligt talat så har jag inte mer kvar än så. Klart hade multiratt och sportstolar varit fränt, men mest för att det ska vara enklare att sälja den igen när den dagen kommer.

Så, tror ni att en 323ci som möter mina kvar skulle kunna få ett slutpris på 120k? Eller lever jag i en drömmvärld? ;)

Hej

Jag tror inte att du lever i någon fantasivärld. Det går nog absolut att hitta en bil som motsvarar dina krav för 120.000, eller strax över det.

Jag håller inte riktigt med att E46 coupé stått stilla i värde de senaste åren. De har sjunkit i värde i stadig takt.

Angående värdet på E46 coupé så tror jag inte att det kommer att påverkas särskilt mycket när nya coupén kommer. De bilar som kommer känna av det mest är i så fall de nyaste E46 coupé, men nu var ju inte en sådan aktuell för dig.
Vill lägga till en sak: För mig är sportstolar ett absolut krav i en coupé. Förstår inte alls hur man kunde köpa en sådan utan dessa. Men det är klart, det är ju skillnad på tycke och smak. Skinn är helt klart snyggast, men halvskinn är bekvämare. Heltygklädsel går bort.
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Pröva att sätta in en köpes annons på blocket, AP etc. Finns en del som tycker det är jobbigt att annonsera osv.

Mvh
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Håller med Åsbrink, sportstolar är eftertraktat bland 3-serieägare. Eftersom du kollar på svensksålda bilar så har 99% av objekten multiratt och farthållare då det ingick i komfortpaketet. Multiratt skulle jag ha som absolutkrav såvida bilen inte är bra mycket billigare...
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Se tex denna 328ci-00

Länk
Här är en till som inte skulle köpa en Bmw utan sportstolar.....
I helskinn då givetvis.....= )

sw
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Sportstolar i halvskinn är bäst enligt mig. Både jag har det och pappa hade det i sin e46 coupé. Svensksålda har stolvärme som är väldigt behagligt nu på vintern.

Om du inte är så kinkig angående försäkringspremien så kika på 328Ci också. Men visst borde du kunna finna en fräsch coupé för dem pengarna. Priserna på e46 coupé har skunkit en hel del sen 02-03 när jag letade bil till pappa.

Då köpte vi en 325Ci med sportstolar i halvskinn, 5800 mil, multiratt, navi, stolvärme, klima och en hel del annan utrustning för 200 000 och det var i Tyskland. Då låg prisern aöver 200 sträcket här i Sverige, men det finns större utbud i Tyskland och då var det billigare att importera än att köpa här.

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
sjunkit ska det stå.. Lite trött nu.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Jag sålde min topasblåa 328Ci i höstas, jag hade all utr utom nav, HK och bakrute gardin, jag låg 10 000 under billigaste bilen på blocket i pris och ändå var bilen svårsåld. Min bil var visserligen import, men det var jag som hade importerat den och brukat den.

Jag fick strax under 130 för bilen. Det var väldigt svagt intresse. Så jag tycker att du ligger realistiskt i pris men frågan är vad säljarna vill ge bort sina bilar för.

Jag tycker du ska vara hård i förhandlingarna och hitta en bil som har mycket utrustning. Det ska inte vara nåt problem att köpa en 323Ci med "rätt färg och utr" för 120. Var kall, bilarna försvinner inte på en dag.

Schnelle fahrt, Härliche fahrt.
Jag delar inte uppfattningen alls om att Coupen stått still i andrahandsvärde de senaste åren. Den har inte sjunkit som E39 vilket den inte borde göra ehller då 3:or har markant bättre andrahandsvärde än 5:or

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Håller med Wendtan.
ka
43
kajjan
323ci E46
Tack för alla synpukter grabbar. Får kanske ställa sportstolar som krav ändå. Har faktiskt aldrig suttit i en E46 med det.

Det där med köpes annons på blocket har jag aldrig haft en tanke på, tack! Ska slänga upp en i slutet av månanden när lönen kommer, det är då det är dags för att slå till ;)

En offtopic fråga bara, så slipper jag starta en ny tråd.

Mittarmsstöd, är det standrad på E46 coupé?
ka
43
kajjan
323ci E46
Mittarmsstöd kanske inte var rätt ord... Ett armstöd fram, för förarstolen. Aja, ni fattar nog :)
Nej, mittarmstöd fram var inte standard.
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
kajjan, kanske kan vara något för dig?

Länk
Mittarmstöd är standard på 330, inte på de övriga motorerna om jag förstått det hela rätt (m3 undantaget)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
ka
43
kajjan
323ci E46
Okej, liten uppdatering av sökandes efter min bil.

Ny budget: 130´. Ett nytt krav jag har är att den måste vara svart och jag tog till mig er råd ang. sportstolar. Däremot struntar jag i läder nu, men det hade varit ett plus.

Det har funnits ett par stycken på blocket men båda två har redan blivit sålda, var nära en auktionsartad försäljning på den ena. Så mina erfarenheter hittils har varit att det absolut är säljarens marknad :/

Ingen här som har en svart ci till salu?!;) Har lagt upp en köpes annons här på AP men det verkar inte vara den mest populära sektionen här...
Re
456
Real Power
e28 528i -83
"...var nära en auktionsartad försäljning på den ena. Så mina erfarenheter hittils har varit att det absolut är säljarens marknad :/"

Det kryllar ju av e46:or. Det är definitivt köparens marknad! Kan ju varit så att säljaren körde några rövarhistorier ;).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.