AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.302

Köpråd 535d: utrustning och servicekostnader

A_
639
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Hej!
Jo det är så att min kära far hade tänkt överge Volvo och för första gången i sitt liv köpa en BMW. Valet har fallit på 535d och han har bett mig om råd vilken utrustning bilen bör ha.
Nu kan ju jag inte erkänna för farsan att jag inte kan ett smack om E60 utan jag ber panelen om råd.
Först och främst funderar jag om sportpaketets vara eller icke vara. Hur är vägegenskaperna utan sportpaketet? Jag tycker sportpaketet är något av ett måste men farsan är inte lika övertygad.
Jag har suttit och tittat på tillvalen i utrustningslistan men det skulle vara kul om ni som äger en E60 kunde ge mig lite råd.

Vidare undrar jag om serviceintervallerna är dem samma för diesel som bensin modellerna? Är det någon skilland på insp 1 och 2 på 535d mot bensinarna?
Tack på förhand!
ad
20
adamS
535dA -05
Hejsan, det är lite svårt med utrustning då de i slutändan faller mycke på smak, o smak är så olika. Men jag skulle starkt rekomdera ett par saker, Logic7 stereon, om du någonsin lyssnar på musik så kommer du inte ångra det, komfortstolar, de skönaste ja suttit på, uppgraderad interiörlist, e.g. aluminium - förstärker lyxkänslan. M-paketer sitter ej på våran, nåt ja ångrar ibland då de ser otroligt snyggt ut.. men som sagt vet inte om jag skulle vilja antrtacit listarna o allt annat som finns i paketet. En annan grej är velourmattor.. pga att plastmattorna som jag har glider framåt under körning, en petitess som går en på nerverna. Navigation är ett måste om du är positivt inställd, vilket ja ej är :). Jag har ej aktivstyrning och är ytterst tacksam för de, körde en 530d me aktivstyrning, usch, känndes labilt. hmm ja de är det ja kan komma på för tillfället.

Mvh
Adam
Som adam säjer dom där satans gummimattorna hållere på att driva en till vansinne. Har aktivstyrning på min ingen höjdare 12.000 i sjö, komfortstolarna ett måste likaså m-pkt. Komforten finns ändå kvar och den känns betydligt alertare plus att det är grymt snyggt.

Taklucka är inget dumt tillval heller om man har råd känns nästan som en targa på sommarn.

OT

Plastmattorna är ytterligare ett ställe där BMW börjat spara pengar. I tidigare modeller har mattorna suttit fast med en skruv.
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Xenon bör han nog välja till. Inte bara för det extremt bra ljuset, utan även för att det är nästan omöjligt att byta lampor själv.

Hifi är rätt lagom om man inte är ljud freak. Orginal stereon suger, låter som det är telefon med HF som spelar radio.

Farthållare naturligtvis.

Sportratten eller M-ratten är bra om det sitter i.

Ser han till att det sitter komfort och advantage paket på så har han med det mesta.

Drag och avstängbar pass airbag är bra om det finns. Är otroligt dyrt att eftermontera.

Komfortstolarna som de tidigare sagt. Ett måste även enligt mig.

Nav klarar man sig utan. Köp en lös för 4000kr så har du en i hyrbilen med, där brukar den behövas bäst.

Elektriskbaklucka om du använder bilen dagligen och lastar bagag ofta.

Aktiva styrningen är nog tycke och smak. Själv har jag det och har beställt det på nästa med. Helt underbart i stan och när man kör lite snabbare så är den urkopplad, kan inte bli bättre enligt mig. Provade en utan och det känndes som att svänga runt en Finlandsfärja.

M-paket valde jag bort. Tyckte inte interörlisterna var snygga och kjolarna inte värda pengarna. Prioriterade lite extra lull framför yttre. Sänksats till E61 kostar bara 2000kr och ger ungefär samma verkan som sportchassiet. På en E60 skulle jag nog ha valt till M-paket, men med andra lister än alu-cube.
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Komfortstolarna, ADVANTAGE-pkt och COMFORT-pkt är ett måste. Sen får man fundera på hur mycket man vill lägga på utrustning. M-paket och aktiv styrning är en fråga om hur din far kör och vad han värdesätter. Ligger han alltid inom hastighetsbegränsningen och aldrig kör riktigt sportigt skulle jag ta aktiv styrning men skippa M-paketet. Är han mer som jag själv som tycker det är roligt att gasa på en liten kurvig 70-väg och utnyttja bilens underbara körglädje skulle jag ta M-paketet men skippa aktiv styrning. HiFi eller LOGIC7 är också ett "måste" om man lyssnar på musik i bilen. Bara att fundera på hur mycket man lyssnar? Navigation höjer iofs bilens andrahandsvärde men åker man inte väldigt mycket till okända platser tycker jag den är klart överskattad. Har en god vän som köpt en 525 med navigation och jag frågade dottern i familjen hur mycket de använder den. Hon svarade att pappa har använt den ganska mycket. Han har kollat flera gånger om bilen hittar lika bra till mormor och snabbköpet som han själv gör.
Dragkrok om det behövs och om han hoppar över M-paketet ta i alla fall M-sportratten den är underbart mycket skönare än standard.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Mattan på förarsidan sitter fast i golvet, med en fin liten skruv (plastskruv) ;-) som följde med...

Logic 7 - hur grymmt som hellst!

Aktiv styrning - klockren styrning

M paket - snyggt men på ett sätt ändå för mycket...

Navi Prof - ett måste, man får större skärm, force feedback i Idriven, och ett hyffsat navi system. Visst små Tom tom navin är billigare, men det är inget man ska ha i en så pass dyr bil ½ mio. SEK eller 1 mio. här i DK :-(

Komfortstolar!! Underbart

Xenon :-)

Bluetooth, så du kör med din mobil i fickan, och har allt på skärmen när nån ringer ;-)

+ mycket mera...

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Service:

Fri service de första tre åren, därefter 3 år eller 3.000 mil.

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
A_
639
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Ok tack så mycket för all feedback. Det var väl ungefär samma utrustning som jag själv tänkt på att man bör ha.
Hur ser ni på heads up display? Onödigt lull-lull med hög skrytfaktor eller är det verkligen något som är värt pengarna? Samma sak med active crusie control.

Sim: Är service intervallet 3.000 mil på dieseln? Det var som faen..
Så då hinner man i princip bara med oljeservice, insp 1 och eventuellt en oljeservice till under den fria perioden.

Någon som har koll på vad insp2 kostar? Jag kan iofs ringa bmw själv i morgon, det kanske inte är så många som kommit upp i det miltalet än.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Jepp, 3000 mil på dieseln..

Vi har haft vår inne vid 2700 mil, vid 5200 mil och hinner precis med en sista innan den slår över till 8000 mil....

Dock stör jag mig faktiskt lite på service intervallerna, för det med två år eller 3000 mil är ett skämt.. Vår bil säger följande i service menyn nu:

1. Byt microfilter om 1500 km
2. Oljeservice 15.000 km
3. Bromsar bak 18.000 km
4. Bromsar fram 28.000 km

Plus allt garanti fix, så vår bil har varit en del gånger på verkstaden...

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
ad
20
adamS
535dA -05
Slim: Sitter de verkligen skruvar på mattan vid förarstol? Har då inte märkt några.

Head up display är ytterst häftigt :D men personligen så kan ja ser många saker som är mer värda att lägga pengarna på :) Men iofs kan ja se logiken att i en premiumbil så vill man möjligtvis ha de där "lilla extra".

Motorvärmare skulle ja säga me, speciellt med diesel..
På min E39:a var det skruvar i mattan plus att gummimattan var tjockare. Nu är det nån tunn skit utan skruvar helt värdelöst.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Skruvar till mattorna är extra, option # 867 - skämt å sido...

Det satt inga skruvar när jag fick bilen, så mattan åkte fram hela tiden !! Dock låg det två plast skruvar i handsfacket, som passade, så jag gjorde två hål i mattan, och satte ner skruvarna nästan under stolen, där hålen i golvet finns med plats för skruvarna ;-)

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
TYack för tipset Sim ska genast kolla upp det.
Edit tack
Dieselspisen
En underbar bil, längtar fortfarande efter 2500 mil/11 mån. till varje körning, speciellt långkörningarna.

Komfortpaketet.
Komfortstolarna ett måste.
Logic 7 stereon om ni lyssnar mycket på musik.
Aktiv styrning för lågfartsegenskaperna.
Dynamic Drive,aktiva krängn.hämmare tyckte jag var lite dyrt men kör man hårt så...
Elektrisk/fjärrstyrd baklucka saknar jag mycket just nu, den blir sanslöst skitig där bak.
ProNavens kartor(Navteq) tycker jag inte är så bra på småvägar på landet men den är suverän i stan tillsamans med head up displayen.
Hälsn. L.B.
ch
357
chrisod
Mini Cooper Clubman 2012
E60 M5 Kelleners 2005
325iA cab E30 1990 (x2)
R1200c Independent 2004

Hej

Jag har M paketet på min. Tycker det är ett måste på E60/61 utseendemässigt. Bilen är lite stötig, men ligger som ett strykjärn. Håller med om Logic 7, man behöver ej fundera på att ställa in x-tra baslådor. Naven är underhållande.

Min stora miss är att jag inte har komfortstolarna. Sportstolarna är ok, men så jävla långt till nackstöden, som bara är aktiva i komfortutförande.
OCH.....jag är mest nöjd med min ljusa poppel träpanel. Åksjuk-panelen som är standard i M-paketet gör att jag vill kräkas bara av att titta på en bil i hallen. Smaksak kanske.

/Christian
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Låter väldigt trevligt ;-) Logic 7 är som du säger helt underbart!

Kom just hem från Österike i fredags natt. 4 pers och full packning, inga skidor på taket på väg ner, och bilen drog 0,75 under turen dit (1300 km)
Vi körde ganska fort :-) När man ligger i 180 km/t varvar bilen 2500 varv och momentan mätaren visar 0,8, på helt raka autobahn sträckor! Det är klockrent!!

Så att sitta i fredags natt på en tom torr autobahn, se hastighets mätaren på 180 km/t, lyssna på en bra CD i Logic 7 och luta sig tillbaka i komfortstolarna - blir livet mycket bättre då ?

chrisod: Du kör ganska mycket också va?

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
ch
357
chrisod
Mini Cooper Clubman 2012
E60 M5 Kelleners 2005
325iA cab E30 1990 (x2)
R1200c Independent 2004

Ja, jag tog ut bilen 19/5 -05 och nu har bilen gått 4600 mil. Så runt 6000 mil/år?!?

Pendlar mellan Göteborg - Sundsvall, men vi har en annan bil i familjen också som får rulla ibland, så frugan får ha BMW ibland (läses sällan)

Stämmer det du säger, 0,70-0,75 ligger den på landsväg, mer 90 än 180 dock. Lustigt är när man bytte från sommardäcken Runflat 245/40-18 till vinterdäcken ICKE runflat, 225/40-18 (visst tot 8cm mindre gummi) så hamnade förbrukningen på 0,60-0,65, 1dl. Och hur mycket mjukare och tystare den går är ju det man igentligen märker. Näe, när sommardäcken är slut blir det vanliga hederliga. Har ju nödreservhjul ändå.

/Christian
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Trevligt ! :-)

Vi har bytt från run flat till vanliga däck på sommardäcken och komforten blev så mycket bättre samt vägljudet som minskades riktigt mycket!!

Går som en dröm nu på sommardäck (på vinterdäcken också visserligen) !

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.