|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag undrar om någon kan ha något tips på vad det är för problem som orsakar följande symptom. Jag har haft problem med en läckande kylare (läckte under expansionskärlet), inte så mycket mer än att det var hanterbart. Men efter ökande läckage härom helgen slog jag till på en ny kylare. I samband med det ökande läckaget började det också blåsa kallt på passagerarsidan, trots full värme på. Nåväl, kylaren byttes utan problem, den avluftades hyfsat enligt instruktionen här på siten, inget läckage noterades under bilen under natten. MEN när man dagen efter börjar köra bilen igen så fortsätter den att sluka kylarvätska och den blåser omväxlande kallt och varmt men endast på passagerarsidan. Vad kan detta vara? Läckage vid värmeväxlaren? Vattenpumpen? Någon som har en idé så vore grymt tacksam... B-son | |
|
har du fyllt på och luftat ordentligt ? det som kan hända är att det ibland kommer luft och ibland vatten in i värmeelementets kanaler. och när det kommer vatten så får du varmluft och när det kommer luft så får du kalluft. // dulleh "En Gång BMW, Alltid BMW" |
|
| På min var termostathuset sprucket och den drog ca 1 liter kylarvätska i veckan. Problemet var att det inte gick att se att huset var sprucket, ingen rök kom därifrån och det droppade inte heller. Men när det var demonterat såg man tydligt att den integrerade packningen smält (!). Jag bytte termostathuset för ca 3 månader sedan och sedan dess har jag inte fyllt på. | |
|
Jag skall göra en rejäl luftning enligt alla konstens regler, i 12 graders uppförsbacke och allt men jag tycker jag har luftat en hel del. Och jag har fyllt på bra mycket mer än 10,5 l kylarvätska som systemet skall innehålla. Dulleh - hur kan kalluften på endast passagerarsidan förklaras, är det separata värmeelement, och sitter i så fall passagerarsidans högre än förarsidans så den är mer påverkbar av luft? Oljan ser bra ut f ö. Jag har inte heller noterat att den skulle ryka mer än vanligt. Detta var tips från en annan liknande tråd idag... Tack för tipsen, skall kolla termostathuset också... B-son |
|
|
hmm, jag tror att det är ett och samma värmeelement, den enda logiska förklaringen jag kan komma med till varför du får kalluft på förarsidan är väl kanske att någon av vajrarna till reglagen har släppt ? så det inte går att styra kall och varmluft ? sen så vet jag inte om värmeventilerna är styrde över höger och vänster ? någon som vet ? // dulleh "En Gång BMW, Alltid BMW" |
|
|
det ska ner cirka 14 liter Glykol/Vatten. Att du har växlande kallt och varmt är för att du inte har tillräckligt med vatten i systemet. Du har fortfarande luft längst in i systemet. Längst in menar jag i värmepaketet. |
|
|
Tack för tipsen! Det blir ytterligare en rejäl luftning i första hand, sedan får vi se... B-son |
|
Malman |
låter som mina prob.... men efter 3 dagar med luftning, åtskilliga timmar varje dag börjar man ju tröttna.... Jag har provat efter alla konstens regler jag me men inget.... Ska imorgon göra ett försök o lufta kall som någon hade skrivet här nångång. Får se om det funkar! låter lite skumt men jag är öppen för allt nu.... |
|
Ja, jag har kollat på dina trådar också. En skillnad är att min temperaturmätare ligger väldigt stabilt och normalt. Det gör ju dock inte analysen enklare... Lycka till! B-son |
|
|
idag var jag ute och lufta bilen åt en främling här från örebro.. hitta en perfekt backe med bra med lutning. * lät bilen kylas ner. (lät restvärmen vara på 32 grader när ja gick ifrån så kyls den snabbare ner och puttar fram eventuell luft) * öppna locket. * fyllde på med vatten till COLD- markeringen på hälften av behållaren. * satte på kontakten och därmed fläkten i bilen på max på 32 grader. * höll koll på vattnet ifall det skulle sjunka. vilket i så fall är bra för då har man fått in mer vatten i systemet och luften måste ha åkt ut. * sen när ja stänt locket. satte ja på bilen och satt och varva bilen i 3000-4000 varv för att få upp bilen i värme och för att i och med det få upp termostaten så att vattnet börjar cirkulera i motorn (då får vi ut en del luft och in mer vatten). När du känner att nedre slangen som går från motor till vänster ner på kylaren börjar bli lika varm som den högra då är det bra. *Då kan du stänga av bilen. sätta på restvärmen och låta bilen kylas igen. *Sen kommer du tillbaka igen. öppnar locket. och har du gjort rätt så blir du GLAD här av att NIVÅN AV VATTEN HAR GÅTT NER. då fyller du på vatten igen till COLD-sträcket. - här var jag klar med den här killens system - det fattades bara lite vatten i hans system. Hur vet du att du är så gott som klar. Ju då blåser DET (32 grader) LIKA VARMT från förarens mittfläktruta och den till vänster på vänster dörr. - och - passagerarens mittfläktruta (den högra) och den högra på höger dörr. Gör det inte det då har du fortfarande luft i systemet. lycka till igen !!! :D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.