|
|
|
|---|---|
|
hej har man nån vagnskadegaranti på importerade bilar? en fråga till.. är det nån som vet när diodlysena bak kom på m3 e46? nån gång under -03 | |
|
Nej, och våren 2003. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
ok synd. jo nån gång i början a -03 va det nog. tack. |
|
|
Angående vagnskada så läs detta: Länk Omöjligt är det inte, om du bor i ett län där ett f-bolag erbjuder det. |
|
|
Förlåt - nu gick det lite snabbt. Missade att du skrev vagnskadegaranti och inte vagnskadeförsäkring. Glöm mitt förra inlägg. |
|
|
JpM3: köper du en fabriksny bil i tex tyskland har du vagnskade garanti i Sverige! Mpower |
|
|
betan: Nej, det har han inte alls... Vsg är ett svenskt påfund. Existerar inte någon annanstans på jorden. Volvo introducerade Vsg-fenomenet i slutet av 70-talet som ett försäljningsknep och sedan följde flertalet andra generalagenter efter. Ingen vågade sluta med Vsg eftersom de var rädda att förlora nybilskunder, det är därför som det fortfarande existerar. /// Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: Länk |
|
|
Rolex:Jag märkte det...Blandade ihop två olika delar, Fabriksny importbil har inte vagnskadegaranti MEN maskinskadeförsäkringen gäller på fabriksnya import bilar. En två år gammal Begagnad importbil med tex,3000 mil på mätaren har inte maskinskadeF trots att en Sv-såld lika dan bil har det=Det bjuds på maskinskadedelen om den importeras som fabriksny :-) Mpower |
|
|
Som Rolex säger så är vagnskadegarantin något som Volvo började med 1975 som de olika genralagenterna står för. Maskinskadeförsäkring är något som försäkringsbolagen står för och om jag inte har fel för mig så varierar dessa villkor något mellan bolagen. Vet inte om det stämmer att begagnade importbilar inte får denna försäkring idag men jag är ganska säker på att jag hade den på min 328 som jag köpte -99. ___ //Ulf |
|
|
Programmer:Det kan helt klart variera beroende på vilkor och bolag men Trygg hansa har inte maskinskadedelen på import bilar om dem inte är Fabriksnya.En orsak kan vara att det mätarfifflas på import bilar och eftersom försäkringen täcker till 10 000 mil på det mesta och en backad bil kan lätt gå sönder om den står på tex 9000 mil istället för 19...ironiskt men vad säger att en Sv-såld bil inte kan vara skruvad..... Men som sagt tur att ni är med tråkigt om någon trott att vagnskadedelen ingick om bilen var Fabriksny importerad! Mpower |
|
|
Vanskadegarantin införde Volvo redan någon gång i slutet av femtiotalet eller början av 60-talet. Om jag minns rätt kallades det för pv-garanti. Sedan införde de -75 något som hette vsg-garanti. Kommer inte ihåg exakt vad det stog för, men typ verkstads-skade-garanti och det hade att göra med verkstadskostnader de tre första åren. Ang Maskinskadeförsäkring Vid kontroll i somras var det få bolag utöver Folksam som inte har några begränsningar för importbilar. Full maskinskada, inga krav på omkodningar eller märkta rutor om bilen inte har mycket hög försäkringsklass. Min 530 fick inga extrakrav och därigenom tog jag Folksam trots att de ej var billigast. |
|
|
Mats: VSG = VagnSkadeGaranti och det utförandet kom det på Volvo fr o m årmodellen -75, dvs den första med lutande front. Vad PV-garanti är vet jag ej men det kanske är något liknande? Det var i alla fall VSG som fick alla övriga märken att införa samma sak och det är ju först på senare år som några märken valt att ta bort den igen. När det gäller verkstadskostnader så tror jag du blandar ihop detta med det program dom har i dag där du kan betala ett fast belopp varje månad och få service och reperationer "gratis". ___ //Ulf |
|
|
Nu är vi rejät off, men ändå:) Kunde inte låta bli att checka i min broschyrsamling som märkligt nog även inkluderar Volvo! VSG=Verkstadskostnadsgaranti, infördes 1975. PV-garantin=PersonVagnsGaranti = 5-årig vagnskadegaranti. Infördes redan 1954. Försäkringsbolagen gillade dock inte konkurrensen och gjorde allt för att förbjuda den, vilket misslyckades. Undrar när BMW införde sin vagnskadegaranti?? /Mats |
|
|
Ok, jag böjer mig för din kunskap ;) Här har man alltså gått i 30år med en felaktig uppfattning om förkortningen VSG... ___ //Ulf |
|
|
Några sekunder Google... Under 1976 infördes enbart på den svenska marknaden något som Volvo kallade VSG (som stod för Volvo Servicekostnads- Garanti) som garanterade att köparen aldrig behövde betala mer än 300 kronor för arbete, reservdelar och material vid varje verkstadsbesök under antingen de tre första åren eller fram till 6.000 mil). Villkoret för detta var för övrigt att 1.000- milaservicen gjordes regelbundet vid en auktoriserad Volvo-verkstad. VSG var ett komplement till den ettåriga nybilsgarantin, den femåriga PV- garantin för vagnskador och tolvmånadersgarantin för reservdelar och arbete. ___ //Ulf |
|
|
Efter ytterligare några sekunder Goggle så märker man att förkortningen VSG används frekvent för just vagnskadegaranti... ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.