AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.818

Tomgångsproblem M3 3.0?

Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Hej,

Efter att jag tod bort batteriet vid senaste servicen för 2 veckor sedan så vill bilen inte lära sig tomgången på nytt.

Tomgången fungerar den ska med både rullande och stillastående bil när...

1. bilen är kall
2. när bilen står stilla.

Tomgången vid rullande bil är dykande/pendlande när...

1. Motorn är halvvarm/helvarm
2. Om jag kopplar ur efter att ha motorbromsat.

Tomgången fungerar oftast mellan växlingar och det verkar bero på att jag ger gas precis innan jag kopplar ur.

Jag har precis bytt gasspjällspotentiometer, gjordes under inspektion 2 för 3 veckor sedan.

Vad i helsike kan detta vara, bilen har mer eller mindre varit sådan i flera år nu, men nu har det blivit ännu sämre.

Dessutom är tomgången med stillastående bil en aning låg enligt mätaren, om jag gasar till lite så stiger den lite och ligger kvar där.

Någon som har några ideer, BMW har inte det i alla fall.

Tomgångsmotorn, slangar, någon givare????

mvh/Flisan
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
En del personer har nämnt att de plockat bort tomgångsmotorn och sprutat in 5/56 i den.

Hur funkar egentligen en tomgångsmotor?

Enligt BMW så sitter det en liten elmotor eller motsvarande som vrider på ett spjäll av något slag, stämmer detta? Och hjälper det verkligen i så fall att spruta in 5/56 i den. Vad är det som smörjs upp?

mvh/Flisan
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Jag har gjort detta med gott resultat på ett antal bilar.
Det sitter en motordriven 'ventil' med fjäder-retur som vrider sig beroende på inspänning (PWM signal skulle jag tro) Det kan ärga, samlas skit och ibland gegga från vevhusventilationen i dessa (beroende på bilmodell).
Den sitter jävligt till på M3, så börja med ta loss slangen som går ner till den och spraya in i slangen och låt det gotta sig lite. Testa sedan starta(ryker lite) o se om det funkar. Annars blir det att ta ur den och dränka in och pilla loss den så den rör sig fritt.
Detta brukar hjälpa.
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Tack för infon Rallyfinnen, uppskattas mycket.

Är det lättare tror du att plocka bort tomgångsmotorn underifrån, eller bör man ta den uppifrån.

Om jag bara ska ta bort slangen som går ner till tomgångsmotorn, kan jag göra det utan att riva luftburk, luftbälg och insug osv... Jaja du behöver inte svara på det om du inte vill, jag kan kolla detta själv.

Har du haft liknande problem med tomgången på dina M3:or som jag har med min???

mvh/F
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Det är ganska kul att alltid få höra från BMW verkstaden att "M3:orna är sådana, även 320 osv.. är likadana, tomgången går upp och ner på dem".

Så mao så vill dom att jag ska acceptera felet och sluta störa dem.

Jag hade inte tjatat om detta om det inte vore så att bilen nästan dör när tomgången gungar upp och ner och att motorn vid dessa tillfällen vibrerar så kraftigt att man känner det i rumpan.
Om varvtalet ändrades endast 100 varv eller så hade inte gjort mig någonting.

Är det många här som känner igen detta gungande fenomen när bilen rullar med kopplingen nertryckt, eller är jag ensam???

mvh/F
Jag hade samma tendenser på min M3 3.0. Den pendlade när bilen rullade och man kopplade ur. Stod jag stilla var den perfekt. Oftast pendlade den dockinte så kraftigt att motorn var nära att lägga av, men ibland sjönk den så pass mycket att motorn vibrerade till. Störande! Fick aldrig ordning på detta innan jag sålde den, gjorde heller inga seriösare försök. Blev bättre när jag nollade datorn och körde den en längre sträcka (10-15 mil) direkt efter.

Har även läst att många E46 dras med samma problem. Även min har lite av dessa tendenser. Helt otroligt att BMW inte löst det bättre!
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
Jag gissar på tomgångsmotor, hade en 320 tidigare som tomgångsmotorn gick sönder och då pendlade den i tomgång och dog ofta när man kopplade ur samtidigt som man rullade. Fungerade perfekt igen efter bytet.

Antar att du redan kollat så den inte tar tjuvluft..
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Ja, jag har låtit BMW gå egenom alla potentiella tjuvluftsproblemområden.
De hittade att luftbälgen på insuget satt fel, men det var långt innan dessa problem uppstod.

Tomgångmotorn antar jag ska om den fungerar korrekt ta in rätt mängd luft vid tomgång, om den kärvar eller dyl. så kanske den tar in för mycket eller för lite luft vid olika tillfällen, därav dessa problem.

Jag hoppas att det är den och att det räcker med att ta bort den och rengöra/smörja. Men det är väl för mycket att hoppas på antar jag.

Tack för Er input, mycket tacksam.

mvh/F
mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
Hade en 93 med exakt samma problem. Det var alltid vanosen som fastna i ett läge och om man koppla in BMW DIS så fanns det ingen kontakt med vanosstyrenheten. Det löste sig med att köpa en ny vanosstyrenhet, då gick den perfekt igen i ca 6 mån sen gick styrenheten ipaj igen. Jävla skit det där och BMW kunde inte hitta felet. Jag va så trött på det att jag sålde den.
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
OK, men jag tror inte att det är Vonos styrenheten eftersom jag precis gjorde en inspektion 2 där de kopplar upp sig, dessutom går bilen alldeles utmärkt för övrigt. JAg har tidigare fått byta Vanos styrenheten för att den gick sönder och då märktes det tydligt på gången.

mvh/F
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Jag tar upp detta ytterligare en gång, för jag är inte helt säker på vad som r fel ännu.

Rallyfinnen skrev att tomgångsmotorn får signal från PWM. Vad är det för signal och vad triggar igång denna signal.???

Grejen är ju att tomgången endast är kraftigt pendlande när bilen rullar. När bilen står still så ligger tomgången stabilt på korrekt varvtal.
Detta skulle ju tyda på att tomgångsmotorn får olika signal beroende på om bilen står still eller rullar. Stämmer det tror Ni???

Det skulle ju kunna vara så enkelt att tomgångsventilen aldrig riktigt återgår till sitt ursprungsläge men att det inte spelar så stor roll då bilen står stilla och tomgångsmotorn får en viss signal, men att tomgången är känsligare och påverkas mer då bilen rullar för att tomgångsmotorn då ska stå i ett annat läge.

BMW verkstaden påstår att då bilen rullar så förväntar sig styrenheten att man alltid ska motorbromsa och inte koppla ur. Detta resonemang köper inte jag rakt av för det verkar konstigt att man skulle konstruera något på detta sätt. Jag menar vem motorbromsar specellt ofta då man kör på en parkeringsplats eller i ett parkeringshus.

mvh/F
Fungerar Hastighets mätar signalen korrekt??? Vi ev lite glappkontakt från kontakten på bakaxeln så får vanosen lite fel värden som gör att tomgången kan bli drabbad när bilen rullar. Vet inte om de är detta men jag hade ett liknande problem när jag fick glapp vid givaren. Men då var tomgången konstant låg.
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
När man rullar är tomgången ca 200rpm högre än när man står still och det tyder ju på att det är olika signaler till tomgångsmotorn tycker jag. Om det nu inte är någon annan mojäng som höjer varvtalet 200rpm vid rullande tomgång...
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Hastighetsmätaren verkar funka felfritt.

Jag kommer antingen lämna int bilen motvilligt till BMW eller så rengör jag tomgångsmotorn själv och samtidigt som jag gör det så passar jag på att byta diverse slangar och ev. någon temp. givare eller så.

Det är ju en hel del att plocka bort innan man kommer åt tomgångsmotorn men det är inte särskilt svårt. Men det är ju skit att det alltid ska vara något skit med bilen, nu är jag sugen på att bara åka med den utan att skruva eller lämna in.

mvh/F
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.