|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag pratede med BMW verkstad i förra veckan, de sa då att kamkedjesträckaren har samma artikelnummer till både M3 3.0 och 3.2. Men det är ju ett flertal här på forumet som pratar om att det är olika delar. Vem har rätt? mvh/Flisan | |
|
Jag har hört att de har slutat att sälja den kamkedjespännare som fanns på 3.0 från början och bara har 3.2:ans som reservdel eftersom denna är mycket bättre och även passar 3.0. MVH M3:an avställd 20051028, 77871 km - Länk |
|
|
Ja det verkar ju rimligt. BMW har alltså rätt, men man kan aldrig vara säker. mvh/Flisan |
|
|
Det du kan se skillnad på hos BMW är att den gamla sämre 3.0 sträckaren har flera delar o flera artikelnr (fjäder, lock mm kan köpas separat), den nya bra sträckaren är en enhet och säljs som en del med ett nr. /// Fredrik |
|
|
Om jag inte minns helt fel så var min i sådana fall av den sämre typen för den bestod av lös fjäder osv... Dessutom kostade den ca 500:- och 3.2 modellen lär kosta runt 800:- enligt rykten. Jag köpte den för ca. 6 månader sedan. Mao, antingen så finns båda fortfarande trots att BMW säger att endast en modell finns. Jag frågade även vid köptillfället och fick samma svar som nu att endast en modell finns tillgänglig. Om inte BMW verkstaden är totalt inkompetent så verkar det endast finnas en model och att den kostar knappt 500:- och består av ett ett flertal delar. Om detta vore sant så måste jag i sådana fall meddela Er att Ni verkar ha fel i denna fråga, inget illa menat med detta:-))) Men samtidigt så har jag lärt mig att man kan få väldigt olika svar beroende på vilken BMW verkstad som man kontaktar. Så vilket gäller nu då? En spännare, två spännare, vad kostar den som finns, osv.......??? mvh/Flisan |
|
|
Det går att köpa båda modellerna fortfarande. 3.0 måste köpas i delar (fem stycken förutom packningarna) och kostar ca 780:- komplett, 3.2 säljs som en del (innehåller dock tre delar, lock, fjäder och spännare) för ca 850:- Fick hjärnsläpp och beställde fel när jag monterade ihop min motor i sommras, fick då 3.0 spännaren. _______ //Niklas |
|
|
Jag tror min bestod av tre delar också, dock så tror jag inte att jag betalade så mycket som 800:- för den. Jag blir fövirrad. På vilket sätt är 3.2 spännaren bättre, rasslar det mindre eller??? mvh/Flisan |
|
|
Hej! Bägge spännare finns, ffa för att den samma sträckaren som fanns i 3.0:n användes också i M3 E30, och M5 E34, till dom så är den gamla modellen fortsatt det enda alternativet(officielt). MVH: Sakke |
|
|
Flisan, Köp den nya spännaren! Den justeras hydrauliskt dvs. automatiskt medan den gamla justeras mekaniskt mha fjäderspänningen. Ja, det kommer troligtvis rasssla mindre från din motor efter bytet. Lycka till! Mvh /Robert |
|
|
Jag ville ju köpa den nya spännaren, men när jag frågade min BMW verkstad så säger de att det endast finns en och välja på. Men trots detta så fick jag en av dem som mest kunde liknas vid 3.0 varianten, i alla fall om man tittar på priset som om jag inte minns helt fel låg på ca. 500:- (+-) 100:- mvh/F |
|
|
Båda spännarna arbetar med oljetryck och fjäder kraft innan tryck finns. _______ //Niklas |
|
|
Hej! Jag har köpt båda typerna av sträckare, är dock några år sedan. Med den från rasslar motorn betyligt mindre (eller inte alls), är viktigt att styrskenorna är i skick också, de slits ganska hårt om man kört länge med dålig sträckare. Här är alternativen: 3.2 (S50B32) 1996- kostar ca 800:- och är del 12 på bilden. Länk 3.0 (S50B30) 1993-1995 kostar ca 500:- och är del 12-18 på bilden. Länk /// Fredrik |
|
| Med den från 3.2an rasslar motorn betyligt mindre ska det stå! | |
|
Tack för den infon, FredrikOlsson. Jag är dock inte riktigt med på bilderna, dels så är det ju samma artikelnummer och dels så ser delarna identiska ut. Sen undrar jag, det kan väl inte räcka med att köpa del 12 på bilden till 3.2 motorn, för då saknas ju fjäder och annat??? Jag ska kolla mer noggrannt på bilderna, men jag tycker nog att de är identiska(även artikelnummret) mvh/F |
|
|
Sorry, jag tittade nog på fel rad, det skiljer faktiskt mellan dem. mvh/F |
|
|
Bilderna är samma men dom skiljer i verkligheten. _______ //Niklas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.