|
|
|
|---|---|
|
Har 2 lite irriterande fel på min 318iS. #1. När jag startar bilen hörs det ett vinande ljud, ungefär som en bensinpump, fast med volymen ordentligt uppskruvad. Ljudet brukar försvinna när motorn får upp temperaturen. Ljudet försvinner även när värmereglaget skruvas till max kyla, och ibland när ljudet inte försvinner trots att motorn nått arbetstemp hjälper det att skruva ned värmen helt och när man vrider på den igen är det tyst och fint. Någon som har en aninig om vad som kan generera detta ljud? #2. När det är kallt ute blir tomgången väldigt orolig, pendlar ca. 1000 varv upp och ned. Felet uppkommer även när det inte är så farligt kallt men om jag kör fortare än 80 - 90 km/h. Misstänker att det är fartvinden som gör sitt till då. Den går alltid jämnt och fint direkt när man startar motorn. Felet brukar uppkomma efter man kört en stund. Jag har bytt hela gummidamasken mellan insug och luftfilterbox i tron att bilen sög tjuvluft då denna läckte som ett såll när jag köpte bilen, men det hjälpte inte. Ideér om detta? /Fredrik | |
|
Intressant! Jag har ett skumt vinande från motorn på min 318is, men det låter lika jämt och följer varvet på motorn. Kan det vara kamkedjesträckaren som behöver bytas? Tilläggas kan att bilen bara gått 9500 dukumenterade mil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.