AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.548

Ventilsallad m42 318is -91

St
170
Strengbohm
325i -90
318is -91
Det hela började med att en polare hade köpt trimmkammar till sin 318is -90.. när de var monterade så villde de mäta ventil lyft. Först ville de veta vad det var org, det är här min bil kommer in i bilden.

så vi kör in min bil (fullt fungerande) skruvar dän ventilåpan och ställer motorn i tdc.. då vi ser att insugs kammen inte står som den sak i tdc. den är virden.. så för att kuna mäta rätt samt att man vill ju ha motorn nollad så drog vi till baka motorn så som den ska vara. (antog att det var någon tidigare ägare som ändrat den för att få bättre botten vrid eller något) när vi mätt klart skruvar vi ihopp bilen. Av någon anledning drar vi INTE runt motorn för hand, vi antog att den skulle funka.

Jag sätter mig i bilen för att starta och backa ut... kanck kanck kanck... och en m42 ventilsallad stod för dörren. eller rättare sagt en helt jävla onödig motorenovering.

Inte nog med denna motornovering.. samma polare med trimmkammen klämmde min hand i en bildörren förra veckan så jag har flyvde finger toppen på ringfringret. Vilket resulterade i 3 stygn och spricka i benet.

Så nu får ni tycka synd om mig lite, kan inte sova för den här jävla ventilsalladen.

Den egentliga frågan jag ska ställa är VARFÖR stod insugskammen så annorlunda gemtemot avgas kemmen i tdc?

/Strengbohm
Free your mind, E30

Man vet att man lever när man varvar ur 5:ans växel!
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
Kammarna ska ju inte stå likadant i TDC utan vridna mot en gemensam "triangel".

i bakkant på kammarna ska de stå med två "borrhål" rakt upp.

vad hade ni för referens när ni kollade tdc??

Karl Birgander, Kalmar
BMW 318is -90
TobbeBMW
Att ni inte drog runt motorn för hand är det första misstaget man får lära sig att inte göra.

Jag tycker inte synd om dej, utan jag anser du får skylla dej själv, MEN däremot så tror jag att du lärde dej något som du har nytta av i framtiden,

Kanske dags att skaffa nya kompisar också ;-)
St
170
Strengbohm
325i -90
318is -91
Observera att jag själv inte skruvade bilen! jag bara observerade.

(om du läste så har jag trasigt finger)

Jag vet vad tdc är.. men när de öppnade så stod kammen INTE i tdc.. så vi drog den så den blev det.. det VAR DÅ det tog i.

i bakkant på kammarna ska de stå med två "borrhål" rakt upp.... det är tdc.. och så stod de inte.. insug stod vridet till max.

Det ända jag kan tänka mig är att någon tidigare ägare har satt kamkedjan en kugg fel och sedan vridit för att få det att passa.

Vår referens från början är väll instruktioner från meka eller va faan det heter.

Men du tobbebmw vad är det för fel på din empati? det spelar väll ingen roll egentligen vem som gjorde missen, det är ju att det hände som är tragiskt.

/Strengbohm
Free your mind, E30

gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
Jag tvivlar inte på att ni vet vad tdc är, men även den bäste kan läsa/förstå/höra fel. "Rakt upp" är ju inte helt sanningsenligt, men det vet du va?
(rakt upp innebär att rakt är i kolvarnas rörelseriktning)
se: Länk

Första gången jag grejade med kammarna på min så kollade jag upp flera gånger om att jag gjort rätt och vred runt många varv.

Riktigt trist när sånt här händer!
Hoppas det löser sig!
Hojta gärna till om ni kommer fram till exakt vad som orsakade det hela!

Karl Birgander, Kalmar
BMW 318is -90
St
170
Strengbohm
325i -90
318is -91
Tja.. har vart lite uppröd, men det börjar gå över nu.

gti_charlie den där bilden som finns på länken... set sitter något som jag kan kalla för "tdc stål" eller något.

Vad är det.. något du gjort sjävl?

för när vi nolla så tog vi bara ett rakt järn och måtta upp...

Mvh/Fredrik

/Strengbohm
Free your mind, E30

gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
Har inte använt ett sånt verktyg då det kostar tokmycket för lite metall.
jag använde som du ett rakt järn och ett 8 mm borr att hålla svänghjulet, sedan använder jag de märken som finns i bilen.

tips: använd haynes rep. manual till e36, står bra om m42:an där.
där finns ritning på verktyget också.

kolla på Länk
(PDF dokument, 800kb) där finns bra bilder på nollning om du inte vill skaffa haynes.

(har nollat min motor ett 10-tal gånger och nu går det på rutin :)

Karl Birgander, Kalmar
BMW 318is -90
Jag gjorde två såna där fixturer för att låsa kammarna när jag rev min E36 M42. 10 mm alujumjum "Alumec" tillverkade jag dom av.
Jag använde dem dock aldrig utan la bara en linjal på kammarnas "fyrkanter" för att få dem i linje, fungerade minst lika bra.

Fixturerna ligger väl kvar i garaget antar jag...

/Anton
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
Anton: varför 2 fixturer?

Karl Birgander, Kalmar
BMW 318is -90
För att det tar cirka 2 minuter extra att göra två istället för en. :-P

Körde båda i samma uppspänning.
Tänkte att det kunde vara bra att ha antar jag.

/Anton
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
good call! :)

Karl Birgander, Kalmar
BMW 318is -90
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.