AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.763

Elfel E28

Tjena!
Äger en M535i E28 som är väldigt skum i elen! Ibland så funkar inte helljus, tuta, stereo. Ibland när man trycker på tuten så dör stereon och ibland funkar inte helljuset! Men helt plötsligt så kan allt funka klockrent... Min gissning är att detta är ett jordfel någonstans. Vad tror ni och var ska man börja leta?
Tack på förhand!
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Börja med säkringsboxen. Rucka på alla säkringar och reläer och gör rent alla kontaktytor.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
da
9
dafo84
535i -92
520i -86
Lite såna smågrejer har jag på min E28 också, ibland när jag tutar dör stereon och ljustutan har nog aldrig funkat, även med ett byte av helljus/blinkersspaken. Säkringarna är givetvis kollade och ruckade och kontaktytorna rengjorda. Nån som kan ha vidare tips till både Guzze och mig?
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Lossa alla relevanta kontaktdon och spruta typ 5.56 eller elektronik spray på dem.

Min svarta: Länk
Min blå: Länk
da
9
dafo84
535i -92
520i -86
Jag läste nåt i en annan tråd om att kablar ibland är dragna från instrumentpanelen till stereon för att en del stereoapparater har möjlighet att låta ljusstyrkan på dessa styras av ljusstyrkan på instrumentpanelen. Är det någon som vet om dessa kablar existerar (som standard) på E28?

Finns det alltså möjlighet att kablarna till stereon kan vara ihopblandade med andra kablar?
Jag har aldrig sett några sådana kablar på mina E28:or i alla fall
st
55
stugan5
528 I 84
524td 83
524td 84
535 86
Det kan vara dålig jord under instumentbrädan

Stugan5
Tack tipsen! Ska börja testa mig fram... Det är ju bara så tråkiga fel hehe
Titta efter huvudsäkring intill batteriet, ev. i en liten plastbox. Ofta ärgad eller sprucken, rengör och byt metallblecket mot ny frisk.
Elproblem hittas enklast med systematisk felsökning, jordfel är ett ofta använt felaktigt uttryck när man inte kan sätta tummen på felet. Felet ligger vanligen på belastningssidan, inte på minus (jord) sidan, ev. belysningsledning till stereon (vanligen på nyare bilar) har inget med huvudmatningen till apparaten att göra.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.