AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.859

Hur mår era pixlar ?

Sida 2 av 2
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Såg att Du inte fått den länken som stavar Svenska.

Länk

/S
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Kan bara hålla med om att laddning av batteriet tar bort pixelfelen. Märkte detta tidigare i sommar då jag lämnade in bilen på bmw för lite omkodning.
Hämtade bilen och tyckte att något var annorlunda , men kunde inte komma på vad det var. När jag svänger upp på gården hemma ser jag vad det är. Alla pixlar i huvudinstrumentet fungerar igen! Åker in några dagar senare för att prata med mecken och undrar vad han gjort. Förklaringen han hade var att då dom kopplar upp bilen så laddas den samtidigt , och detta brukar i de flesta fall göra att pixlarna hoppar igång igen. Han sa också att jag inte skulle vara allt för glad utan att dom kommer försvinna igen. Mycket riktigt så i förra veckan började några pixlar falla bort igen. Gick då ut i garaget och anslöt min c-tech som fick ladda upp batteriet. Nu fungerar alla pixlarna igen! Så om ni har problem med pixelbortfall börja med att ladda batteriet och se om det blir bättre.

MVH David Öfverdahl-Forslöf
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Ja pixlarna lever sitt eget liv.
Min 740 hade stått still nu i 2 månader och med ett nytt batteri i handen traskar jag bort till garaget och kopplar på det. När motorn blev varm åkte jag iväg och märkte direkt att alla pixlar är ju verkligen tydliga.

Detta höll i 2 dagar - idag är pixlarna som innan, dvs helt oläsliga förutom just milmätaren av nån anledning.

Tanken är väl att lämna instrumenthuset till snubben i Tyskland, men sen ska man orka dra ur det med... har klarat mig utan pixlarna 1 helt år, men varje gång en polare sätter sig i bilen ska det ju kommenteras.

Ska testa det med batteriladdaren när den ska ställas av igen nu snart.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Liten uppdatering, då jag för 1½ år skrev att mina pixlar funkade perfekt efter sprejning - nu börjar de försvinna igen. Dock är mer än ett års hållbarhet på en så billig och enkel reparation ganska bra, i mitt tycke. Får se om jag orkar spreja igen innan det är läge för ny bil, börjar bli dags snart... :)

Wilhelm Svenselius
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Problemet är inte så svårt att åtgärda. Det är att plocka isär instrumenthuset och skala av lite plast på ledningen så att man får fram nya kontaktytor. Orsaken till pixelfelen är fukt som korriderar bort de tunna metallkontaktytorna. Ledningen är så pass lång att det är fullt möjligt.
Med detta får man helt ny kontakt och resultatet blir som nyskick.
Däremot så kan en enstaka pixel i disiplayen ha dött och det kan man inte laga.
Vid kontaktfel så får man pixelfel på en hel rad, vertikalt eller horisontellt.

Att spraya hjälper lite tack vare att sprayet tar bort lite korrition och fukt men ledningens kontaktyta är fortfarande kass pga den korriderat. Fungerar ett tag. Likadant ar det med större press på ledningen mot kretskort.

Har lagat samtliga mina disiplayer. Klimatorns båda samt i instrumenthuset.

/Aimo
www.snusfabriken.com
Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
ajhp: Kan du laga pixelfel på radiodisplayer?

Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Hur får man ut instrumenthuset? Är inte ratten i vägen för det?

(trötnade - alla pixlar dog idag utom just milmätaren konstigt nog...)
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
maverick_750rr: Se mitt "mektips" angående återställning av döda pixlar. Länk

I början förklaras det hur man får ut instrumentet - det är inte svårt alls - om man sen vill "spreja" eller försöka sig på någon annan metod är förstås valfritt.

Wilhelm Svenselius
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Till BMW-beroende :
Jag har navigator så jag har ingen radiodisiplay.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Har någon kollat upp vad priset på en ny radiodisplay, eller en hel huvudinstrumentpanel kostar, jæmført med att skicka grejor hit och dit før att få pixlar fixade?

Jag vill minnas att jag blev førvånad nær jag såg ett pris på ett nytt huvudinstrument, att det inte var dyrare alltså, men jag kanske minns fel?

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.