AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.384

svetsa topplock

tjena underar om någon här på autopower vet något bra ställe i västerås eller i närheten som kan svetsa topplock eller kanske en privat person här på forumet som vill tjäna lite stålar..... har även kontrollerat var sprickorna sitter.

vill gärna ha lite tips på bra firmor som kan tänkas göra sånna arbeten för en liten slant..... kan ju inte bli så dyrt eftesom jag redan vet vart sprickan sitter och och för den som svetsar behöver bara hänga på en lite alu fog över sprickan så borde de vara fixat eller är de mera en så?

vet du någont stället som svetsar i alu?
eller kan du svetsa i alu och vill tjäna lite stålar

hör av er via pm eller i tråden

toppen i fråga är m20b25

Vantage
Glöm svets och hitta en bättre beg, för du lär aldrig få detta att funka i längden.
Om du tänker göra detta ändå så kör med "spår-vätska" så du hittar alla sprickorna.
Och du...Jag önskar dej faktiskt Lycka Till ( Utan ironi ), för ett brustet topplock=brustet hjärta...

Vantage
Vantage
Glömde att säga en grej.
Det är en sorts syra i Alu-Toppen som gör att det försvårar svetsningen (Hög risk för Por-bildning i svetsen )

Vantage
Paap Reeder
Var sitter sprickan?

Sitter den i förbränningsrummet blir det genast knepigare och framförallt svårare.

Kräver 1:a klassens svetskunskap och yrkesskicklighet. Isf föreslår jag Aero-Svets i Abrahamsberg.
Kostnad ... säkert över 1500:- ... sedan tillkommer ev planing och säkert montering av nya ventilsätesringar. Vad kostar sånt? Minst 1500:- även det.

Vad jag vill säga - efter egen erfarenhet av svetsning av M30- topp - ... det lönar sig inte!

MVH /// Paap R
Paap Reeder
...Vantage! Skrev mitt inlägg före nyheterna men klickade iväg det först efter varför mitt inlägg verkar "litet grädde på moset" men budskapet är ju detsamma = skaffa annan topp.

MVH /// Paap R
sprickan sitter snett under kamaxeln i bakänden av toppen.... så de är ju är väldigt lätt ställe att komma åt... ingen planing eller utbyte av ventilsäten behövs skulle jag gissa på
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Jag hade samma spricka, och enligt dom som kan/håller på med det, går det inte att svetsa, bara att kasta.
TobbeBMW
Bara att hålla med resten av gänget, det går inte att svetsa en topp. Du får aldrig samma styrka o hållfasthet. Det är bättre att hitta en begagnad istället.
synd bara att de är så satans ovanliga att hitta..... iaf att hitta en sjysst

Vantage
Dagens nödlösning.
Slå i en flaska flytande motorsvets och be en sakta bön.
Nä skämt åsido, tycker förbannat synd om dej i detta läge.
Tyvärr så är det ett känt faktum att gjutna delar är i princip omöjliga att svetsa.
Oavsett om det är Aluminium eller Gjutjärn.
Nu är det så att blandningen i dessa toppar är en sk legering bestående av en mix av Aluminium samt Magnesium och det är just Magnesiumet som är den största boven i dramat.
När saker gjuts så byggs det in spänningar i materialet som när dessa blir för stora leder till sprickor och dyl.
Att du skulle framtvingat detta är inte alls sant utan som en del säger "Shit happends".
Kan fråga en vän om han har några delar liggande som du kan använda.
Är det till din 525-88:a ???

Vantage
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Hej! Ni som orerar om att det inte går att svetsa en M20-topp,har ni egen erfarenhet eller?
På en av mina tidigare 323:or fick jag en topp svetsad,där sprickan satt mellan avgassätet och en vattenkanal. Jag körde sedan hårt med den motorn en hel säsong (bana och lite stripp) utan problem. Naturligtvis måste toppen täthetsprovas och planslipas efter varje form värmebehandling...
Dock kostar det,i mitt fall ca 2000kr inkl nytt ventilsäte och allt annat jobb. Detta var en GrA-topp som jag tyckte var värd att räddas.
Vantage
Ingenting är omöjligt vill jag påstå, men det skiljer sej från fall till fall.
I ditt fall så hade du turen att få detta fixat av ett riktigt proffs ( antar jag ).
Så visst jag har själv lyckats/misslyckats med diverse svetsningar.
Har vänner som ligger/legat till havs på olika "offshore" projekt som svetsare och dom har en otrolig erfarenhet av att svetsa.
Även dom anser att det är tillfälligheterna som avgör och visst någon vinner ju på Triss emellantåt oxå.
Men att "prova" och det misslyckas kostar emmelertid pengar detta med om man inte har en vän/bekant som gör det för billig peng vill säga.

Vantage
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Mellan ventilsätena går det att svetsa, det har Dixner i Sundbyberg gjort åt mig. Men när det har spruckit uppåt i kammlagringarna går det inte.
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
jo de går å svetsa om man bara kommer åt ,slipa ur sprickan o värm utav bara helv vid sprickan så att alla föroreningar kokar ur då brukar de gå.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.