AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.382

Farthållare och airbag -strul

an
3
andreasö
328 e46 -98a
Hej, har en 328 e46 -98a

Jag har på senare tid sett att min airbaglampa tänds och i samband
med detta så slutar även alla farthållarknappar i ratten att fungera.
Spontant känns det som det är ngt problem i själva ratten (jordningfel, etc?)

Dock så fungerar ratt-knapparna till radion fortfarande.

Någon som vet om dom knapparna är kopplade på annat sätt
än airbagsystemet och farthållarknapparna?

Tänkte höra mig för lite först innan jag skruvar ner ratten o så.
Visa användare
199
judas
Volvo V40 T2 -16
Jag har samma fel vad gäller farthållaren.
Den fungerar för det mesta inte, men ibland gör den det i några dagar. Bilen har varit på verkstad en gång (BMWi Gbg) men eftersom farthållaren fungerade när den var inne och det inte fanns någon lagrad felkod så gjorde de ingenting (hur felsökte de innan de kunde läsa felkoder?).

Min airbaglampa har aldrig lyst.
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Multifunktion och airbag har inte samma kontakt i ratten, ivf inte på min -01.
Kolla Länk för att se hur det ser ut.
Visa användare
199
judas
Volvo V40 T2 -16
Jag fick tipset av BMW att kolla om det börjar funka om jag lyfter på kopplings och bromspedalerna.
Efter att ha testat lite har jag märkt att dessa två pedaler inte har någonting att göra med om man kan sätta på farthållaren (alltså I/O-knappen) att göra. När farthållaren väl är igång kopplar den dock ur om man kopplar eller bromsar.

Eftersom felet kommer och går och BMW inte kan felsöka när det funkar så får jag bara hoppas på att det inte funkar när jag lämnar in bilen. Att åka in när jag upptäcker att det är fel går inte - man måste boka tid och vänta drygt en vecka. Jag har gjort det två gånger nu och båda gångerna har farthållaren kommit igång igen innan jag lämnat in bilen.
Nästa tid har jag på tisdag hoppas den hinner lägga av igen innan dess.
an
3
andreasö
328 e46 -98a
Hm... Jag får se om detta med bromspedalen kan hjälpa (har automat så kopplingen är det nog inte (hoppas jag iaf :-))

Återkommer ifal jag klurat ut något mer
Ma
147
MatthiazW
530i Touring -02
>>Judas >>andreasö
Hittade ni felet med farthållaren? Jag har samma problem, den funkar ibland och ibland inte. Jag har efterinstallerat multiratt. Efter det funka det perfekt i ca en månad, men nu funkar det bara ibland. Jag har kollat upp alla kablar som jag satt dit extra och dom är helt ok. Stereo knapparna funkar dock fint.
Eller nån annan som haft samma problem?
Visa användare
199
judas
Volvo V40 T2 -16
Felet på min bil var att fjädern som håller upp kopplingspedalen var för slö. Det är viktigt att kopplingen är helt uppe annars strular farthållaren.

Tycker själv att det är lite konstigt eftersom jag testade att hålla uppe pedalerna med fötterna när det strulade utan resultat. Men farthållaren har i alla fall funkat prickfritt sedan BMW bytte fjädern.
an
3
andreasö
328 e46 -98a
Usch ja, detta blev faktiskt ingen rolig historia till slut.

Några dagar efter att jag skrev senaste inlägget här så började även stereon att
låta konstigt i samband med detta slutade radioknapparna i ratten att funka, kort
därefter gick det inte ens att slå på stereon.

Någon dag efter detta så började automatlådan larma om att något va galet.
(kugghjulslampan i instrumentpanelen tändes)

Lämnade in bilen hos GW engineering i bagarmossen (bra, och pålitligt ställe enligt mina erfarenheter iaf)

Det förmodade felförloppet vi kom fram till va nog att:

"Kabelkringlan" i ratten hade ett fel som gjorde att kablar blivit avskalade och kortslutna.
Detta resulterade i att

Airbagdelen blev stekt. (Den försvann helt från CAN-bussen)
Kortslutningen sabbade även visa delar till tändningslåset (detta resulterade i att automatlådan
inte fick reda på att bilen var igång riktigt, så därav larmet därifrån)
En del av kabelstammen hade även blivit bränd så det va väl orsaken till diverse andra fel.

Allt som allt byttes: Airbagkontrollern i ratten, kabelkringlan, delar av tändningslåset.

Trist o dyrt, men men .. sen fungerade allt igen!
Ma
147
MatthiazW
530i Touring -02
Ok, tack så mycke för infon, får ta och kolla på min fjäder då till att börja med tror jag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.