AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.522

Luftning av kylet på min 525

4-
46
4-Banger
528Ia Touring -99
Hej! tänkte höra om någon vet om det går att lufta kylsystemet utan att öppna skruven på kylaren? det är nämligen så att före gående ägaren har dragit av skruven.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Att lufta en E34 är pyssligt nog som det är. Prova funktionen Sök inlägg så kan du fä många tips i ämnet.
Om skruven inte går att öppna blir det inte lättare. Det borde gå att borra ut skruven, den är ju av plast. Eller knacka ner en vanlig rak skruvmejsel och vrid. Se till att ha köpt en ny först ;-)

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Hl
187
Hloddovic
BMW 320d -02

MB CLK320 -99
MB E270 CDI -00
jag bytte min fredags, när jag höll på att borra ett hål i den så fastnade den i borren och följde med upp istället, så jag köpte bara en ny skruv för 30 spänn å monterade dit, sen gick det bra.

//Sången ur sexan är ljuvligare än fågelsång..
4-
46
4-Banger
528Ia Touring -99
Har fått ur skruven, gick att knacka fast ett torx bits. blir till att köpa en ny imorgon, och hoppas att det funkar bättre då.
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
SAAB 9-5 Aero 2005, E85 tuning Nordic Uhr.
Hujja.. vilken tur!!

Jag luftade kylaren med de 2 luftningsventilerna och det var nog svårt. Står massor om detta i forumet.

OBS OBS OBS.. Viktigast av allt,, SE TILL ATT MOTOR EJ ÖVERHETTAS!.
4-
46
4-Banger
528Ia Touring -99
Nu är en ny skruv inhandlad, ska till och börja lufta. har kollat lite här på siten. rekomenderas att man lyfter upp bilen fram eller ställer sig i en backe. men hur högt ska man lyfta fram?
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
Jag parkerade i uppförsbacke utanför min bostad, i ganska kraftig lutning. Körde motorn, stannade och öppnade luftventil, startade igen och stannade o luftade. Upprepade till dej bara kom vätska. Går kanske göra på fler sätt men så gjorde jag.

Kom ihåg att ej fylla för mkt i kall kylare eftersom vätskan expanderar då varm. Bra också kontrollera efter luftning om det är för lite vätska.
Bo
117
Bosniern
BMW M3 3,2 -96. BMW E39 523iA -96.
Sök efter inlägg det står massor
4-
46
4-Banger
528Ia Touring -99
tänkte höra om man ska ha locket på expansions kärlet på när man varmkör? har fyllt kylsystemet efter trådar här, men det framgår inte om locket ska vara på eller av när man varmkör. tacksam för svar
jag tog av locket på min när jag bytte kylvätska.
det gick mycket smidigare så. men som sagt var. se till för guds namn att inte motorn överhettar säjer jag bara för det går fort när den öppnar och släpper in vattnet.

//:malleboy
4-
46
4-Banger
528Ia Touring -99
okey, då vet jag det, ska ut och prova lufta. bäst att hålla ett vakande öga på tempmätaren hör jag. har inte lust att byta topp igen. får passa på att tacka för snabbt svar.

//: magnus
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
OM du inte får ur luften så är tips att plocka loss slangen ovanpå termostathuset och fylla slangen den vägen. Jag gjorde så, tog typ 5-10 minuter tills luften var slut, dock så hade jag ej tömmt hela systemet, endast i termostathuset pga byte av termostat.

rekommenderar förövrigt orignaltermostat !!
4-
46
4-Banger
528Ia Touring -99
har provat att lufta, men har problem att få ut något ur luftskruven på kylaren. går att få ur lite glyckol om man har skruven öppen och sen håller ca 3000 varv. funderar på om jag ska prova med slang i expansions kärlet, ska man ha skruven öppen hela tiden och slå glykolvatten genom slangen hela tiden tills all luft är borta? har jag fattat det hela rätt då? tycker det är bäst att fråga då man är relativt ny bmw:ägare.
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
Du ska också skruva på lilla skruven som sitter mitt på termostathuset, det är också en luftskruv!
4-
46
4-Banger
528Ia Touring -99
skruven på termostathuset har jag luftat med, först kom det luft men nu kommer det bara glykol
Mr
35
Mr.Jet
325im -87
när ja hade problem med att lufta min 525 -91, så prata ja me bilverkstaden brevid jobbet och dom sa att bilen ska vara avstängd!!!
öppnade luftskruven på kylet hällde på vatten tills det kom ur luft hålet, stängde..å startade..klart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.