AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.975

Vad är fälgarna värda?

Sida 1 av 2
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
Länk

Köpte en E36:a nyligen, sådanna här fälgar medföljde... (17")
Vad är de värda utan däck?
De är i toppskick måste jag tillägga.

/tack på förhand

_____Vraum!_____
m3
139
m3italia
E30 320is -91
Ser ut som Rondell typ 58
Länk

Styckpriser nya:
8J x 17H2 137,55 EUR
8,5J x 17H2 140,85 EUR
10J x 17H2 161,80 EUR
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
Det är originalfälgar från BMW.

Mycket lika Rondell 58...

Någon som vet???
Runt 3000 +/- 500 kanske.........?

sw
4000 gissar jag.
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Finns dessa som Bmw orginal? Jag har likadana och har trott att det bara kunde vara Rondell Y fälgar.
Dessa med små nitar vet jag dock är bmw orginal: Länk
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
Goldcom: sådanna har jag...

Vad är det för modell?
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Det ÄR Rondell.

Länk
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
Iwarsson: det är splitfälgar, åtminstånde ser de ut som sådanna...

Sedan så står det BMW på dem... ska nog ta en bild på dem.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Snatto: Fälgarna du har är förmodligen (då jag ej sett dem) Styling 42
Kreuzspeichen-Verbundrad II. Dessa fälgar fanns bl.a. till E36, E39 m.fl. Jag har sådana fälgar till min 540 (som vinterfälgar).

Skickar en länk så kan du se själv---------->Länk:Länk

Vh/Kermit.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, det är INTE BMW-original, utan troligen Rondell Y eller annan "kopia"!

Krysseker 42 har en helt annan utformning av fälgkanten. Dessutom finns den bara i splitutförande i större modell än 16" och till andra modeller än 3-serien. Fälgarna på bilden har helt fel inpressning/bredd och är för långt ut i hjulhusen för att vara original...

Navplaketten kan man lätt byta till en BMW-dito.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Johan B: Nja, inte helt korrekt. Visst har den en annan fälgkant än rondell samt även en annan inpressning. Den finns också bara som 17" och uppåt men det var väl givet med tanke på att Snatto:s fälgar var just 17". Men sen finns faktiskt Krysseker 42 även till E36, E46, E39, E38 samt Z3 (om du följer länken jag infogade ovan). Bilden som Snatto länkar till är givetvis inte Krysseker 42 utan mer troligt Rondell Y-design. Nu fick jag dock den uppfattningen att länken som Snatto infogat inte var just hans bil med fälgar utan fälgar som liknade hans....men jag kan ha missuppfattat:)

Vh/Kermit.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Krysseker 42 utan split finns bara i 15 och 16". De finns dessutom bara till 3-serien (E36, Z3 och E46).

Större dimensioner finns till de flesta moderna BMW men då är det splitfälgarna som gäller.

Möjligt att han har bifogat en bild på fälgar som "liknar", men det är ju rätt meningslöst om man vill veta vilka fälgar man har...

Ps. jag har krysseker 42 till mina vinterhjul (15") och de är tillverkade av BBS.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Johan B: Jo, det är sant som du skriver, men Krysseker 42 split finns faktiskt till 3-serien också. Nu hade ju Snatto 17" så 15-16 " var ju lite OT men helt riktigt som du skriver så finns inte Krysseker 42 split i lägre än 17". Anledningen till att jag trodde att det inte var en länk till Snatto:s bil var att han bekräftade ("sådanna har jag.....") Goldcom:s länk där han visade Krysseker 42 split samt att han i ett inlägg lite längre ner skrev cit" Iwarsson: det är splitfälgar, åtminstånde ser de ut som sådanna...
Sedan så står det BMW på dem... ska nog ta en bild på dem."

Snatto: Om det är instansat Bmw i fälgen samt ett nr så är det med största sannolikhet Bmw original fälgar. En bild på just dina fälgar skulle lösa gåtan:)

Mina 17" är Krysseker 42 split, Bmw original. Kan dock ej rekommendera att ha split fälgar på vintern, har fått kraftiga lacksläpp samt oxideringar på fälgbanorna pga. stenskott och saltslask.......fyyyyy:( Tydligen så har det en lackering på fälgbanan som inte passar för vinterväder.

Vh/Kermit.
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Verkar som Snatto hade de fälgar jag länkade till och i så fall är det som det sagts tidigare Bmw:s Krysseker-Split II, styling 42 fälgar. Dessa finns bara i 17" samt 18" till Z3,E36.E46,E39 samt E38. Det finns sedan en annan fälg som heter bara Krysseker 42. Denna finns bara i 15" och 16" och finns till Z3,E36 samt E46. Jag hittade nämligen mina gamla kataloger om bmw fälgar. :-))
Se skillnaderna i länkarna:
Krysseker-Split II styling 42
Länk
Krysseker 42:
Länk

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Helt korrekt Goldcom:)

Vh/Kermit
Mi
137
MikEe
BMW Z4 3.0i Sport -04
Dom enligt mig snyggaste 17" till E39 är stjärneker 81. Vet någon om dom finns som billigare kopior?

... eller snarlika

Mikee
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
Tackar...

Nu vet jag vad det är för hjul som jag har... men vad är de värda???

_____Vraum!_____
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Snatto: Jag har sett dessa fälgar ute till försäljning till E39 fast då med bra däck i dimensionen 235/45. Priset på dessa var satta till 8.000 sek. Om säljaren sen fick mer eller mindre vet jag dock ej. Prova att söka på t.ex. forumets köp/sälj eller blocket. Vet att många tycker dessa fälgar är mycket snygga och är nog inte svårsålda om de är i gott skick. Synd du inte har däck till dem bara, de hade förmodligen ökat dina chanser att få dem sålda snabbt.

Vh/Kermit.
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Sorry Snatto. Är det split så är det väl inte Rondell. Svårt att se på bilden...

Har själv två uppsättningar Rondell 18" och kunde satt min raggarsträng på att det är Rondell på bilden, men men.

Det är bara att vara glad, då original förmodligen betingar större värde!
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Iwarsson: Du är nog inte helt fel ute när det gällde bilden. Det är förmodligen Rondell eller snarlik fälg med Bmw-emblem. Det var dock inte Snatto:s fälgar på den bilden utan bara en bild med "liknande" fälgar som Snatto länkat till.

Vh/Kermit.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.