AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.054

Urkoppling av airbag???

Visa användare
117
classe_bmw
BMW 320d -2012
BMW 523iA - 1997
Tjena.

Som blivande familjefar (när som nu) så undrar jag.
Har en 525iAT -94 med airbag på passargerarsidan, kan BMW koppla ur den?
Är det ett stort jobb och vad kan det kosta?

En som vill ha barnstolen bredvid sig och inte bakom sig.

KÄRLEK KOSTAR!
La
6
Lauders
540iA -93
Detta är möjligt kollade upp detta när jag själv skulle bil far hade då en 328iA touring -98
ca 1500:- skulle det kosta . Det var även tal om att sätta dit nytt bälte p.g.a. orginal var för kort ??
jag bytte bil innan jag hann göra detta så exakt kan jag inte svara på vad det kostar , men det är möjligt .

anderz
1000:- på Aros auto i Västerås kostade det mig
Jag skulle aldrig våga sätta ett barn bakom en urkopplad krockkudde såvida kuddens krutladdning inte är fysiskt bortplockad. Att bara kapa tändkabeln till krutladdningen räcker inte. Skulle Ni våga sätta ert barn vid en handgranat oavsett om den har sprinten kvar?!? Jag vet dock inte om BMW avlägsnar hela airbagenheten inklusive krutladdningen eller bara bryter elektroniken.
M-
134
M-Auto
325i -06 E90
523i (530i) -10 F10
Jag var i samma situation med min 525iT -95 för 2 år sedan och löste det enligt följande:
Kopplade bort plus kabeln från batteriet under sätet, öppnade luckan för airbagen på instrumentbrädan, kopplade bort kabeln till airbagen, lossnade de 4 skruvar som håller airbagen och plockade bort den helt enkelt, tog mindre än 10 minuter. Nu kan jag köra lungt med vetskapen att ingen airbag kan utlösas med barnstolen monterad.
Vad som händer är att airbag lampan på instrumentpanelen lyser konstant, men det får man leva med.
YU
39
YUG
328Ci -96
På min 328 var airbagen urkopplad när jag köpte den. Men eftersom jag inte ska ha barnstol på pasagerar sidan, så undrar jag om man kan koppla dit airbagen igen, eller är det kört och jag måste se den där j...a airbag lampan lyssa jämt och ständigt.

Forza BMW
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
När jag vill ha min urkopplad för 3 månader sen svarade dom på kjellströms bil att, enligt nya bestämmelser från vägverket får dom inte koppla ur airbagen, så jag har satt lillen bak iställen, och det lär vara det säkraste ställen.

CHS
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Om man ersätter den urkopplade airbagen med ett motstånd som motsvarar airbagens resistans, så borde
lampan inte lysa???

MVH
Hasso
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Classe, jag skulle aldrig våga ha mitt barn framför en sådan bomb. Jag tillåter inte mina barn att vistas i framsätet över huvud taget!

I styrenhetn (elektronikboxen)för airbag finns en kondensator. Denna kondensator är till för att kudden skall kunna utlösas även om bilen blir strömlös under en krocksituation. Så om inte denna kondensator töms så kan en kudde blåsas upp vid en krock!!!

Så mitt tips är att ALDRIG låta barn sitta i barnstol om hela kudden inte är bortplockad.

Varför låter jag inte mina barn leka i framsätet? Jo för det kan bli fel på elektroniken även om den genomgår MÅNGA tester och det är väldigt rigorösa regler vid tillverkningen...

Lita aldrig på en airbag!
Hoppas det går bra med faderskapet!

Mvh

/NP
M-
134
M-Auto
325i -06 E90
523i (530i) -10 F10
-christer silvén.
Urkoppling av airbagen är inget som Vägverket har något att invända emot. Däremot om man demonterar den så krävs utymme för förvaring av explosivt materiel samt att man satt urspungssäkerheten för bilen ur funktion, det är detta som Vägverket haft invändningar om.
Allt enligt telefonsamtal med Vägverket, tel:0243-75000
Visa användare
117
classe_bmw
BMW 320d -2012
BMW 523iA - 1997
Nu har ni satt mig i stora funderingar.
Ska man ha sitt barn i framsätet,eller kan det vara risk att den utlöses fast den är urkopplad??
Som det verkar nu så blir det baksätet för mina barn.
Jag har pratat med BMW i karlskrona och dom skulle återkomma till mig om pris och då ska jag även fråga om riskerna med en urkopplad airbag.

KÄRLEK KOSTAR!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Att ha ett barn bak är väl det absolut säkraste oavsett
airbagen .Men det är körmässigt farligare då man så
fort det börjar låta eller tappat nappen eller nåt börjar vända sig om för att försöka titta bakåt i stället för framåt
Så allt har för och nackdelar. Själv så skulle ta bort airbagen och låta barnet sitta fram i en bra bakvänd
stol om jag var ensam vuxen i bilen.Det funkade bäst
tyckte jag. (jag hyrde stolar av folksam så länge det behövdes.)Nymodigheter är inte bara fördelar.

MVH
Hasso
Är det någon som vet om BMW demonterar airbag? Att göra det själv låter lite farligt, statisk elektricitet mm kan väl ställa till det.
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Classe, jag har arbetat med framställning av airbagelektronik. Jag skulle ta bort hela airbagen, precis som hasso föreslår!

Lycka till!

/NP
Visa användare
117
classe_bmw
BMW 320d -2012
BMW 523iA - 1997
Jag har pratat med BMW Peter Rudvi AB idag och dom tar 500:- för att koppla ur airbagen.
Då tar dom bort sprängladdningen så det är ingen risk att det händer något.

Så det blir barnstol i framsätet.

KÄRLEK KOSTAR!
anderz
Min kudde kopplade dom ur och satte dit motsvarande motstånd så datorn tror att kudden är kvar, men kudden ligget på hyllan i garaget ha! käns tryggt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.