|
|
|
|---|---|
|
Tja, juuu jag har en e39 523 automat. sedan. 97a. Bilen drar hur mkt bensin som helst nu över vintern. Jag kör på 98 oktan. Kör endast statskörning och verkligen inga kraftiga gaspådrag alls. Jag har försökt följa förbrukning och den låg runt 2 liter milen. Jag har pillat på spjället som sitter på luftinsuget genom att vrida på den här plastskruven som spänner upp gasreglaget. jag skruvade ut plastskruven och i och med det spände vajern. Vajern var mkt lös. Jag fick ner förbrukningen på 1.4 liter mer mil. Nu är frågan. Hur mkt ska en 523 automat dra igentligen -statskörning. Och kan jag få ner min förbrukning ännu mer och i så fall hur skall jag ta mig till det? För ja har kollat på några ställen och där står det att dom ska dra 1.1 ungefär fast ja vet inte om det är möjligt. Är det samma sak och köra på 95 oktan och 98, kommer den dra lika mk? Spjället!!! (det är väl automatiskt på dom här) Är det någon som förstår sig på det. det enda funderingar jag hade var att ifall jag nu har spänt vajern innebär att när jag gasat förut så har motorn inte fått in tillräckligt med luft så det var därför han drog så mkt. Samma sak som att man har igenstoppat luft-filter. tacksam för svar. | |
|
Skulle tro att det du gjort är att sträcka upp spelet i gasvajern lite. Det lär inte påverka förbrukning osv, bara det lilla glapp som är när pedalen är helt uppsläppt. Lite glapp måste du ha, för att kompensera lite för materialets rörelse vid kyla/värme osv. Tomgången får aldrig bero på att spjället inte går helt tillbaka, det skall finnas ett litet spel. Gasspjällets läge påverkar insprutning osv genom en lägesgivare, luftmängden är bara en faktor av många i systemet. 1,4 i stan på vintern är tämligen OK, många ligger även en bit över detta. Tänk på att vid kyla ställer motorstyrningen om insprut osv för lite ökad mängd osv, helt normalt. FP |
|
|
Tackar tackar. Jag kom att tänka på en annan grej. Kan man kanske med hjälp av avgasvärden se om lamda-sonden är fel på? För lambda sonden styr väl en hel del vad gäller förbrukning. sen har ju bilen gått 27 000 mil så det kanske är på tiden och byta den. |
|
|
Hej Med sådan bränsleförbrukning, ca 2 lit/mil, så indekerar det nåt fel. Börja med att kolla några/alla stift. Blöta, mörka (svarta) visar att den får för mycket soppa. Fortsätt med att kolla bränsletrycket, verkstad om du inte har egen utr. Om ovanstående är normalt har du antagligen bly i foten. Har själv haft liknande problem med bränsleförbr. som visade sig bero på högt bränsletryck som i sin tur orsakades av en trasig tryckregulator, pris ca 350:-. Min kärra 96 532 IA drar nu, nästan enbart vintestadskörning, mellan 1,1-1,3. Utan bly i foten. MVH Ked |
|
| Ju men jag har märkt att det där spjället och att spänna och lätta vajern till gasen förendrar min förbrukning. Nu växlar han tidigare på nått sett och drar vi konstant 50 km/h - 0.78 står han på | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.