AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.540

Lufta kylet på min 523

Malman
Hallo...
Bytt vatten pump på min 523 -97 igår.... eller en bekant gjorde det rättare sagt. Så idag så börjar temp mätaren leva ett eget liv upp o ner hela tiden... Någon sa att det är inte luftat tillräkligt.!? Hur får jag ur all luft då? sökte lite här men hittar ingen riktigt om HUR jag ska göra! Kan inte nån förklara hur jag ska göra för att bli av med all luft. Tack på förhand!
Cl
317
Clintan
325i -87
750iAL -95
sök igen!

letade lite nu jag också, men jag hittade inget.. (är på lyset just nu..)

E39 verkar inte vara lätta att lufta, så låt bilen stå tills du hittat inlägget om luftning.

Jag vet att jag har läst ett om E39, du som skrev det måste ju lägga in det under mektips..

En trimmad traktor är fortfarande en traktor
Jag bytte termostat själv på min fd 528i 97:a. Klarade inte av att lufta systemet själv så jag fick lämna in den på BMW och få det gjort. Finnas annars hur luftning går till under mektips har jag för mig.

Cl
317
Clintan
325i -87
750iAL -95
Låt bilen stå tills det är luftat.. Roligare än att byta toppen..

Mvh Elias

En trimmad traktor är fortfarande en traktor
Malman
Jo, men nån måste ju veta hur det ska luftas! Svårt o köra iväg den till verkstad annars.... Ska man öppna båda luft skruvarna sammtidigt eller?? det kommer aldrig vatten ur dom, det bara sluta pysa luft... Äh, va fan det är ju skit frusterande detta!!!!!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk

///MVH Hasso
Länk
Bo
117
Bosniern
BMW M3 3,2 -96. BMW E39 523iA -96.
Du har nog missat :D men lufta e39 är inte det lättaste.

Jag har haft stora problem med det :D i över 3 månader. Och här är lösningen.

Aldrig öppna kylar-locket ifall bilen är varm. Låt motorn kylas ner.
Du skall utgå från att inte ha mer vatten i kylarens behållare än mitten av behållaren vilket är den normala nivån.
Ställ bilen i en uppförsbacke med minst 12 graders lutning för att åstadkomma att kylarlockets höjd kommer högre upp en motorns höjd på det sätter ska luften söka sig uppåt och gå ut på påfyllningshålet. Alltså nosen av bilen skall vara högre än baken. Motorn skall vara kall alltså. Sedan öppnar du kylarlocket. Drar på kontakten i bilen (inte startar bilen). Ställer in värmen på 32 grader och drar på snabbheten på fläkten till det andra steget. Sen följer du nivån i kylarbehållaren och väntar på att den skall sänkas. Ju mer det sänks ju mer vatten fyller du på. Sen skall nivån aldrig vara över hälften av kylarens behållare vilket visas av markeringen på den. Mig tog det 10 minuter i en gaska så brant backe och utföra det här.

good luck.
När jag bytte termostat så följde jag de enkla instruktionerna i två oberoende tyska E39-manualer. Inga som helst problem, inget nämns om uppförbackar osv, det hela tog inte många minuter. Man öppnar luftskruvar och släpper ut bubblor tills det kommer endast vätska osv, som på alla liknande system.
Samtidigt skriver en del här om problem osv, vet inte riktigt vad det beror på, om man gör nåt fel eller vad.
Helt klart är att om man får in luft i systemet och därmed orolig tempmätare osv så får man inte fortsätta att använda bilen. Raka sexor med långa topplock av alu blir lät skeva eller spricker, i BMW såväl som i andra liknade motorer. Fast här på Autopower kan man få uppfattningen att det bara är hos BMW...)
Hasso är en fena på att lufta och har beskrivit proceduren flera gånger, finns även att läsa i mektips.

FP
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag startade och luftade medans jag varmkörde motorn. Sedan öppnade jag luftskruvarna och körde restvärmen 15 min. Restvärmens cirkulationspump gjorde att återstående luft försvann. Fungerade problemfritt på min förra 523:a.
/Mats
Malman
Finns inte en möjlighet att det ska vara så här Jäv.... besvärligt o lufta en bil!!!! Jag har hållt på i 2 timmar nu o jag ger upp! Cyklar till jobbet imorgon! Är som en Vatten kokare hela tiden ur den här luft skruven. Så fort jag stänger den går tempen upp, men har jag den öppen ligger deen stadigt där den ska vara. Min bil är ganska billig idag som den står....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.