|
|
|
|---|---|
|
Är lite osäker på den blåa skylten som visar max 30km/h eftersom jag passerar en sådan varje dag till min arbetsplats och glömmer av den. Är det så att det räcker att åka 20km/h över så ryker kortet vid ev. hastighetskontroll när denna skylt visas.Har för mig att det bara är en rekommenderad hastighet genom området. Blåa Max 30 skylten>>Länk Någon som vet?? mvh | |
|
Denna skylt upplyser om att vägen är en lågfartsväg. 30 km/h är rekommenderad fart men det är inte olagligt att köra fortare men det anses olämpligt. Gående och cyklister har företräde. Länk |
|
|
Rekommenderad hastighet som sagt, men cyklister och fotgängare har INTE företräde. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Då kan man susa igenom detta område i den hastighet som råder innan skylten oftast 50km/h utan att få problem med lagen vid ev. fartkontroll. mvh |
|
|
Sänker hastigheten vid detta område nu när jag kör förbi men märker att många susar förbi i hastigheter över, varför då inte sätta upp den riiktiga 30 skylten som folk respekterar mera. mvh |
|
|
Dutta: Förmodligen är det svårare att få igenom ett tillstånd för att sätta upp en vanlig 30 skylt. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
| Har märkt att dom ofta sitter utanför/i bostadsområden,idrottsplatser mm och därför kan tänkas att de är tex bostadsföreningen som vill att de ska vara 30-väg,men inte fått tillstånd opch därför sitter max 30-skylt?! | |
|
Oavsett om skylten säger 30 eller 50 ( eller 70,90,110 eller 120) gäller ändock, som alltid, trafikförordningen som säger detta: 14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse. Så smalt, vinter och t.ex. villa område kan även 30 km/h vara "för fort"..... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| Den där paragrafen som "Gasar-Magnus" refererar till väger tungt. Det är därför det aldrig går att snacka sig ur tex en påkörning bakifrån. | |
|
"Denna skylt upplyser om att vägen är en lågfartsväg. 30 km/h är rekommenderad fart men det är inte olagligt att köra fortare men det anses olämpligt. Gående och cyklister har företräde." Undrar hur de sätter böterna eftersom det inte är olagligt att köra över skyltad hastighet under vissa omständigheter?? mvh |
|
|
Dutta : då hänvisar man till paragrafen ovan och vips blev det vårdslöshet i trafik istället... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Dutta; Oftast finns det ju en anledning till att det står "30" istället för "50" på skylten - oavsett färg. I mitt villaområde är dylika skyltar uppsatta just med tanke på den otroliga mängd ungar som bor/leker/springer omkring i området. Min åsikt är att du inte ska "susa vidare" i 50 efter att ha passerat en 30-skylt, tiden du vinner på den aktuella sträckan är försumbar - jag lovar. Bättre då att skärpa till alla sinnen lite x-tra o spana efter lekande barn istället för att oroa sig för ev. fortkörningsböter. Kör lugnt.... /Magnus Min samling:Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.