AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.897

Vad betala för en 316g?

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej!

Undrar om det är ngn som vet vad man bör betala för en 316g (biogas) compakt?
Bilen har gått nästan 10 000mil och är av 98 årsmodell. Den har AC och är vit som de brukar vara.

//Håkan
Njuren
du kan nog pruta ner den till 30tusen,verkar vara iskalla på marknaden

BMW - i nöd och lust?
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Håkan Hsson:
KVD Länk brukar få in en del vita 316g som brukar gå väldigt billigt.

//Stenback
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Udda bil som är svårsåld gissar jag.Stenback>Alltid intressant att läsa kvds värderingsmans utlåtande om bilarna som säljs, tycker han listar felen/brister ganska bra en del bilar verkar haft ett hårt liv.

mvh
I detta fallet borde det gå att prutta helt klart eftersom det är en GASbil!

Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
prutta ?
simon_en: 316g måste ju vara det ultimata objektet för skambjudande storpruttare ;-)

Jag kan tänka mig att i dessa dyrtider så är 316g ändå inte helt oattraktiv på marknaden, ff a i Stockholmsområdet. Såg ett inslag i den lokala massmedian för ett tag sedan där det stod att intresset ökat enormt för begagnade "miljöbilar" som t ex V70 Biofuel etc. Kanske detta även gäller 316g?

Jag är osäker på priset men en 30kkr för en bil som ger fri parkering och billig skatt är kanske inte så dumt om man tänkt ha den som citybil?
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Kristoffer_L:
Hade 316g haft ett baksäte så hade jag haft en. Det är väl det som gör att den ligger lågt i pris. Eftersom den är tyngre än en vanlig Compact så blir ju fordonsskatten högre jämfört med t.ex. 316i.

Är den verkligen befriad från trängselskatt?
Jag har läst någonstans att eftersom den är klassad för naturgas (som inte är en förnyelsebar energikälla till skillnad från biogasen) så är den ingen miljöbil. Har tyvärr ingen referens till detta påstående.

Däremot hittade jag Lagen om trängselskatt Länk 2004:629 4§
Under vilka fordon som inte är skattepliktiga:
"5. bil som är utrustad med teknik för drift helt eller delvis med elektricitet, alkohol eller annan gas än gasol"

Enligt Länk : "Gasol framställs vid utvinning av naturgas eller genom raffinering av olja."

Alltså menas väl naturgas när man pratar om gasol.

Frågan är dock om 316g är en bil för naturgas eller biogas eller båda delarna.

//Stenback
Stenback,

har en kompis som har en V70 Bifuel och den går både på naturgas och biogas. Här i Linköpingstrakten blir det mest biogas dock då det är "stort" här. Finns en rejäl pruttgasanläggning precis intill motorvägen som säkert många förbipasserande känt...:) . Har för mig att naturgas har lite högre energivärde än biogas och att det är billigare att köpa också.

Håller fö med Kristoffer_L att det är en de optimala bilarna att köpa för storpruttare även om vesutti och Astra t ex också finns som alternativ..:) Ett begränsat utbud för den flatulente mao, än så länge..:)

St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Dutta:
Jo när man kollar in KVD's listor så ser ju priserna riktigt bra ut tills man kollar närmare på objektet. Även relativt nya bilar verkar ibland helt nergångna.

//Stenback
Njuren: Jag tycker välskötta ex. verkar gå iväg rätt fort på blocket. Just nu är de inte iskalla. 45kkr är ett bra pris.

Stenback: De är befriade från trängselskatt. :-)

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej!

Jag tycker att 45'-50' är ett rimligt pris.
Har jag rätt?

//Håkan
japp!
la
43
lavajas
518g BioGas -96
begagnatmarknaden för dessa bilar kommer öka markant. Nackdelen med 316g är just avsaknaden av baksäte. Det fanns en mörkgrönmetallic 518g -96 gått 15 000 mil. till salu på blocket innan Jul för 48 000:- tror jag. Men den försvann innan jag hann ringa till han som hade satt ut annonsen. Ovanligt med mörkgrön gasbil. Hittade en välskött 518g -96:a uttagen -97 för 47 000:-, slog till direkt.

lavajas
Lavajas: När vill du sälja din touring? ;-)

la
43
lavajas
518g BioGas -96
Om jag får för mig att sälja den, vilket jag inte tror kommer ske de närmaste åren, så är nog svärfar den första att lägga bud iallafall.

lavajas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.