AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.978

Senapsfärgad gegga!?

fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Hej alla goa & fina mäniskor.

Jag måste bara ställa en liten fråga.
Jag var och bytte olja i motorn idag. När jag låssar på locket för oljepåfyllning så ser jag en form av senapsfärgad gegga på locket. Jag vet att vid vattenlägake så kan man få en gråaktig gegga, men just senapsfärgad gegga. Vad är det???

Kan det vara någon form av kondens? Men i sådana fall så borde det väl bli gråaktig färg också.

Nu under vintern så har bilen gått relativt ofta, men korta sträckor så motorn har nog inte blivit helt genomvarm.

Någon som har en ide eller vet exakt vad som orsakar denna färg på geggan?
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
tror inte du skall oroa dig för mkt, de är säkert kondens till följd av korta körningar.

BMW CS #5139
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Tack, det var min misstanke också. Men jag var tvungen att kolla då jag aldrig sett den typ av färg tidigare på någon form av gegga där... :-)
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Japp, vanligt på vintern med korta körsträckor.

Du kan låta motorn svalna någon gång med locket av, när du kört långt,. Då lämnar en del av fukten i olja motorn.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Tack för tipset. Nu under veckan så blir det några hundra mil att köra, så då skall det nog bli ok. :-)
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Så länge oljan på oljestickan ser ok ut ska man inte bekymra sig allt för mycket om lite gegga under locket på vintern tycker jag. Får man ett riktigt problem blir oljan i sumpen grå och då är det stopp direkt som gäller.

//Magnus

fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Nä, oljan i övrigt var mörk och fullt normal (500 mil). Så jag kan nog andas ut :-)
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Det är som redan nämts ett typiskt fenomen för m70/M73.Den gula geggan är en blandning av oljedimma och kondens. Motorblocket har en stor invändig volym och mycket vatten kondenseras ut när motorn kallnar. Samtidigt sitter påfyllningslocket, (till skillnad från t.ex. en gammal sexa), långt från oljestänkande motordelar, så det spolas inte rent på samma sätt.
Så länge det ser ut som Slotts så är det lugnt. När det böjar närma sig Dijon så är det värre. ;) Hade lite Slotts när jag tittade sist i min M52TU. Har knappt en mil till jobbet, och då blir det lätt korvmojj under ventilkåpan vintertid. När det är remulad i oljan så är det kört dock...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.