|
|
|
|---|---|
|
Har sökt och hittat många trådar om detta, men ingen som har hjälp mig direkt. Jag måste avlufta min 325 ix -89, men vet inte vart avlufnings skruven sitter. Är det den som sitter på behållaren med en "sensor" på? Tog ett kort med min mobil för att visa Länk //Mecca | |
| det ska sitta en luftnippen på termostathuset .. som du kan öppna o stänga .. | |
|
Termostathuset? Alltså där termostaten sitter ungefär? Hur ser luftnippeln ut? //Mecca |
|
| det är den lilla sexkanstsskruven som sitter rakt upp på högsta punkten på termostathuset, (8mm fattning.) dra inte åt den för hårt sedan, (den tätar mot en kona i aluminiumet bara.) | |
|
Aha ok, då vet jag vilken det är. Den står redan upp en bit väl? Är det bara att ta loss den helt och låta bilen/fläkten stå på ett tag då? //Mecca |
|
| fyll på vätska tills du inte kan fylla på mer,starta bilen,på med full värme i kupen,öppna skruven tills det kommer kylvätska,fyll på vid behov,upprepa ett par gånger, viktigt att bilen får gå till normal temp under proceduren..sen klart.kör sedan några mil,kolla sen nivån.svårare är det inte. | |
|
nej, gör så här: *1.släpp luftskruven, fyll på kylarvätska till rätt nivå. dra åt skruven. *2.starta bilen och låt motorn komma upp i temp, (känn på bägge slangarna framtill så märker du när termostaten öppnar.) OBS! dra på värmen full inne i bilen. *3 varva sedan motorn lite granna (ca 2-3000rpm) samtidigt som du släpper skruven lite, det kommer att bubbla och pysa en del och när det slutar pysa och bubbla och bara kommer en stråle vatten drar du åt igen . *4.upprepa några gånger tills all luft är ur så är du färdig sedan. enklast och säktast är att ha en person som gasar och håller koll på tempmätaren, går den för högt så stäng av innan den går upp i kok. Lycka till! MVH //Powerpak |
|
| vi postade samtidigt såklart.. =9 | |
|
vilken procedur! varför inte bara göra det enkelt för sig och borra ETT hål (4mm)i termostaten när man har isär skiten då kommer det aldrig vara något problem i framtiden eftersom den luftar sig själv när man fyller på. ett tips bara för den som inte vill ha bekymmer "Bättre pengar på banken än i tanken,bmw dieselpower" |
|
| att man har luftat nåt hundratal bilar i sina dar räknas tydligen inte!men gör som du vill!går skiten sönder så gör den! | |
| dd: var det mitt eller helgonets inlägg du retade dig på? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.