|
|
|
|---|---|
| Ska snart beställa ställbart chassi till min BMW E36 328iM, funderar starkt mellan H&R och KW variant 2, lutar mest åt KW V2 eftersom man även kan ställa hårdheten på dessa, vilket jag tycker är en fördel ifall jag inte skulle bli nöjd med hårdheten på H&R, om det är nån som har erfarenhet av dessa 2 chassin så skriv gärna en rad om vad ni tycker om dom osv. då jag har lite svårt att bestämma mig. | |
modano |
vad ska du göra med bilen ? |
| Ja kommer juh köra den på gatan men kanske nån gång testa bana, men vill gärna ha en grym väghållning, gillar när det svänger :D, så har inget emot om bilen förlorar komfort osv. | |
|
I mitt tycke så är det helt meningslöst att montera ett ställbart chassie på en bil som inte enbart ska användas till hård bankörning/racing. I ditt fall skulle jag rekomendera Sachs Performance ställbara coilovers. Perfekt avstämda till din bil, utvecklade och utprovade av Sachs Race Engineering. Ställbara i höjd men inte hårdhet. Har kört en E36 med detta chassie och upplevelsen är inget mindre än spektakulär! Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
| Anledningen till att jag funderar på KW och H&R är för att jag haft H&R på min tidigare bil och har varit riktigt nöjd, sen hade kompisen KW på sin och dom var också riktigt grymma dom med, så darför vet jag att dessa 2 är bra och kommer endast att satsa på nån av dom, sen är dom inte så farligt dyra, köper dom för ca 10 000 inkl frakt. | |
|
Jag har haft H&R på min E46 och va väldigt nöjd. Den va komfortabel fast den va sänkt max. KW har jag bara haft Variant 1 på en MINI Cooper S och de va också riktigt bra. Så jag kan rekommendera båda. Sen har du ju Bilsteins ställbara som också funkar väldigt bra enligt en kompis som har det på sin. /Johan Min E30: Länk |
|
| Tror nog jag kommer satsa på KW V2 eftersom man kan ställa hur hårt/mjukt man vill ha det, det går juh inte på H&R's dämpare, blir lite lättare att bestämma hur man vill ha det, ifall man tröttnar på hårdheten kan man juh alltid göra den lite mjukare osv. | |
|
Ska vi ta lite teknik info om ställbara chassi-kit igen då? :-) Man ställer ingen hårdhet med inställningarna på stötdämparna! Det man kan justera på enkelt justerbara stötdämpare är rebound (hastigheten på retur dämpningen). På stötdämpare som är dubbelt justerbara så kan man även ställa in compression (kompressions dämpningen). Hårdheten (total fjädringsväg och krängning) avgörs istället av fjädrarnas spring rate (fjäder konstant) och krängnings hämmarnas torsion (vridstyvhet). Rebound inställningen används för att ställa in hastigheten av transitional roll (krängning i sida) vid kurvtagning medans den totala krängning beror fjädrarnas hårdhet och storleken på krängnings hämmarna. Och compression används för att kontrollera den ofjädrade vikten så att hjulen hela tiden har kontakt med marken och optimalt vägrepp. Dock så ändras både rebound och compression enligt en viss förinställd kurva på vissa stötdämpare som t ex Bilstein PSS9. Men detta är inte så användbart då man inte ska använda högre compression inställningen som kompensation för alltför mjuka fjädrar. Däremot så kan man ställa hårdhet (spring rate) på vissa racing stötdämpare som t ex Moton och Öhlin genom att öka eller sänka gas trycket. Det som oftast uppfattas som olika hårdhet beror också på hur fjädrarna är konstruerade då de flesta är progressiva. T ex de flesta av Eibach är konstruerade som riktiga progressiva medans andra tillverkare som H&R använder ett fenomen som kallas för coil bindning (ett varv i fjädern slår ihop) och dessa har olika fjädrings konstanter och kan uppfattas som Så slutsatsen är att oftast så är t ex Sachs Performance och AC Schnitzer ställbara coilovers (endast höjd justering) helt tillräckliga. Om behöver man justerbara stötdämpare så beror det på att man också har speciella önskemål på fjädrarnas hårdhet men då vill man oftast kunna justera på rebound och compression. Så ovanstående påstående om att man kan ställa in hårdheten med H&R, KW och Bilstein stötdämpare stämmer alltså inte! Sen så man endast lyssna erfarenheter ifrån de som har ett chassi-kit på exakt samma bil som man själv. Bara för att en tillverkare har ett bra avpassat chassi-kit till en viss bilmodell innebär inte att de har bra kit till andra bilar. /RS2 |
|
| Wow, du verkar kunna en hel del ok dämpare och fjädrar, tack för insatsten, det var intressant läsning. | |
| RS2: Förresten, vet du om koni's dämpare har bara rebound inställning eller är det kompression, eftersom de e dom jag har på bilen just nu. | |
|
Alla enkelt justerbara Koni Sport har endast rebound inställning medans dubbelt justerbara har både rebound och compression. /RS2 |
|
| Du vet inte vad dessa heter?? Tror jag har den enkla varianten. | |
|
Modellnumret står inpräntat på Koni stötdämparna och av detta kan man utläsa design, inställningar och typ av stötdämpare. Länk Länk /RS2 |
|
|
Lägger in en fråga i detta ämne! Hur mycket går ställbara coilovers på? vet att det finns snuskigt dyra men finns det inte billigare val. Mvh Jon |
|
| Köpte mitt ifrån tyskland för ca 9000 inkl frakt, är då H&R, funkar hur bra som helst på min E36 328. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.