AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.351

Dubbla utblås på 323i e36

Visa användare
8.665
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hej.

På min BMW så sitter det ju bara ett utblås bak och det ser lite fessigt ut enligt mig. Nu är det så att de börjar bli lite slitet där bak och jag undrar om man kan ta bakre ljuddämparen från en 328i och det bara är bolt on?

Vill inte ha nåt sportavgasrör ,jag undrar alltså om man på något annat sätt kan få två pipor bak?
Ch
234
ChristofferThell
320i Coupe -92
Jag sitter precis och funderar på samma sak. Och inte värt att köpa något dyrare till min gamla bil. Ska ringa till simons och kolla vad de tar för sitt avgassystem till min bil. Där är dubbla rör ut från den. Kan ju inte vara rent för dyr får man hoppas.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
på min 323ti är det dubbla utblås orginal... :)
trodde att dte var det även på vanliga sedanen,
men om inte så borde det väl gå att sätta dit slutdämparen från 328.
För inte har väl 328 dubbla rör hela vägen?

/Jonas
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
325:an har dubbla rör hela vägen. Så borde inte 328 också behöva det?
jag är iaf ganska så säkert att det går dubbelt hela vägen. Viserligen sitter det ett jobbigt/bröligt rostfritt avgassystem på den, men är ganska säker på att det sitter väl dubbla katter väl?
Visa användare
8.665
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
323an har ju lika stor motor som 325 så det är en synd och skam att dom inte lät även den få två pipor.Men frågan är ju om 328 grejor passar, skulle vara bra om någon hade svaret på denna ytterst viktiga fråga! =)
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
328 och 325 har samma avgasrör. Iallafall där bak alltså 2 pipor hela vägen.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
En del av 323:an strypning ligger i avgassytemet som har 1 rör till skillnad från 325i/328i, min har ett superspint system på nu men för att få 2 utblås behöver man inte byta halva systemet, räcker vl gott och väl med att sätta dit en annan slutdämpare.

Är priset prio 1 så kostar en slutburk från simons 700 på micro tror jag, då är det kromade slutrör. Hur det påverkar ljudbilden vet jag inte men något dovare ljud är väl inte helt fel.
Visa användare
8.665
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
För mig handlar det ju om att om jag ändå ska byta min lite slitna slutbruk så skulle ju två pipor vara bättre än en, enkel matematik. =)

Men jag vill inte ha någon större ändring i ljudbilden och men det går alltså att bara byta slutburken om det bara är utseende man vill åt?
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Det klart det borde gå att göra. Mät eller ta reda på hur många tum röret till slutburken är sen hittar du någon i liknande dimension och svetsar dit den.

Kolla dem på micra, är simons och kostar 700 spänn och då med 2x2,5" utblås tror jag. Vill du ha kvalitet så är detta nog inte det bästa valet men det håller väl ett tag, annars kan du kika på slutburkar från de mer välkända företagen som ferrita, eisermann osv.
ab
72
abbe83
740IA 99
520im-01
Hej! har utfört denna operation på min gamla 323i. Köpte ett beg slutrör från en 328, åkte ner till skroten och kapade bort org röret. Nu till det svåra du får hitta ett rör som ser ut som ett Y så att den får fungera som en slags adapter. svetsa fast Y röret på 328 avgas och sedan är det i princip bara o svetsa fast det på bilen. Allt kommer o passa perfekt. Lite konstigt skrivet :) men hoppas att du förstår, kl är trots allt halv tre :D gonatt o lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.