AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.825

Hur fungerar en luftmassemätare med tråd?

Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Hej

Undrar lite över luftmängdmätare/luftmassemätare hur fungerar denna. Jag har en med tråd i. Vad mer finns i denna "låda"

Tack för alla svar/ Wallace
Man skickar ström genom tråden så den blir svagt glödande. När den genomströmmande luften kyler ner tråden ändras resistansen och därmed strömmen i tråden, vilket mäts av tillhörande elektronik.
Breoende på lufthastigheten och luftens täthet och temp. (olika vid kyligt eller varmt väder, höjden över havet osv så vet motorstyrningen hur mycket bränsle den skall spruta in vid varje tillfälle.
Denna princip (luftmassemätning) är bättre än att bara mäta mängden (ett spjäll som lyfts av den förbiströmmande luften, och är det vanligaste systemet.

FP
folke, det levande uppslagsverket...

Mvh.
Micke Olsson
Ha
38
Hallå Eller
328i Coupé 1996
Kallas för hettrådsanemometer....
Bara en sån sak ;-)
//Niclas
rsarits
Den "vanliga" luftmassemätaren har inte bara ett spjäll, utan en tempgivare också, så den är ganska bra den med.

Micke
Anemometer vet jag inte, skulle mäta lufttrycket då eller?
Givetvis innehåller enheten mycket mera än bara själva tråden osv. Massor av bilar har modellen med spjäll som lyfts av förbipasserande luft (luftmängdsmätare) till insprutningen, funkar säkert bra. Ännu flera bilar har vanliga förgasare.
Men luftmassemätning ger bättre resultat vid insprutningsmotorer, och ersätter mängdmätning på senare modeller.

FP
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Enligt uppgifter så ska skillnaden på en m30 motor med std luftmassemätare och en med hettrådsanemometer vara 10 drivhjulshk till hettrådsen fördel, så om luftmassemätaren är så bra vill jag inte påstå precis.
Oj då, så stor skillnad? Då får man nog fintrimma resten av sprutet och styrningen också kan tänkas.
Jag menar iofs att luftmassemätare alltid mäter med hettråd, så skillnaden mot hettrådsanemometer ser jag inte direkt.
Du menar kanske skillnaden mot konventionell luftmängdsmätare? Grejen med att inte bara mäta mängden luft utan tätheten (massan) är, förenklat, att det skiljer på t.ex tunnare luft vid alpkörning vs. körning vid havsytan, och allt däremellan. Gör en viss skillnad på motorstyrningens möjlighet att i varje ögonblick kunna optimera insprut/tändning osv.

FP
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Nja, det dom hade gjort var helt enkelt kastat bort standard, med klaff och tråd, och ersatt den med en med bara tråd.
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
luftmassemätaren mätter syre massan som kommer in i motorn.
Luftmängdmätaren mäter bara mängden luft som kommer förbi och reglerar ej för t.ex. varmare luft har mindre syre/volym.
Detta gör luftmassemätaren.
Kan påpeka också att det finns två sorters luftmassemätare. hettråd och hotfilm.
Hotfilm är då den bättre för den har ingen tråd som kan brinna av utan har ett antal PTC och NTC resistorer som den mäter luftmassan med.

sl
21
slagdala
520iA -01
Vad ger luftmassemätaren för typ av signal?
Ger den en ström på 4-20mA eller en spännings signal?
Skulle rent teoretiskt en mätare får ett annat bilmärke funka om det är en mätare av samm typ?
Det är väl sedan styrboxxen som avläser värdet och skickar information vidare.
Jag tror på spänningssignal i något intervall som Bosch & Co har enats om. 4-20mA är mera industristandard i allmänna styr och reglersystem där olika modeller och fabrikat skall kunna bytas mot varandra. Hade iofs kanske varit önskvärt i bilbranschen också...

FP
sl
21
slagdala
520iA -01
Hur kan man testa om luftmassemätaren är trasig?

Hur blir bilen om den är trasig? Slö eller ??
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Bilen kommer att få fel blandning av luft/bränsle vilket gör att den kommer att gå antingen fattigt eller rikt. Misständingar, ryckningar m.m.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.