AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.363

Vridstyvhetsjämförelse Z3M vs Z4M

Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Z3 M Roadster 6,308 Nm per degree
Z4 M Roadster 14,500 Nm per degree
Z3 M Coupe 16,400 Nm per degree
Z4 M Coupe 32,000 Nm per degree

Z3:an känns "något" svajig i jämförelse :)

Källa: Bimmerforum
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Z4M känns "något" dyr i jämförelse :)
har aldrig förstått det där med vridstyvhet...ska man ha så mycket newton som möjligt eller?? någon som kan förklar lite bättre??

Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Ingen som vet vad han gör köper en Zäta för vridstyvhetens skull. Vare sig Z3 eller Z4.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Ska man banrejsa (vilket man påfallande sällan gör med en roadster) är det bra med så hög vridstyvhet i chassit som möjligt då det inte flexar lika mycket i den jämfört med ett chassi med lägre vridstyvhet.

Dock är det inget man märker av nämnvärt vid ordinär Svensson- eller gatukörning.

Vore också för sakens skull kul att jämför liknande siffror med andra roadsters och sportcoupéer såsom Mazda MX5, Nissan 350Z, Porsche Boxter m.fl.
Z3 Coupe är ju oerhört vridstyv, ska vi tro på siffrorna som publiceras så är det ju sanslöst vad mycket styvare Z4an är!! Kul!

bmw_jerry: Kort förklarat, för att vrida karossen en grad så krävs det alltså en kraft på 32000 Newtonmeter.. Det är inga små krafter vi pratar om då...

Ska se om jag kan hitta siffror på några andra bilar som jämförelse.

/Anton
Dr
152
Dr_Johan
Z3 M-Coupé
Siffror i all ära....men de senaste ryktena verkar medföra att Z4ans vridstyvhet har "bäst före datum" :-)
Dr
152
Dr_Johan
Z3 M-Coupé
Eller det gällde kanske enbart Z8an :-) :: Ooops...My fault!
Tungjobbat på sökfronten idag för mig.
Jag har läst en hel del om olika bilar vridstyvhet men jag hittar det inte just nu. Jag får återkomma om jag springer på det igen.

/Anton
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Dr_Johan:
Frågan är hur den där bilen behandlats. Åker man in i en trottoarkant så blir ju det där resultatet exempelvis.. tornen viker sig.. man ska inte ta allt för givet som publiceras på nätet. Hoppas uppgifterna kan bekräftas/dementeras senare.
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Hobbe, eller ni andra med för den delen.. är detta siffror man kan hitta om fler modeller? Tex min E46 touring, bara för nyfikenhets skull..

Diesel-räsern
/Rickard
tarzan325: E46 Touring var en av de få bilar jag hittade siffror på. Trodde inte det var intressant så jag postade det inte.
Men här är siffror för E46:
Touring med nedfällt baksäte 14,000 Nm per grad
Sedan med nedfällt baksäte 13,000 Nm per grad
Sedan med baksäte uppfällt 18,000 Nm per grad
Sedan med fast baksäte 18,000 Nm per grad
Coupe med nedfällt baksäte 12,500 Nm per grad
Cab 10,500 Nm per grad

Som vanligt är allt man läser på internet sant... ;-)
Jag har med andra ord inga garantier för att att dessa siffror är korrekta, men ser heller inget som talar för att dom inte är det.
Rätta gärna till om det är felaktigt.

/Anton
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Tack Anton! Intressant faktiskt.. visst siffrorna kanske inte stämmer till 100%, men det ger väl antagligen en ganska schysst jämförelse modeller emellan.

Diesel-räsern
/Rickard
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Anton,

Eftersom informationen du hittade är den samma som jag skrev i ett inlägg här på Autopower så är givetvis allt sant... ; )

Z4 3.0 Kelleners
Länk
Hobbe: Jaså, ser man på. :-D
Jag hittade faktiskt infon på ett annat ställe, nedskrivet av en jänkarfantast som åker Alfa.. ;-)

Intressanta siffror oavsett var dom kommer ifrån (nästan oavsett var ifrån..;-))

/Anton
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.