AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
4.653

BMW 1 Sports Tourer 116i

Sida 1 av 2
BMW 528
För ett år sedan provade vi en E 87 - 116i och fick en fin eftersmak på denna.
Så i år 06 12 jan är den beställd:

BMW 1 Sports Tourer 116i, så är namnet enl beställningen.
Utrustningen har vi valt...

Sonora Metallic.
LM Fälg stjärneker 140.
Tyg Moire Anthracit.

** Advantage Package **
- BMW Buisness Med CD och ( med Mp3 enligt säljare).
- Dimljus.
- Klimatanläggning.

Armstöd fram.
Dragkrok med avtagbar kula = osynligt.
Farthållare.
Motorvärmare + kupéfläkt.
4 st Goodyear odubbade vinterhjul.

Jag som E28 entusiast hade väl önskat en mer starkare motor men nu är det min fru som beställt den och inget fel med det, man får tänka mer ekonomiskt när man får hem de 4:e i BMW familjen.
För närvarande känner jag ingen 1 serie ägare, men någon här kanske har erfarenhet av 1 serien med positiva som negativa omdömen, så hör gärna av er.

/// Leif

BMW Entusiast
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Jag har kört en hel del i 116i och har lite svårt för den rent körmässigt.
Varvtalet i motorvägsfarter ligger på knappa 4000rpm och det låter rätt ordentligt, en sjätte växel hade varit på sin plats.

Bränsleförbrukningen är orimlig enligt min mening, precis över litern blandad körning (80stad/20 l-väg,m-väg).

Bilen känns inte som en BMW helt enkelt, den känns precis som vilken småbil som helst tyvärr.

Jag är ledsen att jag inte har något direkt positivt att komma med, men detta är min erfarenhet av just 116i.

Det enda positiva jag kan komma på är att den är snygg.

(som en liten notis så kan jag nämna att en god vän till mig har 17st 116i och han upplever precis samma problem som mig med dom fast han upplever en hel del mekaniska/elektriska problem med dom med).

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
Om du kan ändra din order till 118 hade jag gjort detta omedelbums. Den är bränslesnålare, tystare och piggare. Inte för att det är något direkt "fel" på 116.
Snygg bil med rätt färgkombination dock.
Sk
209
Sköll12
Bmw 120i - 05 Alpinvit
BMW X3 2,0D -12 Alpinvit
PowerMac: Håller delvis med om 118. Tyvärr så är ju den också 5vx:ad. Så de högre varvtalen kommer man inte ifrån, även om man får en något piggae bil. Det kanske är värt de 20t som en 118 har i merkostnad? Dock hörs inte motorljudet så högt då de är välisolerade, utan de högre varvtalen märks framför allt på varvräknaren...
Ke
15
Kennedy
325i-06 e90
Nja... Jag har en 118 och de höga varvtalen har jag inte hört av. Vid motorvägsfart varvar den just kring 3000 (med 5.växlad låda). Dessutom säger datorn att medelförbrukningen är 0.64 och då kör jag semilandsväg till jobbet. Det är nog inte frågan om hur många växlar man har utan hur utväxlingen ligger. Behöve jag tillägga att jag är mycket nöjd med min 118i som är båda tyst och (för mig) bekväm.

Njuren
kingigt att ha 17st 116!

BMW - i nöd och lust?
ba
92
badboy81
120i -06
Jag skulle oxå ändra till 118i
Tror det skiljer bara 15hästar men det är en helt annan motor!
OCh så kostar den "bara" 15kkr till.
Iofs när man räknar så där så kan man ju lägga till 20kkr till och få den 6:e växel och 20hästar till ;) . Det är fan svårt att hålla nere kostnaderna när man beställer bil.

Sk
209
Sköll12
Bmw 120i - 05 Alpinvit
BMW X3 2,0D -12 Alpinvit
badboy81: Enligt BMW:s hemsida skiljer det 20t mellan 116 och 118, och 40t mellan 116 och 120. Eller är det kanske gamla siffror?
ba
92
badboy81
120i -06
Var lite osäker på skillnaden mellan 116 och 118.
Men det jag menade var att det skiljer 20hästar mellan 116 och 118 och sen skiljer det 20hästar till mellan 118 och 120.

Do
382
DonAmir
X1 23d E84 -11 Vermillion Rot
Jag testade en cd med MP3 i min 116i med Busniess och DET FUNGERADE INTE!!!!!

Min BMW 116i
Länk
Sk
209
Sköll12
Bmw 120i - 05 Alpinvit
BMW X3 2,0D -12 Alpinvit
I buisness fungerar MP3 bara som externt inkopplat ljud via ingången (Aux) mellan framstolarna.
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
mp3 finns inte i busniess men fungerar om du kopplar mitten av framstolarna via aux ingången.. men kolla bara att volymen (av aux) inte står på noll ...
Coupén
Professional radion är helt suverän med mp3. Glöm inte att kryssa i den vid beställning.
er
22
ernjo01
318iT -09
116i -05
Hej

Har sedan midsommar i fjol en 116i.
Den är i mitt tycke tyst även om jag hade önskat lägre varvtal & mer hk.
Jag skulle gärna se en bild på hur osynlig dragkroken blir.
Jag har samma utr som din plus lackade exteriördetalger, PDC och klimat automatik. Jag har en Business CD och kört en bränd CD med MP3 filer, var tvången att bränna den i audio format.

Johan ,GBG

Ku
109
Kunta
120d -06
hur menar du? gjorde du om mp3 filerna till ett annat format men då får du väll inte in så många på en cd eller hur menar du?

er
22
ernjo01
318iT -09
116i -05
Hej
Format kanske är fel ord men Nero använder det.
Jag har inte ändrat på MP3 filerna.
Jag använder Ahead Nero 5 programet för att bränna CD skivor.
Jag kan välja CD-ROM [ISO] eller Audio-CD och flera alternativ.
PC:en klarar att spela MP3 i CD-ROM alternativ med inte BMWs Business CD.
I Audio-CD formatet fungerar det perfekt i BMWs Business CD.

Johan, GBG
Coupén
En väsentlig skillnad.

Business klarar brända cd dock måste cd:n vara i vanligt audio-format = ca 15 låtar. Detta har BMW's cd-spelare klarat i många år...

Professional däremot klarar cd skivor där mp3-filer ligger i foldrar, precis som man har dem på datorn. Dvs., det går in ca 10 normala "cd-skivor" på en mp3-cd = 150 låter. Dessutom får man upp information om artist / titel m.m. och man kan enkelt bläddra mellan låtar och foldrar. Suveränt!

er
22
ernjo01
318iT -09
116i -05
Inte riktigt rätt.
Business klarar lika många MP3 låtar som Professional.
Hur den hanterar foldrar vet jag inte, har inte prövat.

Johan, GBG
BMW 528
Hej Ernjo 1 ! En inre bild kan man skapa hur det ser ut med osynlig dragkrok genom att fantisera om en säck over kroken....dååå blir den osynlig*ler*

Vad jag menade med osynli, är fästet som man kör in den avtagbara kroken.
Fästeanordningen är gömd under och framför den nedre bakpålen eller kallas det spoiler. Snyggt och rent när fästanordningen är gömd på det viset.

BMW 528
Ursäkta felstavningen !
Mvh Leif

Do
382
DonAmir
X1 23d E84 -11 Vermillion Rot
anledningen man vil ha MP3 är att man kan ha 150 låtar istället för 15-20
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.