AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.393

Hur fungerar en bensinmätare i en bil?

da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Jag och mina kollegar satt på lunchen och lurade på hur en bensinmätare fungerar i en bil, alltså vad och och hur mäts bensinmängden i tanken?
Vantage
På min E39:a så sitter det en "Hävarm" med en "Flytkropp" längst ut.
Denna är kopplad till en sk "Potentiometer" som avger mer eller mindre spänning beroende i vilken ända den befinner sej vid.

Vantage
Jag har hört att man kan använda en givare som känner av en frekvens i tanken. Är det full tank blir frekvensen högre och är den tom blir frekvensen lägre. Fördelen med denna mätare är att det inte spelar någon roll om bensinen skvalpar omkring i tanken, mängden och därmed frekvensen är fortfarande densamma och tankmätaren slipper få spel.

Flåklypa
Vantage
Har hört talas om ett rör ( Stigar rör ) som fungerar som du säger.
Vet inte hur, men hur vanligt är det att man är och gräver i tanken...hehehe
Fick i alla fall nyligen byta förpumpen på min Tds -98:a och där var det den gamla "mojängen" som jag skrev i tidigare inlägg.
Svensson bil = Svensson mätare antagligen...
Den strular vid tankningen så att jag måste vrida av tändningen helt så att den visar rätt sedan ???
Har jag bilen igång ( typiskt Diesel människa ) vid tankningen så visar den Max 50 lit vid full tank, men stänger jag av ( Alla mätare svarta ) och startar igen så hänger den med.

Vantage
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Vantage beskrivning är ok men på en punkt så är det resistansen (motstånd) mot jord och inte spänning som ger signalen till mätaren.

///MVH Hasso
Länk
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Mer information här: Länk
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
"Frekvensmodellen" används oftast i tankar där man inte kan ha flotörer, tex en tank full med mjöl, torrcement osv.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Vantage:

När man väl har startat sin stora diesel motor, varför då stänga av den ;-) Det lilla den drar på tomgång:-)

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Vantage
Jäpp "sim" helt rätt...hehehehe...

Vantage
Vantage
Sim.
Är "sjukt" avundsjuk av din "spis".
Hur nöjd är du på en skala till 10 ???
11 eller....hahahaha..
Skulle vilja ha en likadan ja mä..

Vantage
För att komplicera till det lite till: E39. liksom många andra bilar har två tankhalvor och två givare för mätningen. Signalerna går till en mikroprocessor i kombiinstrumentet som linjäriserar signalerna (kompenserar för tankens knepiga form) och kalkylerar de båda halvornas innehåll och presenterar på tankmätaren.
Det är helt normalt att dessa visar "fel" om man har tändningen på vid tankning.
Forrrden som just är hemma på besök har en annan variant, mätaren stannar kvar på sista läget när man vrider av tändningen och står där hur länge som helst...
Bara att kolla genom rutan på en parkerad bil så ser man tankinnehållet... Varför inte?

FP
Vantage
Men om tanken är full så borde inte den "Linjära" visningen vara 50 lit eller ??
Detta visar min mätare när tanken är full och bilen går under tankningen.
Kanske den visar den Exponetiella visningen då ..hahahaha..

Vantage
Det är normalt att man måste vrida av tändningen för att mätaren skall visa rätt i samband med tankning. Diesel i all ära, men det är nog bra om har gjort det till en god vana att alltid stoppa motorn vid tankning...

FP
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

folke:
Fenomenet med att bilen visar tankinnehåll även när inte tändningen är på har jag också observerat på en Ford, ganska dum funktion.
Nu kanske det inte så vanligt med slangning men jag vill i alla fall inte skylta med att jag har full tank.

//Stenback
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.