|
|
|
|---|---|
|
Ibland har man svårt att välja. själv har jag blivit sugen på att turbokonvertera en bmw. jag har en e34 som står här hemma och rostig som den är så behöver den lite plåtrenovering. men man kan ju välja en annan bmw som är galvaniserad t.ex. e36. men sen vill man ha lite köregenskaper också och då har jag hört att en e30 är utmarkt till det. jag köpte en e36 fö ett tag sedan men den blev skrotad pga att den blev demolerad av en kvinna i pickup. men ska man använda e36? Är den rolig att sätta turbo i? eller kanske ska ta min 525 som står här, laga lite rost mm? men roligast hade nog varit att ta och turbokonvertera en e30. Själve konverteringen ska utveckla ca 350 hk eller mer men det får man tänka på sen:) Johan BMW har dörrar som låter som kylskåp när man stänger dom | |
325_e30 |
Börja med o Byta kam! Bmw For Life |
|
Börja med o Byta kam! <----- Var väl inget svar på han´s fråga??? Jag tycker du ska börja bygga på din E34. Tycker verkligen om E34 som bil. Stor och klumpig, =)) hehe... Börjar få hop min E34, 535 med turbo. Mvh Mattias |
|
|
Det är ju meningen att jag ska byta kam när jag ska börja med bygget!! Sen ska jag renovera hela motorn. men precis som ovanstående säger så är det inte svar på min fråga! jag ville ha reda på vilken bil som var det bästa alternativet! Pitbull_Power: jag tycker inte att min e34 är specielt klumpig men sen har jag ju inte kört så många bilar heller. Men e36 är minst lika klumpig tycker jag. |
|
|
Bäst och bäst, det är väl en smaksak. Alla bilar har ju sina för och nackdelar. |
|
| Jag tror E30 är för lätt o liten för att du ska få ner effekten i marken. Har ca 290 hk i min 335i som väger knappt 1000 kg, den spinner tom på 3 an och det utan turbo. Men som busbil är E30 nog bäst vad gäller balansen. | |
|
med tanke på det! hur mycket kan man få ut av bara sugtrimning. det kanske är värt det om man vill få bilen laglig? johan |
|
| vad kan det kosta att turbokonvertera en 535 om man gör det själv? | |
| Köp min 535,a e34 ligger på annons på autopower. Du kommer få ladd tidigt, de sägs att drivlinan är bra med på dom! Länk | |
|
E30. Skitkul bil även med måttlig effekt. Körglädje enligt gamla skolan med "talande" bil. Du känner vad som händer i genom rumpan, i ratten, i pedalerna o.s.v. De är inte bortisolerade genom 300st mjuka gummibussningar som nya bilar. Smidig och mycket rolig liten bil. E30 har dock problem med att få ned effekten i marken, i synnerhet med (tyngre) sexa i nosen, utan diffbroms och hög effekt. Min egen E30 är lättad ca 60-70kg, obromsad diff (320-drivlina) och med "bara" 170hk har jag mycket svårt att få ned effekten i marken i starter eller tvära böjar på bana. Ska du montera turbo i en E30 så är diffbroms ett krav, annars kommer du att bli frånkörd p.g.a. problem med fäste. E30 med sexa är INTE välbalanserad, den är framtung. Det är väl också ett av skälen till att BMW valde en fyra i M3. Den korta hjulbasen hjälper till att få dig snurra runt fort om det går övertsyr. E34. Kassaskåp! Vilken byggkvalitet. Förvånansvärt smidig och rolig med tanke på vikt och storlek. E34 är fruktansvärt välbalanserad. På grus och snö kan man hänga ut baken så länge man har lust, och med rejäl effekt torde den vara perfekt för drifting om man nu skulle känna för det. Det enda negativa med E34 är väl egentligen tyngden om bus är målet. E36. Har aldrigt ägt någon så jag känner inte modellen så bra. Har bara kört kortare rundor med några olika. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
| det är därför man flyttar bak motorn närm man bygger 335 or, vägde min påcornervåg, kommer nu iofs inte ihåg exakt vikt men den visade i vart fall att det inte var många kilo tyngre fram än bak | |
|
Ok, men det är ju inte mycket man kan flytta tillbaka den. Men det är kanske tillräckligt? ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
| ja, det räcker, problemet är ju inte egentligen att bilen blir för framtung utan att man lägger för mycket vikt framför framaxeln o därmed förstör e30 ins fina balans. | |
|
hej!! ser att ni har dragit upp den gamla tråden...har börjat plocka isär motorn men har fortfarande inte bestämt mig för vilken bil den ska sitta i..tror dock att det inte blir e36..e30 o e34 känns råare på nåt sätt. men e30 borde inte bli mycket mer framtung än en 325 det skilljer ju inte så mycket på m20 och m50 i vikt...plus att jag i så fall flyttar bak batteriet, sätter tanken i bagaget mm...sen blir det nog kolfiberhuv..och skulle jag nu välja e30 så blir det kolfiber m3 skärmar fram och orginal m3 skärmar bak mest för att det blir bökigt att få kolfiber att se bra ut om man inte ska ha m3 bagagelucka och c-stolpe... mvh johan |
|
|
nån som har en guide till hur man turbokonverterar? och vad det kan kosta? har en e34 535iA tack på förhand |
|
| Bra val ang E30:-) helt rätt. Hur än mycket du bankar torpedvägen blir det nog svårt att få 50/50 vikt tror ja? Men skaffa etanol stor turbo och ic och bygg å va glad. Lycka till | |
|
jo 50/50 är nog svårt men nära går väl...gillar e30 med m3 skärmarna...ser fränt ut...men bagageluckan är hemsk...tänkte på det med att snurra runt pga den korta ljulbasen...om man modifierar m-tech vingen...altså inte en m3vinge utan den som satt påde m-utrustade e30...skulle man inte kunna få lite mer downforce bak då...skulle nog inte snurra lika lätt då.. mvh johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.