AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.493

Bmw:s egna smörjmedel för dörrlister?

Sida 1 av 2
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej Hopp.

Precis som många andra har jag problem med knirrande gummilister runt dörrarna. Jag provade med vitt vaselin och det funkade hyfsat men efter ett tag var oljudet där igen. Nu vintertid är det värre en vanligt. Jag begav mig till Bmw group (skulle ändå hämta ut en ny pcd-givare) och frågade efter smörjmedel. Jag har för mig att jag läst en tråd där det stod att man först skulle ha på ett medel som tar bort alla gamla rester och sen använda "gumiplefge" (stavning osäker:). Jag fick två medel: 1. En sprayburk med namn Gumiplefge, som jag skulle använda för att ta bort gamla rester. (c:a 60-70 sek) 2. Ett liststift som heter Carbaflo som jag sedan skulle smörja med (c:a 300sek!!!!!!!)

Huga det var dyrt, men jag ville ju verkligen bli av med oljudet och det är billigare än att köpa nya lister. När jag sedan hemma i lugn och ro satt och läste på produkterna så stöd det att: "Gumiplefga används för att smörja upp listerna och förhindra frysning på vintern". På carbaflo stod det inget annat än att det var 50g glidmedel.

Min fråga:

1.Behöver jag verkligen båda? (verkar ju ha samma funktion).

2. Vilken är rengöringsmedlet som jag bör använda först? (är det ngt av de ovannämda eller finns det ytterligare ett medel som Bmw säljer?).

3.Om jag inte har rengöringsmedlet finns det ngt jag kan använda istället för att få bort det gamla vaselinet?

4. Skall jag smörja sammtliga lister med medlet? (både dörrens samt filtlisten runt dörringången)?

Tacksam för tips:)
Ska tvätta och pyssla om bilen lite extra idag, smörja skinn, byta Pdc, putsa och feja samt förhoppningsvis smörja listerna:)

Vh/Kermit.
Hej grodan..

Är av den bestämdaste åsikten att du bara behöver den ena.. tråkigt bara att du hann stryka på silikon.. detta gissel till medel har vi diskuterat ett par ggr.. Jag har i flera år använt mig av gummiphflege eller hur det nu stavas och med mycket lyckat resultat. På min förra bil så hade jag inte filtsliten utan allt var av gummi. Medlet finns eller fanns iaf i tubform vilket underlättar aplicering, då får man inget på fel ställe. Om du använder sprayen så tycker jag nog att du skall spraya på en svamp för att sen stryka på listen..

Jag stryker detta på alla gummilister i bilen.. uppe, nere under dörrar etc.. de ser alltid rena och snygga ut och framförallt så är jag utan knarr. Lycka till!!
Just det, vet tyvärr inte hur man får bort silikonet.. sorry!
Cl
317
Clintan
325i -87
750iAL -95
Billackerare har specialmedel att ta bort silikon med innan lackering..

Dock är detta ofta ett starkt medel så jag vet inte hur listerna gillar detta..

Mvh Elias

En trimmad traktor är fortfarande en traktor
Borde inte bilvårdsställena ha ngt liknande?
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
T: Misstänkte det. Behåller nog stiftet även om det är lite dyrare än sprayen :) Jodå, silikon råkade jag stryka på efter att jag köpt bilen förra vintern. Man hade ju alltid sånt till gamla bilar men ack vad jag bedrog mig. Efter att ha tvättat listerna smorde jag in dem med vitt vaselin från Apoteket, det har fungerat ganska bra men nu köpte jag alltså in Bmw:s egna smörjmedel.

Jag vill ju dock göra rent listerna från alla gamla medel (silikon, vaselin etc.) innan jag applicerar detta dyra glidmedel. Hade för mig att Bmw hade ngt form av "remover" av gammalt skräp. Nån som har ngt tips på vad jag kan använda, gärna ngt som inte är för starkt. Listerna kostar skjortan om man skulle köpa nya, de som sitter på dörren ialla fall.

Tycker det låter även från själva dörrnäsorna, kan man justera in dem på ngt sätt?

Vh/Kermit.
Menar du att det liksom dunsar i dörren medan man åker på ojämnheter.. på min förra så satte jag ett varv med eltejp så slapp jag det ljudet..

Ha en fin..
T
BMW säljer orginal siliconbortagningsmedel. Den kostar 40kr och fungerar ypperligt. Det blir tyst...
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
T: Ja nånting åt de hållet.....får prova att smörja låsen det kanske hjälper.

PowerMac: Jag hade för mig det också. Vet du vad det heter eller kanske artikelnr. När jag var på Bmw Group så fick jag ovanstående medel en på sprayflaska (Gummi-plefge) och ett stift med filttopp (carbaflo). Vad heter siliconbortagningsmedlet? Använde du ngt annat smörjmedel efter att du behandlat med silicon removern?

Vh/Kermit.
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Detta har diskuterats förr på sidan och enligt många så ska vanligt barnpuder vara grymt effektivt mot knirr i lister. Mycket bättre än bmws produkter. Dock något svårapplicerat. Sök på "barnpuder" så får du säkert upp dessa trådar.

Vill påpeka att jag inte behövt testa detta själv.
Kermit: Den heter BMW Silikonentferner Konzentrat 250Ml Det står lite nuffror på baksidan som eventuellt kan vara ett BMW nummer: 83 19 9 407 906

Jag använder inget på listerna förutom detta. Men jag har tejpat dörrnäsan för att få tyst på alles total. Sök på knirr och dörrnäsa E39 med mera så förstår du vad jag menar. ;)
Man får tvätta ett par gånger för att fåbort allt.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Frapp: Jo, barnpuder har jag provat, svårapplicerat det kan jag intyga (undrar vad Polisen skulle sagt om de stoppat mig efteråt:) Listerna blev alldeles vita och jag tyckte det såg lite tråkigt ut.

PowerMac: Suveränt:) Jag skall bege mig till BMW Group direkt på måndag och införskaffa.

Rapporterar hur det blev.

Vh/Kermit.
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Lyfter en gamma tråd. Jag har en X3 där jag är rätt säker på att jag har precis det här missljudet pga listerna.

Vad ska man göra i sammanfattning. Ska jag köpa Gummipflege och Carbaflo eller räcker det att rengöra listerna eller är det andra medel som gäller idag? Teflontejp vill jag ogärna sätta dit pga utseendet, särskilt som mitt problem är så litet just nu i alla fall.

Jag har en 2007 (april) X3 så jag ska ha nya material i listerna så ska troligen inte behöva bytas. Jag har ett litet men störande ljud i förrardörren. Kanske testar att bara tejpa listen med eltejp och ge mig ut på tvättbrädegrusväg.

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
nikasp: Skulle rekommendera att du först använder Bmw:s Siliconremover enligt ovan i länken, för att få bort allt gammalt smuts. Sedan är det valfritt att använda antingen Sprayburken "Gummiplefge" eller stiftet "Carbaflo" för applicering av detta på listerna. Ska finnas att köpa hos närmaste Bmw-verkstad.

Använder det ett par ggr om året och det fungerar utmärkt:) Inget gnissel från listerna.

Lycka till!

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Alright! Då svänger jag förbi i Segeltorp (Tokholm) imorgon efter jobbet.

Väldigt lurigt ljud, omöjligt att riktningsbestämma/pinpointa, och det bara kom smygande efter jag haft min beggade X3 i 1500 mil. Hoppas att det nu är det jag hör. Kommer dessutom i princip bara på riktigt dålig grusväg men ibland vid gaspådrag på för låg växel med min dieselknackare.

ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Beställde så jag får Carbaflo-stiftet på måndag. Då mina lister ser väldigt fina ut, 3 år gammal bil, och jag inte har varit på med silikon så rengör jag med supertrasa och minimalt med Yes.

Här fanns lite bilder på produkterna. Länk
Tydligen var det en stor grej att det gamla "Gummi Pflege" försvann i USA i alla fall. Tydligen mycket billigare än carbaflo.

"pflege" betyder "vård" på Tyska, så Gummipflege betyder gummi-vård.

Borde finnas alternativa produkter för att hålla gummit mjukt och smidigt, BMW tar ju ibland hutlöst betalt för vanliga grejer som inte är något speciellt.

Är själv intresserad om någon har erfarenhet och kan rekommendera andra produkter. Har tex Meguiars något bra medel?
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
I know, det står i många amerikanska trådar. Jag är dock dålig på att ta "second best" så det blir Carbaflo. Det borde finnas en anledning till att de plockat bort den gamla produkten - om BMW nu gjort det i Europa? Ska bli intressant att se om det hjälper.

Mitt hysteriska knarr försvann med Olivolja Extra Virgin efter ett tips här på forumet! Smörjde på med en bit tvättsvamp. Åh, äntligen är det så tyst som en BMW ska vara!
Fast efter att läst om oljors fryspunkter, verkar Rapsolja vara bättre som har en mycket lägre fryspunkt än olivolja! Hoppas den smörjer någorlunda bra, olivolja verkar vara otroligt bra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.